VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Borttagning av pump+värmeväxlare  (läst 1925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Borttagning av pump+värmeväxlare
« skrivet: januari 22, 2009, 13:06:29:29 »
Hej,

vill bara höra hur många av er som plockar bort era pumpar + värmeväxlare i samband med vinterstängning. Eller man kanske ska skriva ni som tömmer dem på vatten på något vis. Har ni något tappställe på rören eller ta ni bort dem och tömmer? Skönt att slippa ta bort sakerna i onödan.

Har mina grejer stående inne pannrummet där pump ligger under vattennivå och filter står ovan vattennivå, golvnivå i pannrumm.

Har avstängning på inkommande + utgående vatten men skulle nog behöva ha en avstängning mellan pump och filter. När jag ska rensa filterkorg i pump så vill vattnet komma ut då den ligger lägre. Om jag sätter en avstängning mellan filter + pump så blir det kanske inte så mycket vatten men avstängningen kommer så lång upp mot filter så jag vet inte hur mycket nytta det gör ändå.

Värmeväxlaren ligger högre än filter så det vatten som ev sipprar ut därifrån är väl det som står i vv eller ska man gardera upp sig och sätta avstängningar på båda sidor om den också? De är väl ganska dyra....

Ska snart igång att koppla in vv i systemet och när jag ändå får kapa rör för detta så tänkte jag ta med ev avstängningar.

Någon sa även att man ska ha avstängning mellan filter + pump för att kunna starta upp pump med tryck på. Någon som gör detta eller har hört något. Kan väl bara bli aktuellt om du har haft pump bort för man kan ju inte göra detta varje gång man ska starta pump. Ofta har man en timer som startar.
 

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan