VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?  (läst 9002 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2020, 08:19:55:55 »
Åter igen det handlar mycket om vad man själv tror på och vad plånboken säger.
Jag vill bara förtydliga att bygga en thermopool är inte speciellt komplicerat eller svårt. kanske är moment som folk är lite rädda för att utföra men var inte det så väl inte bort thermopoolen av den anledningen.

om vi däremot pratar om en helgjuten pool som man formar upp själv ja då börja vi prata överkurs får jag ju erkänna.

finns som sagt för och nackdelar med alla poolmodeller så välj det som känns rätt för dig och efter hur längre du tänkt ha kvar poolen/bo kvar på samma plats.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #11 skrivet: januari 24, 2020, 16:32:00:00 »
Kan bara hålla med Oneill. Först plånboken osv.
Jag tänkte att poolen ska grävas ner och det är svårt att ångra sig när väl allt är på plats. Vidare som Oneill sa, fördelar och nackdelar med allt.
En rostfri pool är lätt att hålla ren och bakterier gillar inte ytan. Om man gjuter/murar upp en pool och har vanlig isolering runt om så Håller materialet värmen under natten. Vilket betyder att värmen som är lagrad i materialet värmer poolen då temperaturen sjunker. Vidare stiger värmen uppåt som Eriaxe sa. Att hålla kvar den värmen är viktigt för att kunna hålla bra temperatur på vattnet. Så någon pooltäckning är bra att ha. Bubbelplast funkar och pooltak. Mitt resonemang angående pooltak var att det skulle hålla värmen tillräckligt bra. Kanalplast är bättre än klarglas. Full ståhöjd innebär sämre hållbarhet med värmen än ett lägre.
Vidare behöver inte ett lägre tak bygglov. Oftast badar vi under pooltaket.
Roger

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #12 skrivet: januari 27, 2020, 08:35:37:37 »
Jag valde helt bort thermopool för att jag tyckte byggandet verkade för bökigt. Har inte bestämt mig om jag ska isolera eller ej. Den mesta värmen försvinner ju uppåt och jag kommer ha tak.
Vad gäller trätrallen, så har jag tänkt bulta stolphållare av den här typen https://www.byggmax.se/stolphållare-p238370 för reglar närmast poolen, Man ska ju inte fästa något i stommen.

Det må så vara att den mesta värmen försvinner uppåt. Men personligne tycker jag att det känns onödigt att värma upp omgivande mark så pass att marken isolerar och hjälper till att hålla värmen i poolen. Isolera sidorna för guds skull om du vill spara energi. Bästa tipset jag kan ge dig. kostar några kronor extra nu men det är pengar du kommer spara in varje år.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2020, 15:28:58:58 »
Vi byggde ju en Ellipspool (Svenska Poolfabriken på den tiden) Rostfri, som vi renoverade för 2 år sedan, då var linern 17 år gammal och slut.
Vi byggde direkt på vattenpackad sand med en ram av tryckat virke under väggarna, stöttor på sidan som förankrades med lite armeringsjärn och en hink betong längst ut på sidostöden.
När vi tömde poolen så stöttade jag upp med en 2" X 8" tvärs poolen, men om det var nödvändigt eller ej kan jag inte säga säkert.
Den höll sig i alla fall bra de ca 7 dagar det tog att mura den invändiga trappen och få den nya plats-svetsade linern på plats.
Stommen i sig var fräsch, bara på några ställen fanns lite ytrost, men inget som oroade mig i alla fall.
Vi ångrar inte vårt val, monterade stommen på en dag, två man.
Från att vi grävde gropen till första doppet tog det inte mer än 7 dagar, låt vara att jag jobbade kanske 15 timmar/dygn, och dessutom hade hjälp av 1-2 man några timmar/dag.
Vi isolerade med hård markskiva som inte suger åt sig vatten, 50 mm.
Om jag fick välja mellan en isolerad stålstomme, eller en Thermopool utan att behöva göra jobbet själv, eller betala någon annan så skulle jag nog välja en Thermopool, men skulle jag bygga igen skulle jag nog välja en konstruktion liknande den vi har nu.
Kanske skulle det t.o.m bli en rund pool, som ju måste vara det absolut enklaste att bygga om man vill få till en enkel och prisvärd pool.
Sen har runda pooler andra brister, besvärligt att bygga trall runt omkring?
Sämre för volleyboll?
Vill man ha en "stor" pool blir den rätt skrymmande.
« Senast ändrad: januari 28, 2020, 15:33:13:13 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #14 skrivet: januari 28, 2020, 18:21:43:43 »
Är bara att hålla med alla skribenter. Alla har rätt.
Isolering runt poolen. Vidare pooltäckningen är mycket viktig. Håller inte riktigt med Rickard. I övrigt håller jag med. En rund pool är oftast svårare att isolera med pooltäckning eller tak. Blir mycket dyrare.
Roger

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2020, 20:15:05:05 »
Åter igen det handlar mycket om vad man själv tror på och vad plånboken säger.
Jag vill bara förtydliga att bygga en thermopool är inte speciellt komplicerat eller svårt. kanske är moment som folk är lite rädda för att utföra men var inte det så väl inte bort thermopoolen av den anledningen.

om vi däremot pratar om en helgjuten pool som man formar upp själv ja då börja vi prata överkurs får jag ju erkänna.

finns som sagt för och nackdelar med alla poolmodeller så välj det som känns rätt för dig och efter hur längre du tänkt ha kvar poolen/bo kvar på samma plats.

Nej då vi pratar Thermopool (block i frigolit etc.) :)
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #16 skrivet: januari 28, 2020, 20:17:04:04 »
Kan bara hålla med Oneill. Först plånboken osv.
Jag tänkte att poolen ska grävas ner och det är svårt att ångra sig när väl allt är på plats. Vidare som Oneill sa, fördelar och nackdelar med allt.
En rostfri pool är lätt att hålla ren och bakterier gillar inte ytan. Om man gjuter/murar upp en pool och har vanlig isolering runt om så Håller materialet värmen under natten. Vilket betyder att värmen som är lagrad i materialet värmer poolen då temperaturen sjunker. Vidare stiger värmen uppåt som Eriaxe sa. Att hålla kvar den värmen är viktigt för att kunna hålla bra temperatur på vattnet. Så någon pooltäckning är bra att ha. Bubbelplast funkar och pooltak. Mitt resonemang angående pooltak var att det skulle hålla värmen tillräckligt bra. Kanalplast är bättre än klarglas. Full ståhöjd innebär sämre hållbarhet med värmen än ett lägre.
Vidare behöver inte ett lägre tak bygglov. Oftast badar vi under pooltaket.
Roger

Tackar för svar! var kanske lite otydlig, menade en rostfri stomme som sedan kläs med liner. Givetvis skulle en rostfri "balja" vara drömmen men tyvärr drar det iväg förmycket för att vara försvarbart.

Givetvis kommer ett pooltak att väljas till och extra isolering göras runt stommen (om valet faller på RF stommen).
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #17 skrivet: januari 28, 2020, 20:18:30:30 »
Vi byggde ju en Ellipspool (Svenska Poolfabriken på den tiden) Rostfri, som vi renoverade för 2 år sedan, då var linern 17 år gammal och slut.
Vi byggde direkt på vattenpackad sand med en ram av tryckat virke under väggarna, stöttor på sidan som förankrades med lite armeringsjärn och en hink betong längst ut på sidostöden.
När vi tömde poolen så stöttade jag upp med en 2" X 8" tvärs poolen, men om det var nödvändigt eller ej kan jag inte säga säkert.
Den höll sig i alla fall bra de ca 7 dagar det tog att mura den invändiga trappen och få den nya plats-svetsade linern på plats.
Stommen i sig var fräsch, bara på några ställen fanns lite ytrost, men inget som oroade mig i alla fall.
Vi ångrar inte vårt val, monterade stommen på en dag, två man.
Från att vi grävde gropen till första doppet tog det inte mer än 7 dagar, låt vara att jag jobbade kanske 15 timmar/dygn, och dessutom hade hjälp av 1-2 man några timmar/dag.
Vi isolerade med hård markskiva som inte suger åt sig vatten, 50 mm.
Om jag fick välja mellan en isolerad stålstomme, eller en Thermopool utan att behöva göra jobbet själv, eller betala någon annan så skulle jag nog välja en Thermopool, men skulle jag bygga igen skulle jag nog välja en konstruktion liknande den vi har nu.
Kanske skulle det t.o.m bli en rund pool, som ju måste vara det absolut enklaste att bygga om man vill få till en enkel och prisvärd pool.
Sen har runda pooler andra brister, besvärligt att bygga trall runt omkring?
Sämre för volleyboll?
Vill man ha en "stor" pool blir den rätt skrymmande.

Tack för input! känns bra att höra att det inte var några större "rostfläckar" efter ändå 17år.
Tror vi är rätt säkra på formen och storleken mest för att få plats med en gaveltrappa och som du själv sa lite volleyboll :)
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #18 skrivet: januari 28, 2020, 20:36:45:45 »
Ja, jag blir inte helt klok.
Har fått en bra offert på RF stommen etc. skillnaden mellan thermo, RF och tjällden handlar om i runda slängar 10 000kr hit och dit, där tjällden stommen är billigast räknat på samma saker i alla "paket" samt betong etc. för platta/väggar.

Fortfarande så tilltalar RF stommen mycket där man verkar få upp den smidig, enkelt och snabbt.
Gällande isolering så får man såklart en bättre sådan med thermo/tjällden kontra RF stommen men samtidigt så kan man ju även isolera den enkelt (även om den troligen inte blir lika bra som en thermo/tjällden).

Thermo/tjällden gillas också iom man kan använda kanten som balk för altanen dock är det väl ingen större fara att regla upp runt RF poolen med stöttor heller.

Thermopool 3,5x7m

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Valet och kvalet - Thermopool, Stål/Rostfripool, eller vad?
« Svar #19 skrivet: januari 28, 2020, 21:43:06:06 »
Ha koll på grävning och återfyllnad. I mitt fall drog det iväg till 175k.
Grunden var inte den bästa men priset? Se till att få ett fast pris på grävningen.
Vidare se till att du har isolering kring poolen. kostnaden är obefintlig.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan