Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hög alkalinitet  (läst 4747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangs

hög alkalinitet
« skrivet: juli 05, 2006, 15:20:28:28 »
Vad kan man göra för att sänka alkaliniteten lite? När jag mäter så visar klorhalten lite låg och Ph perfekt men alkaliniteten är lite hög. Vattnet är klart och fint och ännu har ingen blivit sjuk. ;).

Jag har hört att man kan hälla i ph sänk men jag vill ju inte sänka Pht. Finns det något mer man kan göra? Kan det vara så att om jag höjer kloret lite så sänks alkaliniteten?

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: hög alkalinitet
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 15:56:53:53 »
Det problem har jag också, fast jag vet inte om det är något problem egentligen.
Men är väldans intresserad av svaren.
Hittar dock inga produkter som sänker alkoholiniteten  ;)
Har sökt massor för att hitta vad alkalinintet egentligen är att mått på och kan inte se något negativt med hög sådan.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hög alkalinitet
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2006, 19:31:17:17 »
Alkalinitet kan få med ett antal olika kemiska substanser, enligt vad jag erfar så är några av de ämnen som under samlat nämn är alkaliska följande,  Natrium, Kalium och Kalcium, "Höj alkalinitet" TROR jag är vanlig bikarbonat (Natriumbikarbonat) och med tillräckilgt hög halt bikarbonat så blir poolen även Ph-stabil.

Jag har inte heller fått uppfattningen att hög halt är skadligt, men det kanske beror på vilken typ av ämne man har som ger det höga värdet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: hög alkalinitet
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2006, 19:53:10:10 »
Jag har hittat denna länk i ämnet i en annan tråd:
http://www.pahlen.se/images/poolguiden/Poolguiden.pdf

Där står riktvärden för alkalinitet (olika beroende på vilken klorsort man använder) samt hur man kan höja/sänka alkaliniteten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag