CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt hår ????  (läst 20230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Grönt hår ????
« skrivet: maj 08, 2007, 21:05:33:33 »
Hej,

Grönt hår har man ju sett på diverse ställen i diverse trådar, har inte hittat ngn direkt förklaring.

I helgen hade vi premiärbad och dotterns blonda hår var lätt grönaktigt på kvällen.

Efter vintern har vi rensat vattnet, fyllt upp och kört igång. Det var väldigt klart och fint med bra pH, inget utslag
på kloret. Chockkloret var slut så jag la i en puck, och efter ett par dagar under bubbelplasten så var klorhalten uppe
i det som känns normalt.

I höstas chockade jag och körde i en flaska algdräpare enligt instruktionerna på flaskan.

Jag undrar nu om jag kan ha kommit i baklås med kemin på ngt sätt eller om det kan finnas ngn annan anledning till det lätt grönfärgade håret, på hela förra badsäsongen märkte vi inga sådana tendenser.

Skall analysera vattnet på badet i stan, men de mäter bara klor och pH kan alkaliniteten ha skenat åt ena eller andra hållet?
Kan det vara bundet klor som på ngt sätt färgar håret ?

Jag har kan inte komma på någon förklaring som känns rimlig.

Tacksam för era funderingar.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Grönt hår ????
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2007, 22:33:13:13 »
Undrar om jag inte läst att det kan ha med metaller i vattnet att göra.
Pröva att lägga i en flockstick (flockkudde).
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Grönt hår ????
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2007, 22:43:36:36 »
Har samma problem med mina tre blodiner.

Har hört att koppar+klor= grönt hår, och det har du väl koppar i dina vattenrör?
Det går inte att flocka bort.

Om det är det, så det ända du kan göra är att går över till klorfritt.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2007, 07:56:17:17 »
Hej,

Har också läst om koppar men måste säga att jag har svårt att tro det. Vattnet som är i poolen har visserligen passerat ett par meter kopparrör på vägen men inte mer än så. Kommunen grävde ner plaströr och det sen är det tvärs igenom källaren sen plast igen. Kan man på ngt sätt mäta om det finns koppar i vattnet??

Dessutom så är det ju samma vatten som förra året (plus lite påfyllning) då hade vi inget grönt hår.

Funderar på om plåtarna kan ha fällt ngt men tycker det verkar osannolikt, de är dessutom "vanlig" plåt ingen koppar. Trädäcket runtomkring kanske kan ha fällt ut ngt under vinterns regn, men det vattnet rinner till 99, nånting inte ner i poolen pga minst 60 mm sarg på alla sidor som underlag till plåten.

Körde i chockklor igår kväll för att se om det kan ha ngt med bundet klor att göra, läste också att chockklor är en annan klortyp med annurlunda pH påverkan än puckarna. Man vill ju gärna ha poolen som en på kemispråk buffrad lösning kring pH 7,3 eller så. Skall konsultera en kollega som är kemiutbildad och se om jag kan blir klokare.

Tar om inget annat en ny rapport efter besök på det kommunala badet och deras analys, och efter helgens bad

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2007, 18:24:13:13 »
Hej,

Hemkommen från badhuset med följande resultat:

Igår före chock-klorering
Fritt klor 0,23 bundet klor 0,15 ger totalt klor 0,38
pH 7,23

Idag ca ett dygn efter tillsats av chockklor
Klor var utanför (över) skalan som maxar på 3
pH 7,52 dvs helt i linje med en förväntad ökning pga chockkloret.

Så mina slutsatser är att min mätutrustning inte lurat mig  O0, min mätning inna chockklorering igår gar ju kanske inga decimaler men pH 7,2-7,3 och
klor i nedre delen av OK intervallet.

Fortfarande ingen ledtråd till det gröna håret   <dontkn>

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad annna

SV: Grönt hår ????
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2007, 18:13:10:10 »
när jag var liten så fick vi grönt hår när vi duchade hemma så vi ringde wella för vi trodde det var shampoot det var fel på . så dom skickade en hel årsförbrukning av shampo till oss , men det visade sig att vi hadde koppar rör så det var det som gjorde det

nej vi skickade inte tillbaka shampot :D

Utloggad Dumpdidump

SV: Grönt hår ????
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2007, 21:59:15:15 »
Kopparhaltigt vatten är ju något som ger grönt hår. Finns hur mycket som helst att läsa om detta. Finns även bra schampo för de som dras med detta problem konstant (pga av egen brunn). Kan det vara som så att lågt Ph i vattnet (syrangrepp) i kopparrören under vintern har orsakat det gröna håret!? ???

Läs mer på bla den här länken http://www.vattendoktorn.com/index1.htm
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2007, 08:27:12:12 »
Hej,

Som sagt har svårt att tro på koppar, vattnet har ju varit i poolen hela vintern där finns ingen koppardetalj.
Och i kommunens nät är det plast som gället, det passerar möjligen ett par meter koppar på väg ut till poolen när jag fyller på.
Kan det ha kommit från luftföroreningar ?
Finns det ngt sätt att mäta om det finns koppar i vattnet ?
pH värdet var 7,2-7,3 både när jag stängde och när jag öppnade --> syraangrepp verkar inte troligt.

Vi får till helgen när det skall badas, nu skall jag till Gbg och springa 21 km  :-X

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fia

SV: Grönt hår ????
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2007, 15:04:26:26 »
Har du provat att flocka?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2007, 20:52:36:36 »
Hej,

Tillbaks med ont i benen 21 km är oerhört långt :)...

Svar på din fråga Fia, nej jag har inte flockat men får väl prova det om det inte blir bättre.
Nu skall vi först bada lite och se om det fortfarande blir grönt. Det slog oss också att den dotter som blev lite grön
har haft intensiv simskola 2ggr per vecka med skolan. I och för sig inget mot en poolsommar i badintensitet men kombinationen
kan ju vara det som gav lite grönt...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt hår ????
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2007, 23:16:41:41 »
Jag har hört att flockning skall hjälpa, men är inte säker.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Grönt hår ????
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2007, 23:23:29:29 »
Här finns lite information om metaller i vatten och gränsvärden:

http://www.havuz.org/pool_pool/pool_maintenance/water_testing/metals.htm

Det sägs också där att man kan sätta till kemikalier som hindrar metallerna från att fällas ut.
Jag tror också att jag har läst någonstans om flockningsmedel som flockar metaller.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #12 skrivet: maj 19, 2007, 00:31:14:14 »
Hej,

Badat utan gröna färgeffekter, hoppas det förhåller sig så framöver. Enligt familjens frisör så kan håret samla på sig klor och annat för att reagera senare. Kanske våra sex veckor i Thailand med dagliga bad i tämligen klorrika poolen har följt med hem....

Hoppas och tror att det inte har så mycket med vårt eget vatten att göra.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Grönt hår ????
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2007, 10:36:53:53 »

*avd. Moderna I-landsproblem*
?
 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag