Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?  (läst 9083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #20 skrivet: januari 28, 2020, 22:28:53:53 »
Ha koll på grävning och återfyllnad. I mitt fall drog det iväg till 175k.
Grunden var inte den bästa men priset? Se till att få ett fast pris på grävningen.
Vidare se till att du har isolering kring poolen. kostnaden är obefintlig.
Roger

Absolut!
Grävningen står jag lite i valet och kvalet, brorsan kan köra grävare och vi har hittat en att hyra över helgen för ca 5500kr (8,5ton).
Är väl mest om man skulle stöta på storastenar som det skulle kunna vara värt med att ta hit en entrepenör istället.
Där är ju faktiskt en av fördelarna med RF poolen att den kräver inte återfyllnad så därför kanske man kan vara lite "sparsam" på det?
Isolering kommer absolut göras oavsett val av pool.
« Senast ändrad: januari 28, 2020, 22:33:01:01 av PatrikL »
Thermopool 3,5x7m

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #21 skrivet: januari 29, 2020, 09:18:25:25 »
Absolut!
Grävningen står jag lite i valet och kvalet, brorsan kan köra grävare och vi har hittat en att hyra över helgen för ca 5500kr (8,5ton).
Är väl mest om man skulle stöta på storastenar som det skulle kunna vara värt med att ta hit en entrepenör istället.
Där är ju faktiskt en av fördelarna med RF poolen att den kräver inte återfyllnad så därför kanske man kan vara lite "sparsam" på det?
Isolering kommer absolut göras oavsett val av pool.

Den fördelen har du dock med både thermopool och tjälldén oxå då de är fribärande. Det enda är att bereoende på storlek kan du behöva lägga till en kontrefor på långsidorna.
Tips oxå om du skulle skaffa en RF pool och märka att du hade lite ytrost efter ett par år eller 17 är att putsa bort det. gör du det inte är risken större att det förvärras.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #22 skrivet: mars 25, 2020, 12:18:46:46 »
Ja då var jag tillbaka, inga direkta nyheter sen sist mer än att jag fortfarande står i valet och kvalet, dock lutar det mesta åt att det blir Tjällden stommen om ingen av de andra aktörerna kommer tillbaka med en bättre offert.
Samt att jag försöker bygga den själv även om det skrämmer mig lite men genom att göra det så "spar" vi ca 100kkr vilket blir en del pengar som man istället kan lägga på trall etc.

Det har dock inte stått helt still men det har blivit många turer fram och tillbaka var den ska placeras, storlek etc. (vi trodde vi hade bestämt det först men sen så kom vi på andra tankar så lika bra att det inte blev slutgiltigt sist kanske.)

Dock så ligger troligtvis vårat avlopp från huset där vi tänkt gräva nu, frågan är om detta är ett problem? kan man tex. lägga om avloppet för att "kringå" poolgropen? eller är det bara dumt att "mixtra" med sådant?

Tyvärr har jag ju också fått lite "ågren" över om man verkligen bör bygga pool i dessa tider med stundande finanskris etc. känns lite dumt att ta en investering på ett så pass stort belopp.

Nu blev det lite "tänka högt" punkter men behövde skriva av mig lite.

Thermopool 3,5x7m

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #23 skrivet: mars 25, 2020, 16:29:47:47 »
Känner man sig trygg med sin anställning så är det väl bara bra om man investerar för att hålla ekonomin igång kan jag tycka.
Tror man sig bli arbetslös blir det ju en annan sak.
När det gäller avloppet skulle jag nog ringa kommunen och höra vad de säger.
Jag tror att det är såhär:
Du äger den del av avloppsledningarna som är på din egen tomt, skulle det krävas utbyte eller liknande så står du själv för hela kostnaden, lite beroende på hur mycket detta oroar dig så kanske man skall dra om rören innan, speciellt om du har gamla betongrör kan det vara bra att uppgradera nu.

Att bygga själv i dessa tider av karantän kan väl annars vara helt OK, då håller du dig ju hemma så mycket som möjligt.
En tanke i linje med detta är ju då också att köpa kompletta poolpaket där precis allt ingår, utom eventuellt trallvirke och sånt som man bättre handlar lokalt.
Eller i vart fall att man köper nåt som gör att man behöver åka så sällan som möjligt till olika butiker för att handla.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #24 skrivet: mars 25, 2020, 19:45:53:53 »
Känner man sig trygg med sin anställning så är det väl bara bra om man investerar för att hålla ekonomin igång kan jag tycka.
Tror man sig bli arbetslös blir det ju en annan sak.
När det gäller avloppet skulle jag nog ringa kommunen och höra vad de säger.
Jag tror att det är såhär:
Du äger den del av avloppsledningarna som är på din egen tomt, skulle det krävas utbyte eller liknande så står du själv för hela kostnaden, lite beroende på hur mycket detta oroar dig så kanske man skall dra om rören innan, speciellt om du har gamla betongrör kan det vara bra att uppgradera nu.

Att bygga själv i dessa tider av karantän kan väl annars vara helt OK, då håller du dig ju hemma så mycket som möjligt.
En tanke i linje med detta är ju då också att köpa kompletta poolpaket där precis allt ingår, utom eventuellt trallvirke och sånt som man bättre handlar lokalt.
Eller i vart fall att man köper nåt som gör att man behöver åka så sällan som möjligt till olika butiker för att handla.

Så sant! att tillägga till min text innan är att avloppet ägs helt av mig då vi inte har kommunalt :) så på det sättet är det ju bra, har undersökt det hela mera nu och det verkar som att det "svänger" en bit så ska se om man kan "mäta ut" det på något sätt.

//P
Thermopool 3,5x7m

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag