CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?  (läst 14024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2015, 10:08:02:02 »
På vårt SPA skulle det bli risk för brännskador om man brassade på med 5-6 kW i det relativt lilla flöde som den lilla cirkpumpen ger.
Redan nu kan det kännas gränsfallsvarmt om man kommer direkt mot inloppet där det uppvärmda vattnet kommer in.

mmm tänkvärd erfarenhet. De amerikanska spa som har 5-6 kW hur har de löst det? Har de större diameter på rören (kanske flera utlopp) så det blir större volym som pumpas runt (dvs något lägre temp på vattnet men mer volym)?

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2015, 17:43:49:49 »
Har du ett Balboa system så finns det ju en färdig Extern värmare på 3 kW som man direkt kan koppla på GS och GL styrsystemen, den kräver dock en separat matning av strömmen . Så med lite ny rördragning så ska det funka, det sitter även skyddssensorer i denna som gör att vattnet inte ska vara för varmt när det kommer ut.

Vad jag vet så är det exakt samma typ av värmare som sitter i de Amerikanska systemen fast med en 5,5 kW element i istället.  I alla fall när det gäller Balboa.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erica

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #12 skrivet: februari 06, 2015, 08:04:32:32 »
Om problemet är att huvudsäkringarna / elabonnemanget inte räcker till så kan ju en extern värmare som är en verklig trefasvärmare vara en ide. En 6 kW 3-fas elvärmare drar bara lite under 9 A, vilket den då gör på alla tre faserna. Till skillnad mot t.ex. en amerikansk värmare på 5.5 kW enfas, som drar ca 24 A men bara på en fas.

Utloggad Telekiter

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #13 skrivet: februari 06, 2015, 12:46:52:52 »
Låter ju som det finns några varianter på lösning av detta "problem". När mitt Viskan Saltö (japp, har bestämt mig till 95% för ett sådant  :D ) levererats och provbadats så får man väl som om det fordras åtgärd.

/Urban.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #14 skrivet: februari 06, 2015, 21:40:22:22 »
Går det inte att beställa ett Viskan spa med en extra Värmare installerad från fabrik? Då får du ju garanti på installationen och hela paketet? Borde kosta ca 5000kr extra att få det från fabrik.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Telekiter

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #15 skrivet: februari 06, 2015, 22:08:25:25 »
Har inte funderat i de banorna. Får nog kolla på det. ingen dum idé.

/Urban

Utloggad Telekiter

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2015, 13:22:25:25 »
Japp, det blir en beställning med 6 kW (2 x 3 kW) direkt från fabrik. Kommer bli intressant se hur tempen hålls vid bad.

/Urban.

Utloggad thure1982

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #17 skrivet: juli 07, 2015, 21:02:26:26 »
En intressant fråga ang tempförlust är ju isolering.
Är det bara uppåt det försvinner?
Hur är era baljor isolerade?
Jag har köpt ett "objekt" som har skum runt själva baljan.
Sen är det löjligt tunn glasfiber/folie på väggarna som täcker allt.
Min tanke är att sänka ner denna i trädäcket.
"Sidorna" är skadade och går kanske inte att laga.
Eventuellt slänger jag sidorna eftersom de inte är bärande.
Kommer bygga en "kylbox" av 100mm frigolit under däcket som kommer fungera som "väggar" när baljan sänks ner.
Kommer detta hjälpa mot förlusten eller är det uppåt det försvinner oavsett?

Utloggad nijo2

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #18 skrivet: juli 09, 2015, 16:43:48:48 »
Som jag förstått det så finns det i princip två metoder för att isolera ett spabad (kan ha fel).
1. Fullskummat - Då har man skum ända ut till panelen.
2. Termosprincipen - Då har man skum på själva karet resten är öppen. Mot golv och panel sitter en termofilt som håller kvar den värmen som pumparna avger. Tror att bl.a. Arctic har gjort så här.

Så utan att vara helt säker så är förmodligen den "löjligt tunna" folien som du har av Termosprincipen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag