Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet  (läst 209180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #30 skrivet: oktober 16, 2010, 09:06:47:47 »
När du nämner dränering så ser jag att det är en del som jag har missat att dokumentera. Hade jag vetat innan att dränklossen bara hade sidoutlopp på en sida (hörnbitarna) så hade jag placerat pumpgropen i andra hörnet. Nu blev jag tvungen att gå ut med slangen från dränklossen rakt ut i marken för att sedan ha en Y-koppling för att gå snett tillbaka och in i ett hål på sidan av pumpgropsröret. Där gjorde jag en tavla förresten, det blev två hål då det första är alldeles för långt ner. Har bara täckt med duk, jag hoppas att det håller alla år det ska vara där. Kanske försöker plasta igen det hålet någon torr sommar, men just nu kommer det vatten i det nedre hålet hela tiden.

Kanske lägger i mer makadam i pumpgropen så att vippan jobbar högre upp och då kommer det stå vatten upp till det nedre hålet så att det inte blir tryck på duken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #31 skrivet: mars 30, 2011, 11:11:26:26 »
Japp, våren närmar sig och familjens tjat om att se till att ha grejor hemma så att vi kan starta så fort isen på plattan har smält.

1. Har bestämt mig för att det blir något slags isolerblock och gjuta med betong i mitten. Velar dock mer och mer åt att det kommer bli 155 djup pool, dels av vad många skriver här, dels för att då slipper man en skarv i linern.

2. Kommer att anlita Stockholms Pool & Bygg för liner på plats.

3. Tror att två st belysningar räcker. Är helt inne på att köra Pahlens LED, men är osäker som sjutton på hur man ska montera baljan så att den sitter säkert i frigoliten. Har ni tips på hur man ska få fast den?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #32 skrivet: mars 30, 2011, 17:15:24:24 »
Jag har 155cm i min pool det är bra nivå.
Jag använde putsbruk för att att få fast min lampa, skruva fast en skiva på båda sidorna plus en hel del fogskum, sedan när du fyller på med betong håller du koll på att det kommer runt lampan.
Lycka till!
//Johan
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #33 skrivet: maj 15, 2011, 13:04:32:32 »
Det gav sig ganska ordentligt det där med monteringen bara man hade grejorna hemma. En sak kan jag säga, själva Thermomuren (Dorocell/Jackon) är inte speciellt dyr, det är allt det där andra som kostar.

Gör härmed en större uppdatering av min tråd.

Vi göt plattan i mitten på oktober. Den 23:e oktober såg det ut så här.



Eftersom jag har två sportande tjejer (målvakter innebandy) där jag dels är tränare i ena laget, dels måste skjutsa den andra rätt mycket då målvaktsutrustning är krångligt att åka med kommunalt så är man hemma rätt sällan. Därför blev vintertäckning av gropen bara en tanke.

Sista mars hade vi fortfarande ca 3 dm tjock is ovanpå plattan...



Ni ser att isen är upp till kanten på pumpgropen. Ytterligare ett par veckor senare så står vi och hackar bort det som är kvar av isen, ca 1 dm tjock, vi orkar inte vänta på att sol och värme ska göra jobbet.

Isen/vattnet gjorde en del sattyg med vår dränering, men jag har kollat och rören ligger där de ska, det är bara själva blocken som gått sönder. Vi ska lägga duk över och sedan fylla ovanpå efter gjutningen.



Här gör vi en testutställning av blocken innan vi börjar ordentligt.



När man börjar på tredje nivån så går det inte längre att bara kliva över. Då får man ställa upp en stege som man kan klättra över på.



Belysningen gjorde jag hål för, sedan karvade jag ut så att de var kant i kant med ytan, den delen limmade jag fast med cellplastlim. När limmet torkat så körde jag med formskum från andra hållet. Betongkrokarna böjde jag utåt lite, jag tycker det känns säkrare än att bara ha dem rakt bakåt.





Jag tänkte att de stående armeringsjärnen sticker jag dit de yttre först innan betongen kommer. De andra ska jag ha för att få bort luftfickor, det står i monteringsanvisningen att man ska sätta dit de stående vid gjutningen så att man jobbar bort luftfickor. Man ska absolut inte använda stavvibrator.



Efter gjutningen ska jag mura en trappa invändigt samt montera en toppbräda innan han kommer och lägger duk. Är det någon som har murat en sån trappa som kan komma med tips? Har tänkt mig att första trappsteget kommer ca 30 cm under den framtida stenkanten, alltså ca 20 cm under kant på gjutformen vilket borde bli ca 10 cm under vattennivån.
Men vad är lagom stegdjup och steghöjd?
Bra sätt att bygga den i? Lecablock?

Trappan ska vara i hörnet på bilden.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #34 skrivet: maj 29, 2011, 11:01:23:23 »
En detalj som jag missade på Dorocells hemsidor och Poolstore missade att säga är att det finns toppblock. Dessa har inga "ploppar" på ovansidan samt att det finns plastkilar för att hålla ihop blocken, se denna tråd
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6341.msg48859#msg48859

Nu fick jag skära bort alla ploppar (två timmar samt ett ganska djupt skärsår i tummen) och sedan borrade jag i alla skarvar med en 20 mm träborr och körde fogskum i.





Efter att jag läst i en tråd här på forumet där frigoliten sprack så byggde jag uppstagning enligt följande. På insidan hade jag en ram längst ner för att hålla ihop det hela, skivor bakom sidostöttorna för att hålla i. På utsidan satte jag sedan Pordränskivor för dels dränering, dels isolering. Sedan fyllde jag upp ca 30 cm med fyllning. Han som kom och gjöt tyckte att det var utmärkt, svagaste länken var tydligen utsidan i hörnen och med det jag gjort så var det säkrat.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #35 skrivet: maj 29, 2011, 13:19:02:02 »
Torsdag morgon går jag och väntar på betongbilen. När jag ser den komma och ser ut att bara åka förbi tror jag att jag ska få jaga den, vi har väldigt konstig numrering på vår gata. Men när han stannar på exakt rätt ställe (man ser inte in på tomten, vi har väldigt hög häck) så förstår jag att det är samma trevliga kille som hjälpte mig när jag göt plattan.



Han sätter på en smalare slang och sedan får jag sköta slangen och han sköter kran och pump.
En sak som var bra också med min modell av stagning var att iom att jag fyllt upp 30 cm på utsidan hade jag något att stå på när man skulle runt hela och fylla formen med betong.



Betongen är rätt lös, den flyter ut väldigt bra. Tricket är att lägga slangen en bit ovanpå formen och sedan låta strålen flöda ner i ett hål. Jag missade det en gång och då höll det på att rinna över kanten.

I och med att man har slangen en bit längs formen får man inget högt fall på betongen och formen har inga problem med att ta emot den. Vi fyllde ung. en tredjedel, väntade 10 min innan vi körde varv två. Efter varv två stoppade jag i flera stående armeringsjärn, enligt beskrivningen ska man göra det för att få bort luftfickor, men då betongen var så lättflytande så skulle det inte behövts.



I solen var det väldigt svårt att se botten i formen, man hörde betongen flyta ut men man såg knappt när man kommit till en tredjedel.

Tredje vändan var det toppfyllning, han gick före med slang och jag gick efter med en bräda och skrapade av. Allt som allt tog gjutningen ca 1,5 timmar. Räknat rätt hade jag gjort också, han sa att vi hade kunnat krama ur kanske en skottkärra till med betong.

Jag har räknat med 4350 liter, tillägg 150 liter och han jag beställde av ökade på ytterligare 100 liter.
« Senast ändrad: maj 29, 2011, 13:23:01:01 av erikn »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #36 skrivet: maj 30, 2011, 06:46:58:58 »
Fy fasen vad murblock är tunga att bära. Tyckte även bilen med allting i... Har hittills blivit två vändor till Byggmax, en med 22 st 19x25x59 + en säck bruk (465 kg) och en med 20 st 19x19x59 + 2 säckar bruk (350 kg).



En gammal fogsvans tänkte jag använda först, men när det tog en evighet att komma igenom ett halvt block insåg jag att jag ville göra annat. Köpte ett blad för lättbetong till tigersågen på Hornbach för 300 kr. Det var det värt.

400 kg sten och drygt två säckar bruk så börjar det likna något.



Efter att ha fått ner ytterligare 300 kg så börjar man se att det liknar något. Fattas ett antal stenar, men man ser lite hur det kommer att bli.



Men jag har lite ångest inför putsningen. Jag och murbruk kommer liksom inte riktigt överens. Skulle egentligen vilja leja bort själva putsningen till någon som är duktig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #37 skrivet: maj 31, 2011, 14:19:01:01 »
Om jag skulle bygga en pool "lösvirkes" som du gör just nu, då skulle jag bygga upp en bra sittyta, den tror jag skulle användas mycket i vår pool.
Det förutsätter naturligvis att man har varmt vatten, och en pool som är tillräckligt stor för att man skall vara beredd att offra plats för en sittyta, men som sagt, det är nåt vi saknar i vår pool.
Er trapp går ju använda förstås, men jag menar att man nog behöver lite mer yta om man har lite gäster på badbesök.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #38 skrivet: maj 31, 2011, 20:31:45:45 »
En tips är att använd en vinkelkap med en dimantskiva för att dra ett spår runt om, sedan tar du en yxa och slår till.
Samt putsa lite mer med yxan om det behövs.
Ja det är ett hårt jobb att hålla på med leca.
Lycka till!
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Familjen Nymans poolbygge 4x8m 180 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #39 skrivet: juni 06, 2011, 15:35:56:56 »
Sittplatser: Jag hoppas att det räcker, vi har provsuttit bänken och det får plats 5 man utan problem, riktigt bekvämt är det om man är 4 och då är man inte i vägen för de som vill upp.

Kapa stenar: Jag tror att den tekniken är helt OK om man ska mura rakt, men när man som här ska kapa i 45 grader så tror jag att det är lite klurigt att få till. Köpte som sagt ett blad för lättbetong, kostade 300 kr, men det var det värt.



Men en trappa börjar ta form. Och min ångest över hur jag och bruket skulle komma överens stämde. De små ytorna gick väl bra, men de större så ledsnar bruket liksom och hänger neråt. Förmodligen har jag för löst bruk, men nar jag försöker med fastare bruk så får jag det inte ens att fästa. Bläh!!!!

Jag kommer aldrig mer putsa något. Om jag ska göra något liknande så murar jag en grundstomme i block som här, fast lite för litet. Sedan blir det form och sedan gjuter jag resten i betong utanför, kanske 3-5 cm tjock.

22 st 25x19x59 á 20kg = 440 kg
29 st 19x19x59 á 15 kg = 435 kg
 4 st 15x15x59 á 12 kg = 48 kg
Totalt 923 kg i stenar. Och det blev bara småbitar över, så vi avrundar till 900 kg.

Murbruk har jag tappat räkningen på, kanske 5 säckar. 125 kg till

Sedan kommer putsbruket, där har jag hittills gjort av med 7 tror jag. 175 kg till. Totalt väger trappan nu 1200 kg! Inte undra på att man har lite ont i ryggen. Jag är väldigt glad att jag inte valde murblock/lecasten till väggarna i poolen.

Kompisen som hjälpte mig gräva har i sin tur en kompis som putsar, vi ska prata med honom i morgon om han kan göra det sista. För den som kan det här kan det vara max en dags jobb, förmodligen mindre.



« Senast ändrad: juni 06, 2011, 15:54:20:20 av erikn »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan