VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Backspolning fastnat  (läst 2014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrJ

Backspolning fastnat
« skrivet: juli 09, 2017, 16:23:17:17 »
Var ute för en stund sen och skulle backspola sandfiltret (med pumpen igång). När vi köpte huset så sa förra ägaren att man skulle backspola på detta sätt men det har jag läst mig till att man tydligen måste stänga av den :o Så jag backspolade och spaken har nu fastnat i detta läge. Det var fullt med sand i filtret vilket jag inte tömde innan jag backspolade. Det sitter så pass fast att när jag försöker vrida tillbaks det så vrids hela sandfilterbasen. Någon som vet vad man kan göra? Har skruvat isär och en svart filterkåpa (?) under handtaget har lossnat. Vet inte om den ska sitta fast eller om det är OK att den är lös?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Backspolning fastnat
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2017, 16:49:07:07 »
Jag tror att du behöver lirka bort locket som manöverhandtaget sitter på. Där bakom sitter det en stor kägla som styr vilken väg vattnet tar. En stor fjäder trycker käglan mot ventilhuset. En s k spindelpackning tätar mellan käglan och ventilhuset.

http://www.inyopools.com/HowToPage/how_a_multiport_valve_operates.aspx?CommentPage=1

Om du googlar på fabrikat och modellbeteckning på ditt sandfilter så kan du nog hitta en manual med sprängskiss m m.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MrJ

SV: Backspolning fastnat
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2017, 18:07:59:59 »
Jag har försökt att lirka upp den men det går inte. Hur hårdhänt kan man vara?

Utloggad TommyC

SV: Backspolning fastnat
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2017, 18:45:45:45 »
Har handtaget en axeltapp som går att trycka/slå ur? Min gamla Hayward centralventil har det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MrJ

SV: Backspolning fastnat
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2017, 19:15:52:52 »
Ja det var så enkelt  och få loss den O0 Tack så mycket. Men nu då? Hitta bara manual på tyska. Är en unipool rubin 77.

Utloggad TommyC

SV: Backspolning fastnat
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2017, 19:19:35:35 »
Sitter ventilkäglan orubbligt fast? Lys och titta mellan käglan och ventilhuset. Är det något som kilats fast där? Jag misstänker att spindelpackningen har lossnat och kilats fast i springan mellan ventilkäglan och huset!?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MrJ

SV: Backspolning fastnat
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2017, 21:58:44:44 »
Tusen tack för hjälpen. Det var massa sand som hade kommit mellan. Nu funkar den som den ska:)

Utloggad TommyC

SV: Backspolning fastnat
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2017, 22:17:55:55 »
Kul att det löste sig  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan