VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av poolvärmepump  (läst 4935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennisp

Placering av poolvärmepump
« skrivet: augusti 10, 2018, 08:54:37:37 »
Hej!
Håller på att planera och rita upp mitt poolbygge som jag har tänkt dra igång till vårkanten.
Just nu håller jag på att fundera över poolvärmepumpens placering, jag har inte riktigt någon vettig placering där jag kan ställa värmepumpen.

Jag satt och lekte med tanken i Sketchup och provade denna lösningen, se bilder nedan.

Tror ni att det går att göra så, eller är det helt fel?
Jag tänkte ifall man bygger någon slags dörr/grind till den, så jag kan öppna det som jag byggt för som ni ser på bilderna.

Vad tror ni?
 

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Placering av poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2018, 23:29:43:43 »
de där är inte lyckat, iofs för ju pumpen tillgång till ny varm luft, för jag förutsätter att du tänkt ha luckan öppen ? men luften som den skickar  ut bakåt är kall och kommer inte att evakueras bort tillräckligt med risk för "rundgång" av luften

Utloggad 62ragtop

SV: Placering av poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2018, 13:19:32:32 »
Jag förstår hur du tänker... ur ett rent estetiskt perspektiv.  ;) ...luftvärmepumpar, vare sig det är till en pool eller till ett hus är kanske inte de mest estetiskt tilltalande konstruktionerna och som därmed inte direkt förhöjer utseendet på ett hus eller en tillbyggnad...

Men jag säger ungefär som "nyburjare". Det är troligtvis inte optimalt att bygga in din värmepump på det sättet. Nu kan man säkerligen debattera just en luftvärmepump till en pool (hur mycket snurrar den etc?), men oavsett så brukar man inte vilja hindra luftflödet till och från din pump. Tror t o m att "statens provningsanstalt" har testat olika varianter av "luftvärmepumpsskydd" (till hus!) - hur dessa bäst bör utformas och hur de kan påverka flödet till/från pumpen, och hur det kan påverka effekten av pumpen. Det finns folk som placerat sin värmepump under en carport och därmed tappat "effekt"...

Jag var inne lite på ditt spår när vi byggde vårt "teknikrum". Hade en yta där pumpen hade kunnat hamna på ena eller andra sidan av en vägg. Hade jag valt insida så hade den fått skydd av tak (lite "carportsfeeling" på just den väggen), och jag har de personligen tyckt att det sett "snyggare" ut. Men jag blev avrådd gällande den placeringen. Oron fanns att pumpen skulle skapa resonansljud och därmed låta/höras mer än nödvändigt. Så det fick bli "utsida" vägg istället...

Du får kanske klura vidare...

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Placering av poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2018, 20:31:30:30 »
de där är inte lyckat, iofs för ju pumpen tillgång till ny varm luft, för jag förutsätter att du tänkt ha luckan öppen ? men luften som den skickar  ut bakåt är kall och kommer inte att evakueras bort tillräckligt med risk för "rundgång" av luften

Dom flesta pumpar skickar ut den kalla luften framåt så jag kan inte se några problem med att ställa pumpen under ett tak och väggar i bakkant och sidorna bara det är öppet under och i överkant samt att du har ca en halv meter till väggen i bakkant samt att den står direkt innanför dörren som ska ha mist 50% genomsläpp av luft så bör det fungera det gör det hos mig.

Utloggad Erica

SV: Placering av poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2018, 00:20:16:16 »
Allt som hindrar luftflödet eller som gör att luft som redan passerat pumpen kan gå tillbaka för en andra omgång eller en tredje, allt sådant kommer att försämra pumpens verkningsgrad, alltså ge mindre värmeutbyte för samma elförbrukning. Likaså om du ställer två värmepumpar nära varandra, t.ex. en för huset, en för poolen, så kommer verkningsgraden att sjunka genom att medeltemperaturen sjunker runt pumparna.

Sedan beror ju allt på hur stort uppvärmningsbehov som du har. Det ser ut som en palm i bakgrunden så det kanske är rätt varmt där du bor ? :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan