Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Angående flockmedel!?!?!?!?  (läst 12345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagge

Angående flockmedel!?!?!?!?
« skrivet: juli 17, 2009, 17:41:21:21 »
Har i dagarna flockat min inomhuspool med nitors flockar/klarningsmedel, efter läs en del trådar här (problem med alger och oklart vatten) Nu på botten ligger det en vit fina massa  ;). Enligt beskrivningen på flaskan står det "Stoppa cirkulation och låt flockarna sjunka till botten. Bottensug! Returspola filtret!" Inget om att köra det ner i avloppet. Har ett sandfilter. Man såg flockarna tydligt flytta runt innan de sjunk till botten. Vad göra? avlopp eller låta filtret ta det?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2009, 18:34:47:47 »
Om du kör det till avlopp har du rätt snart tömt poolen på så mycket vatten att pumpen börjar suga luft.
Jag hade flockningsmedel där det stod att man skulle köra till avlopp, men jag hann bara dammsuga 1/3-del av poolen innan vattnet var "slut" i skimmern.

Testa därför att köra mot sandfiltret, förmodligen fastnar det mesta i sandfiltret.

Backspola omedelbart när du är färdig, annars kommer flockarna att lösas upp och följa med ut i poolen igen, det är i alla fall min erfarenhet efter att ha kört med folkpools "flockkuddar" i skimmern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2009, 20:46:17:17 »
Om du kör det till avlopp har du rätt snart tömt poolen på så mycket vatten att pumpen börjar suga luft.
Jag hade flockningsmedel där det stod att man skulle köra till avlopp, men jag hann bara dammsuga 1/3-del av poolen innan vattnet var "slut" i skimmern.

Kopplar du inte slangen till avloppet i skimmern? I så fall gör det väl inget om nivån sjunker. Om du håller munstycket på botten tills du har fyllt upp vattnet till rätt nivå igen kan du ju plocka bort slangen utan problem.

Utloggad Bagge

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2009, 21:45:38:38 »
Glömde att skriva att jag dammsög i förrgår mot avloppet och kom under skimmern utan problem. Stängde av cirkulationen igen och en del ändå kvar. Är ju inte kul att tömma så mkt vatten igen. Om jag tar det via sandfiltret hur länge ska det gå då? Eller är det värt att tömma ut vattnet igen, har egen brunn.

Utloggad William

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2009, 06:04:59:59 »
Läste Rickards inlägg vid 19-tiden igår kväll och började fundera på flockningsmedel, något som jag aldrig hört talas om innan jag blev medlem på forumet.

Fick för mig att gå runt till några pool-grannar och fråga om dom använt det.
Först till Janne som haft pool i 30 år, nej han hade inte hört talas om det, sen till Bosse som har haft pool lite kortare tid än jag, och han visste vad det var, för han gör jobb åt Folkpool ibland (elektriker) men hade aldrig använt det själv.

Två andra i kvarteret kunde jag inte fråga för dom är på semester.
Verkar som om vi har bra vatten här, eftersom jag aldrig bytt utan bara fyllt på vartefter det dunstat.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad aromata

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2009, 10:24:50:50 »
Jag har haft pool sedan 1995 och har aldrig använt flockningmedel eller algmedel. Fortfarande samma vatten förutom det som fyllts på vid regn och efter backspolning. Tillsätter bara klor. Har klart och fint vatten.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2009, 10:54:28:28 »
Hej

Har haft pool i 15 år och aldrig haft problem med vattnet. Testade flockningsmedel första gången förra sommaren och kan genom detta får lite klarare vatten. Rensar flockarna genom att backspola efter 6 resp 12 timmar.
Hälsn Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad William

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2009, 12:49:48:48 »
Jag har haft pool sedan 1995 och har aldrig använt flockningmedel eller algmedel. Fortfarande samma vatten förutom det som fyllts på vid regn och efter backspolning. Tillsätter bara klor. Har klart och fint vatten.
Min är ju sen 1984, för övrigt som dig. Vattnet är kristallklart.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad aromata

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2009, 15:29:54:54 »
Jag fyllde med kommunalt vatten och det är bra, fast lite hårt. Det är kanske skillnad om man använder vatten från egen brunn eller borra. Eller från en å eller vattendrag.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2009, 11:30:36:36 »
Hej! Enligt min pool support Folkpool Vara(St.Levene).
När jag installerade min saltklorinator så gav han det rådet att man kör
en flockkudde var 14:e dag (jag kör en gång i månaden),
för det skonar cellen som omvandlar salt till klor m andra ord håller längre.
Jag vet inte riktigt hur detta fungerar men jag kan konstatera
att det blir ett annat klipp i vattnet.
Det är klart innan med, men som Kalle fr Folkpool sa vattnet är livlöst. Så jag kör m flockkudde.
Det är ju svårt att säga ingen skillnad om man inte ens har testat.
Roland O0.
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad William

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #10 skrivet: juli 19, 2009, 11:43:59:59 »
Hej! Enligt min pool support Folkpool Vara(St.Levene).
När jag installerade min saltklorinator så gav han det rådet att man kör
en flockkudde var 14:e dag (jag kör en gång i månaden),
för det skonar cellen som omvandlar salt till klor m andra ord håller längre.
Jag vet inte riktigt hur detta fungerar men jag kan konstatera
att det blir ett annat klipp i vattnet.
Det är klart innan med, men som Kalle fr Folkpool sa vattnet är livlöst. Så jag kör m flockkudde.
Det är ju svårt att säga ingen skillnad om man inte ens har testat.
Roland O0.
Kanske därför som min syrra och svåger har fått två saltklorinatorer pajade eftersom dom aldrig flockade.
Hon gick över till vanligt klor förra säsongen, och hon har sagt att dom aldrig haft så klart vatten som nu. Deras pool är runt tjugo år.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Bagge

SV: Angående flockmedel!?!?!?!?
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2009, 20:52:25:25 »
lite uppdatering kanske. Flockade ju poolen. Efter två bottendammsugning mot avloppet och 24 h mot filtret och tre bakspolningar har jag kristallklart vatten, nu är det bara de bruna fläckarna på väggarna som ska bort. Så för mig hjälpte flockningen, är nog bra att göra när man har vatten från egen brunn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag