VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skit i poolen  (läst 12787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurraz6

Skit i poolen
« skrivet: maj 07, 2006, 09:31:22:22 »
Hej alla poolägare jag ny ägare av pool köpte hus i höstas men nu när jag startat upp poolen o chockklorerat o alla värden e perfekta ph alkalinet o klor halten e perfect nu men jag får ett årtarkommande problem det är nått grått jättefinkorningt skit på botten som återkommer efter varje gång jag dammsugit när pumpen är avstängd kommer inte skiten har haft den avstängd i ett dygn jätte fin va den då sen satte jag på pumpen efter bara 1 -2 timmar  kommer skiten o lägger sej på botten  när jag tog vägg borsten o borstade så flöt det ut o syndes inte sen efter nån timma igen så hade det sjunkit till botten igen har testat o backspolat samtidigt som jag dammsuger så skiten åker direkt ut i naturen men det komme tillbaka men mindre för varje gång jag gjort det o har haft i flocknings medel flera gånger  men hjälper inte vad e det för skit som kommer nån som haft samma problem eller?      vi  va hos dom som vi köpte huset av nästan hela sommaren o då kom aldrig skiten den ljus gråa jättefinkorniga skiten sanden e bytt för nått år sen vad

tacksam för svar
mvh gurra

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Skit i poolen
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2006, 10:14:36:36 »
Hmm....intressant...det verkar va nå't i cirkulationssystemet!

- kolla så att alla rör går in/ut i filtret som dom ska!
- Byt sand! (bytt för nått år sedan!? 3? 5? 7?)

men det verkar ändå skumt...
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2006, 10:22:06:06 »
sanden e bytt för 2 eller 3 år sen   o alla rör går som dom ska förra ägaren hjälpte mej o koppla in allt påsk helgen o han byggde poolen 91 så han har kopplat rätt o jag har kollat med o kan inte hitta fel

hamnar snart på dårhuset med för jag tål inte o se skiten heller så har dammsugit varje dag en vecka både vanligt o med backspolning men det blir mindre o mindre varje gång iallafall
« Senast ändrad: maj 07, 2006, 10:26:48:48 av gurraz6 »

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Skit i poolen
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2006, 20:16:07:07 »
Kanske något som är trasigt i sandfiltret ?
Kan det vara filtersand ??

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2006, 07:44:35:35 »
tänkte först om det va spridaren som va sönder i filtret men det kan det inte va för den sanden i filtret är inte så finkornig o den e ju lite rödbrun med o borde sjunka till botten på nåra sekunder den här skiten tar ju iallfall 1-2 timmar

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Skit i poolen
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2006, 08:13:42:42 »
Dags att prova nå't!! jag skulle byta sand i alla fall, även det ska vara bytt för nåt år sedan!

Det kostar bara några 100-ingar + lite jobb, använd våtdamsugare så går det lite lättare!
« Senast ändrad: maj 08, 2006, 09:35:51:51 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Skit i poolen
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2006, 08:39:44:44 »
Tja!

En tanke bara,kan det vara så att du har flockningsmedel kvar i vattnet som ger utfällningar?

/Arcetto.


Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2006, 12:27:48:48 »
det här fanns innan jag hävde i flockningsmedel jag hävde i det för att det kanske var för fint för filtret så skiten gick rakt igenom därför hävde jag i det men det kommer tillbaka iallfall

hade en tanke kan det va skit i rören som kommer ut när jag hävde i chokklor? har ju 800m pemslang på garage taket som uppvärmning kan det va därifrån det kommer har chokklorerat en gång till idag nu ska se om det hjälper


Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Skit i poolen
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2006, 12:45:22:22 »
Har du stängt av solfångaren för att se om det blir bättre?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skit i poolen
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2006, 14:12:12:12 »
800 meter slang... det kan nog ge en hel del skit om vattnet stått still (och inte var ordentligt chockklorerat när du stängde av poolen) hela vintern i ledningarna. Kanske även om du haft tomt, fukt har du väl alltid kvar antar jag.

Köp flockningskuddar iställer för pulverflockningsmedel, de är mycket bättre, lägg i en kudde, backspola inom 2 dygn, väntar du för länge med att backspola så frigörs partiklarna igen och åker ut i poolen.

Lycka till.

PS. En riktig chockklorering brukar kunna bränna bort skiten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #10 skrivet: maj 08, 2006, 15:57:39:39 »
kör med flockningskuddar

inte testat o köra utan solfångarna ska testa det

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #11 skrivet: maj 09, 2006, 07:24:16:16 »
har fått veta vad det är stog o pratade med grannen han visste direkt vad det va han sa att det va humus erller va fan det hette som satt bildats i ledningarna
har chocklorerat igen nu se om jag får bort allt eller hur ska man få bort det skiten?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skit i poolen
« Svar #12 skrivet: maj 09, 2006, 14:35:42:42 »
Jag gissar mer på bakterier eller alger.
Jag skulle inte bada i det.

Som sagt, klorering, flockning och backspolning, Kontrollera så att det verkligen är kopplat rätt så att du faktiskt backspolar när du backspolar, och inte tvärt om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #13 skrivet: maj 09, 2006, 15:26:37:37 »
jag har lägena f och f - b och sen b på mitt filter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skit i poolen
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2006, 07:05:48:48 »
Det är inte lägena jag bekymrar mig över, antar att den skall stå i läge F för att filtrera, det är mer att slangarna är rätt inkopplade jag bekyrar mig över.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #15 skrivet: maj 10, 2006, 07:18:03:03 »
jo men det e ju ganska omöjligt o koppla fel finns tre utgångar på filtret en står det avlopp på en pool en pump så det e precis vart dom går


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skit i poolen
« Svar #16 skrivet: maj 10, 2006, 09:37:51:51 »
Då är det ju inga problem.  Bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #17 skrivet: maj 10, 2006, 10:02:13:13 »
jo men problemet e ju att filtret eller nått släpper igenom skit e det filtret som paj eller behövs det bytas sand o hur mycka sand ska det va i filtret fullt med sand eller halvfullt ?  jag har en 7x 4 m pool

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skit i poolen
« Svar #18 skrivet: maj 10, 2006, 10:05:14:14 »
jo men problemet e ju att filtret eller nått släpper igenom skit e det filtret som paj eller behövs det bytas sand o hur mycka sand ska det va i filtret fullt med sand eller halvfullt ?  jag har en 7x 4 m pool

Kämpa på! Normalt skall filtret vara lite mer än halvfullt, det är i alla fall mitt när jag har rätt mängd i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kave

SV: Skit i poolen
« Svar #19 skrivet: juni 14, 2006, 14:11:04:04 »
Fick du ordning på dina problem? Jag antar att du också har ett Pahlen filter?
Vad jag förstod av Pahlen så skall du inte backspola när du dammsuger, bara för att göra rent filtret emellanåt.

Utloggad gurraz6

SV: Skit i poolen
« Svar #20 skrivet: juni 16, 2006, 17:02:56:56 »
ja jag har fått i ordning på poolen nu e den ren o fin vatt etag o 30 grader i den med fick stänga av solcellerna o pumpa i lite nytt vatten ville inte ha 30 grader lite för varmt tycker ja  men jkag vet forfarande inte vad skiten va för nått om det va skit i rören som kom eller skit i luften som letade sej ner men då borde skiten ha kommit även pumpen inte va på

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan