CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tabletter eller digital mätare?  (läst 17707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tabletter eller digital mätare?
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2012, 00:48:36:36 »
Dagens mätning med droppar, vanliga stickor och Aquacheck sk digitalmätare.

Tog som vanligt en mugg vatten inomhus och mätte:

Klor, nästan inget någonstans, helt OK för så är det och så vill jag ha det...

Ph Aquacheck     6,5
Ph droppar         7,3
Ph stickor           8,5

Alka på stickor OK, på Auqacheck för högt.

Eftersom jag kalibrerat med dropparna mot proffsutrustning någa gånger väljer jag att lita på den mätningen.

Auqaucheck skulle jag inte köpa, eller rekomendera efter ett års användande så känns den helt slumpmässig
trots försök att hålla samma ljus vid alla mätningar.

/Housedad

Min Aquacheck visade helt fel värden med efter 1 års användnig PH 6,6 som jag viste var för lågt för jag brukar få sänka PH med nya stickor fick jag PH 8,4 och sky hög alka vilket stämmer bättre.
Dom 1 år gamla stickorna var kassa typ.
Kanske samma fel hos dig.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tabletter eller digital mätare?
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2012, 14:37:42:42 »
Vad för droppar använder du? Var har du köpt dem? Har bara sett reklamfilmer från USA på tuben för sådant, jag tycker att de verkar vara bra. Men inte hittat någon som säljer här i vårt avlånga land.

Det är ett kit som följde med poolen, Waterpik tror jag det heter, droppar i småflaskor har jag köpt hos Aqua-Gripp dvs samma källa som orginalkitet. Har hört att det är väldigt cancerogena ämnen i att sk DPD kit, men har valt att inte bekymra mig om detta. Oklart om man kan få tag i dropparna längre.

Har som sagt varit och kalibrerat mot proffsens prylar ( i mitt fall på simhallen), känns som om man kan lita på detta.
Huvudskälet till att skaffa Aquachck var att mäta alkalinitet då jag tyckte att pH var väldigt instabilt, dropparna är pH och klor.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag