VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 2 vs 3 pumpar  (läst 4477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clint

2 vs 3 pumpar
« skrivet: maj 10, 2015, 09:00:04:04 »
Sitter o kikar på lite olika spabad och är helt ny på detta. Ser att det verkar vara lite olika kW på baden men även att de har olika många pumpar med olika kraft. Min fundering är vad man gör avkall på när man har 2 istället för 3 pumpar i sitt bad? Klarar tex alla bad av att värma, rena och köra jet samtidigt när du badar?

En första trevande fråga om detta, kommer säkert fler 😃

Poolgiganten

Utloggad kalle lkpg

SV: 2 vs 3 pumpar
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2015, 10:31:15:15 »
Om det är ett väldesignat seriöst märke på spa skulle jag säga ja. Sen beror det självklart från vad badet är anpassat för. Jag har gått från Arctic Spa med 2st 2hp pumpar med 4hp impeller till ett likadant fast med 2 st 2hp, 4hp impeller och en 4hp/4hp. Skillnaden är stor. Pumpen med kraftigare motor ger betydligt kraftigare massage. Likaså gör den extra pumpen stor skillnad då det blir mindre kompromisser.
Va även observat på att en av pumparna som anges kan vara enbart cirkulationspump. Den är bara till för värme/rening och ger ingen massage.

Kör jag alla pumpar på mitt stänger den värmaren för att strömmen skall räcka. Pump 1 och 2 + värmare går dock bra. Ser det inte som ett bekymmer.

Ett lyxigare permiumspa idag har ibland ibland mer än 3st pumpar. 5-6 st i vissa modeller. Tex Artesian Pelican Bay, Arctic Spa Klondiker Epic Är dock osäker om det går köra dem på 3x16 el om de behöver 3x20.

Alla tycker vi olika saker är viktigt med våra spabad. För mig som är halvlång (185) är djup viktigt. Annat som jag tycker är viktigt är kraftig värmare som ej tappar värme på vintern. Vilket tyvärr få bad har. I USA/Kanada är ofta värmarna på 5,5kw. I Sverige oftast runt 3kw vilket jag personligen tycker är i underkant. (Finns även extremfall med 1,5kw värmare vilket är uselt)
Bra massage är viktigt för mig som periodvis har ont i ryggen. Ett varmt bad med bra massage gör susen då:)

Jag har haft 3st spabad varav endast 1st med inbyggd stereo. Det är något jag inte kan tänka mig att vara utan efter att ha provat.

Bra isolering är med viktigt pga driftskostnader. Ett känt seriöst märke tror jag lönar sig i längden trots dyrare inköpspris!

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Telekiter

SV: 2 vs 3 pumpar
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2015, 13:08:34:34 »
Jag har precis skaffat mig ett nytt spabad och monterade en extra 3 kW värmare direkt från fabrik. Jag kör alltså 6 kW värme. Mitt bad värmde upp vattnet från 4 grader till 39 grader på 11 h och 30 min. Möjligen gick de ännu fortare men jag kollade värmen när jag klev upp på morgonen vid ca 07:20 och då var det varmt, så det kan ju varit färdigt redan tidigare på morgonen. Jag slog på värmen kl 20:00 prick.

Ni andra som har mer erfarenhet vet nog bättre om hur snabbt en 3 kW värmare löser uppgiften. Detta är mitt första spabad (förutom ett uppblåsbart Super Camaro m-150).

/Urban.

Utloggad Clint

SV: 2 vs 3 pumpar
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2015, 09:18:44:44 »
Har nog kikat lite på mer av premium märken tror jag.
Tex D1 californian och Nautilus samt Jacuzzi J-365 och J-355

Det jag vill känna mig säker på är jag i något av dessa bad inte efter ev köp ska sitta i badet en kall vinterkväll och konstatera att jag inte kan köra badets funktioner utan att badet slutar att värma, rena osv.

När vi pratar kW är det som med mycket annat? Dvs att olika tillverkare hittar olika sätt att speca sina grejer? Är 2,7 kW från ett Jacuzzi alltid sämre på att värma vatten än tex 3,0 kW från "kinaspa"?

När jag tittar på d1 bay-serien och noterar att de har 3 pumpar och högre kW så funderar jag på vad och när den praktiska betydelsen av det gör sig gällande? (Kostar sjukt mycket gör dem också  :-\)


Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: 2 vs 3 pumpar
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2015, 10:31:34:34 »
Generellt så kan man nog säga att med ett system med 3 massagepumpar så kan det uppstå problem med att driva allt tillsammans med värmaren, då värmaren oftast ligger på 1 fas, pump 1 och all annan utrustning t.ex på fas 2 och pump 2 och 3 hamnar på fas 3. Har du då 3-5 HP pumpar så tar dom ju 10-13 Amp per pump och då räcker inte 16 A säkringen, det är då man i systemet kan ställa så att värmaren slår av och man kan då koppla om matningen så att pump 3 ligger på samma fas som värmaren.

Dilemmat med detta är att systemen inte alltid är tillräckligt intelligenta för att känna av vilka pumpar som är i drift utan bara räknar antalet. Det innebär att om du bara kör pump 3 och värmaren går så blir den fasen överbelastad i alla fall på grund av att systemet inte känner av mer än 1 pump som är igång. Startar du däremot alla pumpar så funkar detta.

I annat fall så måste man själv hålla koll på vilken utrustning som ligger på samma faser.

Rent användarmässigt så får du ju en bättre massage med fler pumpar som du givetvis kan styra på ett bättre sätt då de ofta bara täcker 1-3 sitsar i badet per pump och man slipper diverters som ska fördela vattnet mellan fler säten. Med sämre vattenflöde och massage som resultat..

De stora tillverkarna brukar ju vara duktiga på att dimensionera detta med antal jet i förhållande till antalet pumpar så att man alltid ska få en bra massage i varje konfiguration, annat är det dock med de Kina tillverkade baden där man kan sätta in hysteriska många jets på en pump med resultatet att du får en dålig massage eller att du inte kan köra alla säten på samma gång.

Men den återförsäljare du ska köpa av borde ju kunna upplysa dig om vad varje pump behöver i Amp så man då lätt kan räkna ut vad som funkar hemma hos dig.

Ett annat alternativ är ju att gå upp i huvudsäkringar in till fastigheten så att du klarar att mata och driva all utrustning i badet, tyvärr så brukar det kosta en hel del i fast kostnad att gå upp ett eller två steg på huvudsäkringen.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan