VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmare Jula xp2  (läst 15436 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

annhv

  • Gäst
annhv
Poolvärmare Jula xp2
« skrivet: juni 09, 2013, 15:18:35:35 »
Hej, har en fråga till er experter här i forumet  8)

Har en budgetpool, Bestway på 24kbm som jag haft uppe ett par år direkt på gräsmattan. I år tänkte jag ta bort gräset, jämna till och lägga isolering/frigolitskivor under, vilket jag förstått kan hjälpa att hålla värmen någon grad extra. Har nu sett denna sk poolvärmare av enkel variant på Jula - http://www.jula.se/poolvarmare-xp2-952049 och funderar på att skaffa två sådana och koppla till poolen. Min fråga är om det kommer att höja temperaturen något, har förstått att när det gäller solvärme så ska det vara 50% av ytan på polen och ytan är ca 23 kvm så i det fallet skulle det ju behövas typ 11/12 solvärmare av denna typ. Men vad tror ni, kan två stycken göra någon skillnad??
Tacksam för svar.
Anneli

Poolgiganten

Utloggad SunshineSAM

SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2013, 16:43:53:53 »
svaret är NEJ :-\

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2013, 20:38:23:23 »
nä det kommer inte att hjälpa ett dugg,   möjligtvis om vi får extremt varmt en dag och mycket sol, så kanske du höjder tempen en aning,  solen kommer förmodligen att värma mer än solfångaren....   


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2013, 09:45:36:36 »
Obegripligt att Jula tar in nåt sånt i sitt sortiment.  >:(
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2013, 10:36:51:51 »
ända anledningen till att köpa en sån där är om man har en liten barnpool, men då kan man lika bra fylla den med varmt vatten direkt från kranen i stället, blir nog billigare och varmare.


Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2013, 09:05:38:38 »
Köp fyra stycken El Ninjo i stället. Det följer med en bypass också så att flödet går långsamt genom solmattorna. Jag hade två mattor till en Intex på 12,5 kubik förra sommaren och fick upp poolen till 31 grader i kombination med bubbelplast.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad c_olsson

SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2013, 22:24:01:01 »
Köp fyra stycken El Ninjo i stället. Det följer med en bypass också så att flödet går långsamt genom solmattorna. Jag hade två mattor till en Intex på 12,5 kubik förra sommaren och fick upp poolen till 31 grader i kombination med bubbelplast.

De är svåra att få tag på nu för tillverkaren har lagt ned. Dessa solmattor reades ut förra året på bl.a. Jula. Köpte några sådana mattor för två år sen och tänkte komplettera med en grundsats (två mattor + bypassventil mm) men de finns inte att köpa någonstans. Bauhaus säljer kompletteringssatsen (med en matta) för 699 kr men det verkar inte prisvärt med tanke på att de såldes ut för 299 kr förra hösten.

Om nån vet något ställe som fortfarande rear ut El Nino-mattor till vettigt pris i Göteborgsområdet så skriv gärna var.

Utloggad FlyHigh

SV: Poolvärmare Jula xp2
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2013, 08:22:17:17 »
Jag är ganska säker på att jag såg El-nino mattor på Hornbach (Hisingen) förra veckan.

Tyvärr var det nog inte rea...

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag