CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motorskydd  (läst 20279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Motorskydd
« skrivet: september 10, 2008, 18:52:21:21 »
Hej,

Undrar om ni med 3-fas motorer har en skyddsbrytare som stänger av pumpen om en fas skulle falla bort.
Pumpen mår inte väl av att dras runt på två faser tror jag...
Jag tror att ett skydd är en bra idé, åtminstone i vårt fall då vi har fjärrvärme --> små huvudsäkringar vilket
får till följd att om proppen går så är det nästan alltid en huvudsäkring.
När detta händer störtar man ut och stänger av pumpen, för att sen byta säkring.
VP har dylikt skydd inbyggt.

Ni som har ett dylikt skydd, vad har ni köpt, kostnad, är det en enhet i en normcentral eller en motorbrytare med inbyggt skydd.
Har googlat en del på motorskydd men det är lite förvirrande, oftast verkar det handla om skydd mot överhettning inte
spänningsfall.

Hoppas på lite ljus i mörkret kring detta ämne.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Motorskydd
« Svar #1 skrivet: september 11, 2008, 07:43:15:15 »
Spänningsfall på en fas resulterar i överhettning, så den typen av skydd bör fungera även för detta.
Skulle tro att alla som köpt sin reglercentral har motorskydd, för utan det så brinner garanterat motorn om en huvudsäkring skulle gå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mofajenko

SV: Motorskydd
« Svar #2 skrivet: september 14, 2008, 10:35:57:57 »
Hej Housdad,

Jag är inte helt säker på om detta hjälper i ditt specifika fall men.... <hmm>

Jag använder detta motorskydd. Jag har skruvar av locket så att du kan se detaljer. (Just detta är ställbart mellan 2,5 - 4 Amp.)
Jag har valt att ha det kapslat (IP55) nära motorn och filtret så jag kan använda det som av och på när jag t.ex. skall "Back"-spola.

Kostnad på Malmbergs är ca 300 SEK.

/Fredde

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Motorskydd
« Svar #3 skrivet: september 14, 2008, 16:10:31:31 »
Tack för tipset !!

Skall ta en diskussion med elektrikern i veckan.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Motorskydd
« Svar #4 skrivet: september 14, 2008, 16:59:13:13 »
Jag har motskydd som jag kan ställa AMPen på.
Enligt min elektriker så skall man ha motorskydd om man har tre-fas motor.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Motorskydd
« Svar #5 skrivet: september 14, 2008, 19:01:57:57 »
Japp det skall man nog ha,

Det jag inte är säker på att jag förstår är om dessa motorskydd ni har mryter vid en max-ström
för att hindra motorn att brinna, och/eller om det är en min ström i varje fas som skall till...

Som sagt VPn har en mackapär som bryter allt om en fas går, detta vet jag eftersom den strulade i våras
och det tog en del felsökning tillsammans med G&J innan det var löst. Denna mackapär ser också till att
VPn inte startar om faserna är fel inkopplade vilket inte heller är fel för motorn, dvs man vet att den går åt
rätt håll :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad mofajenko

SV: Motorskydd
« Svar #6 skrivet: september 14, 2008, 19:34:37:37 »
Hej Housedad,

I ditt fall tycker jag att du skall söka "grundorsaken". Det verkar som du ej har optimal fassymmetri alternativ för låg Ampere på inkommande huvudsäkringar.

Du kanske känner igen det klassiska i köket??? Man lagar mat, spisen, mikron, kanske tvättmaskinen samt diskmaskinen går och mitt i de sociala vill frun stryka (eller du?)......Pop där gick den...säkringen alltså!

Jag tycker helt klart att du skall kolla detta med en behörig elektriker.

Det finns fasföljds relä som bryter vid fasbortfall. Kan var det som är inbyggt i VP´n?

Motorskyddets primära funktion är att bryta vi överhettning.
Om en fas faller bort "gissar" jag att strömmen ökar och därav bryter motorskyddet.

Jag jobbar primärt med stora likströmsmotorer, så jag är lite ringrostig.

Oavsett fasbortfall eller ej så är motorskydd en klar fördel!

Hoppas det löser sig!

/Fredde



Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Motorskydd
« Svar #7 skrivet: september 15, 2008, 17:53:22:22 »
Hej,

Jora Mofajenko, grundorsaken är ganska klar --> fassymmetrin är allt annat än ideal ibland :)

Har en del stora förbrukare som är enfas och de är tyvärr större än faserna, elsystemet är dessutom inte speciellt väldokumenterat.
Det hela kompliceras ännu mer av att det finns 1 huvudcentral och 4 undercentraler, stort gammalt hus sannolikt elekrifierat i omgångar.
Hur som helst så har mätjobbet funnits på att-göra listan ett tag, planen är att logga strömmen på varje fas under ca en veckas tid för att
få lite statistik. Ett av grundproblemen är ganska klart, stora delar av köket ligger på en matning --> 1 fas. Om det sen går pump (3-fas)
VP 3-fas samtidigt med tvätt (tyvärr 1-fas) och t.ex vattenkokare så kan det köra ihop sig och det hela blir inte bättre när två bilar vill
bli varma på en vintermorgon.

Som du förstår så finns det mycket att ägna sig åt !!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Pea

SV: Motorskydd
« Svar #8 skrivet: september 15, 2008, 20:44:19:19 »
ett motorskydd löser alltid ut om en fas faller bort eller då strömmen överstiger inställt värde, jag har enfas pump och måste bygla faserna genom motorskyddet för att det ska funka. jag matar alltså in på L1 på ovansidan, byglar L1-L2 på undersidan, byglar L2-L3 på ovansidan och matar pumpen från L3 på undersidan.

sen låter jag motorskydd/kontaktor till pumpen förregla kontaktorn till VP.
finns hjälpkontaktblock till motorskydd och inbyggt på kontaktor. låt manövern som drar kontaktorn till VP gå igenom 13-14 (sluten kontakt då de är dragna) på motorskydd och kontaktor så slipper man oroa sig för att VP går om inte pumpen är igång.

bor du i gbg Housedad ?
i så fall kan jag fixa ett motorskydd billigt
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Motorskydd
« Svar #9 skrivet: september 18, 2008, 07:28:40:40 »
Tack för det erbjudandet Pea, men Hbg är lite opraktiskt även om jag är i Gbg ibland.

Även tack för ditt klargörande inlägg. Jag talade med hus-elektrikern igår och han skulle införskaffa ett skydd som lever upp till
de "krav" som diskuterats i den här tråden.

Så får det bli fasbalanseringsövningar i huset vilket år som helst :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag