CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja pump och filter till pool  (läst 2911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

Välja pump och filter till pool
« skrivet: april 17, 2020, 19:38:48:48 »
Hej. Nu har vi kommit så långt i pool bygget så det är dags att köpa in filter, pump, uv lampa och annat som behövs för att få igång poolen.
Det är en Mark pool på 35kbm som kommer värmas med hjälp av bergvärmepump, värmeväxlare till det är redan införskaffat.

Vilken storlek på pump och filter är lämpligt till denna storlek på pool som är av bra kvalitet och gärna till bra pris också?

Vill gärna slippa backspola så ofta då pump och filter är tänkt att placeras i ett utrymme intill poolen under altanen som blir åtkomligt genom att öppna en lucka i altangolvet.

Poolgiganten

Utloggad MantaTIC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #1 skrivet: april 18, 2020, 21:32:34:34 »
Om man väljer ett filter modell större och då även en pump modell större för att behöva backspola mera sällan, finns det någon risk då att värmepumpen inte hinner värma poolen om man kör pumpen intermittent?
Tänker att det kanske är svårt att hålla en stabil pooltemperatur om poolpumpen står still hälften av tiden eftersom det då inte går att tillföra värme om det skulle behövas.

Utloggad TommyC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #2 skrivet: april 19, 2020, 09:11:07:07 »
Hjälp med dimensionering av filter och pump hittar man hos tillverkare och leverantörer. Ibland är det förvånansvärt svårt att hitta. Astrals hemsida är ett dåligt exempel. Bra exempel finns hos Pahlén: https://www.pahlen.se/produkter/vattenrening-cirkulation/sandfilter-purgo-top/

Vi kör cirkulationspumpen via ett enkelt tidur av den typen som brukar säljas för 100 kr för tre. VP styrs av sitt inbyggda tidur. Vår cirkulationspump är överdimensionerad. Jag tror att det är bättre att inte överdimensionera. Enligt Pahlén skulle vi klara oss med 370 W pump och typ 510 sandfilter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #3 skrivet: april 19, 2020, 21:26:32:32 »
Hjälp med dimensionering av filter och pump hittar man hos tillverkare och leverantörer. Ibland är det förvånansvärt svårt att hitta. Astrals hemsida är ett dåligt exempel. Bra exempel finns hos Pahlén: https://www.pahlen.se/produkter/vattenrening-cirkulation/sandfilter-purgo-top/

Vi kör cirkulationspumpen via ett enkelt tidur av den typen som brukar säljas för 100 kr för tre. VP styrs av sitt inbyggda tidur. Vår cirkulationspump är överdimensionerad. Jag tror att det är bättre att inte överdimensionera. Enligt Pahlén skulle vi klara oss med 370 W pump och typ 510 sandfilter.


Det är lite detta som är frågan. Överdimensionerat man så bör det behöva backspolas mera sällan, men man vill förmodligen inte köra en stor överdimensionerad pump lika länge som en mindre.
Jag tänker att kortare gångtid på poolpumpen ger mindre tid för att värma upp vattnet i värmepumpen, nånstans kommer man säkert få problem med att man tvingas köra en för stor pool pump mer än vad man behöver bara för att få tillräckligt med tid för att hinna värma poolen. Eller är det kanske inget problem?

Funderar på att köpa ett filter som man kan montera automatik på i framtiden om det behöver backspolas ofta och det skulle bli jobbigt att öppna upp altangolvet för att komma åt filtret. Jag har inte byggt luckan ännu så vet inte hur meckigt det blir att öppna.

Bifogar bild på bygget.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #4 skrivet: april 21, 2020, 18:57:44:44 »
Hej,
Jag brukar skriva att Tommy är klok. Även i detta fall.

Kan bara hålla med Tommy.

Jag har gett råden tidigare att hellre ett mindre filter och pump som körs längre tid.

För uppvärmningen av vattnet är lägre hastighet på flödet av poolvatten en fördel. Vidare under längre tid.

Bästa sättet att minska sitt behov av backspolning är skydd över poolen.

Angående vattnet i poolen kan det också vara bra med ett alternerande flöde av pumpens hastighet. För mycket att skriva om. Handlar om vattnets omblandning.
Vid konstant flöde kan det vara bättre vid ett lägre enligt mig. 

Om du hittar en flervägsventil som kan backspola enligt programmerat program är jag intresserad. Tror det inte finns några sådana till vanliga sandfilter. Men mycket intressant tanke.

Så enligt mig är det bättre att inte överdimensionera som Tommy säger. Satsa hellre på en pooltäckning.

Man kan läsa om olika pumpars flöde och hur lång tid det tar att byta ut vattnet.
Inte sant i en vanlig pool med förstrypningsprincipen (två jets och en skimmer).
Ju varmare vatten i poolen dess mindre vatten cirkulerar. Vidare gammalt vatten med mycket joner som ökar med djupet cirkulerar inte lika fort.

De naturvetenskapliga orden för det senaste är språngskikt och haloklin.
Roger


Utloggad MantaTIC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #5 skrivet: april 21, 2020, 21:57:22:22 »
Kan ett filter med ca 500mm i diameter och 75-100kg sand vara lagom?
När man läser hos olika återförsäljare så rekommenderas det filter från 50-100kg sand, oftast med ca 500mm diameter.

Astral har ventil för automatiserad backspolning, osäker på om man kan programmera själv eller om det är fast 7dagar eller när mottrycket stigit tillräckligt. Dom har 3modeller varpå ”flat” modellen även finns som toppmonterad variant.
Får läsa på mera, har även hittat en annan leverantör men astral verkar vara lite billigare.
Länk till produktinformation nedan.

https://gestor-doc-s3.s3.eu-west-1.amazonaws.com/documents/category/CAT02_system_vrac_AP_134-.02-.05-.pdf


Edit: det blir pooltäckning i form av lamellskydd då det inte finns plats för ett pooltak vilket sannolikt kommer ge en del skit i poolen.

Kan alla pumpar köras med variabel hastighet om man har styrning för det eller krävs det nån speciell typ?
Vad tycker filtret om att gå med varierande hastighet?



Hej,
Jag brukar skriva att Tommy är klok. Även i detta fall.

Kan bara hålla med Tommy.

Jag har gett råden tidigare att hellre ett mindre filter och pump som körs längre tid.

För uppvärmningen av vattnet är lägre hastighet på flödet av poolvatten en fördel. Vidare under längre tid.

Bästa sättet att minska sitt behov av backspolning är skydd över poolen.

Angående vattnet i poolen kan det också vara bra med ett alternerande flöde av pumpens hastighet. För mycket att skriva om. Handlar om vattnets omblandning.
Vid konstant flöde kan det vara bättre vid ett lägre enligt mig. 

Om du hittar en flervägsventil som kan backspola enligt programmerat program är jag intresserad. Tror det inte finns några sådana till vanliga sandfilter. Men mycket intressant tanke.

Så enligt mig är det bättre att inte överdimensionera som Tommy säger. Satsa hellre på en pooltäckning.

Man kan läsa om olika pumpars flöde och hur lång tid det tar att byta ut vattnet.
Inte sant i en vanlig pool med förstrypningsprincipen (två jets och en skimmer).
Ju varmare vatten i poolen dess mindre vatten cirkulerar. Vidare gammalt vatten med mycket joner som ökar med djupet cirkulerar inte lika fort.

De naturvetenskapliga orden för det senaste är språngskikt och haloklin.
Roger
« Senast ändrad: april 21, 2020, 22:12:10:10 av MantaTIC »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #6 skrivet: april 21, 2020, 22:03:05:05 »
Hej,
På forumet finns det experter att svara på denna fråga. Castrol kanske kan ge ett svar?

Utloggad Erica

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #7 skrivet: april 22, 2020, 07:55:24:24 »
En vanlig poolpump kan inte köras med variabel hastighet om den inte kompletteras med en frekvensomriktare. Problemet är att de flesta frekvensomriktare kan ha problem med att de löser ut jordfelsbrytaren. Många gånger kan det nog gå bra men problemet är att de som säljer frekvensomriktarna oftast säger i sina specifikationer att de ej är avsedda för drift mot vanliga jordfelsbrytare, medans ju jordfelsbrytare är ett absolut krav vid poolinstallationer. Men eftersom leverantörerna då oftast säger att deras omriktare inte bör köras mot jordfelsbrytare så kan man ju inte hävda garanti om det inte skulle fungera. En speciell typ av frekvensomriktare, NFO-omriktare, klarar drift mot jordfelsbrytare, men kostar lite mer än vanliga d:o. Ett annat alternativ är att köpa en speciell jordfelsbrytare avsedd för sådan drift, men de är mycket dyrare så den lösningen är dålig ur budgetsynpunkt och därför mycket ovanlig.

Poolpumpar med inbyggd varvtalsreglering får man förutsätta att om de säljs i Sverige så skall de klara att köras mot jordfelsbrytare, då ju detta är ett lagkrav här. Köper du själv från andra länder via nätet så går det inte att åberopa detta - det är inte alla länder som har lika höga säkerhetskrav och jordfelsbrytare kan då saknas i många installationer, precis som att det i vissa länder används poolampor som går direkt på nätspänning, något som är helt förbjudet i Sverige (högst 12 V AC godkänns här). Som tur är har Sverige höga elsäkerhetskrav och också lägre olycksfrekvens jämfört med många andra länder.

Utloggad MantaTIC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #8 skrivet: april 22, 2020, 21:42:48:48 »
Frekvensomriktare går bort, tänkte om det fanns pumpar som hade reglerbart varvtal beroende på spänning eller inkoppling. Är nog enklast att köra en pump med fast varvtal, det verkar trots allt fungera för dom flesta.

Angående automatisk backspolning så finns även BESGO
https://besgo.ch/en/products/99-5-way-valves
Denna verkar man kunna styra med en extern timer eller brytare av något slag, den har alltså ingen inbyggd timer eller trycksensor. Ser ut att vara en enkel och konstruktion och det brukar ju vara bra. Denna kräver dock filter med anslutning på sidan. Kräver inte att pumpen stängs av före.

En annan modell är http://raynedwater.com/poolspaproducts/filtration/automatic-backwash-valve/
Denna kräver dock att pumpen stängs av innan och då måste man lösa det för att det ska bli automatiserat. Ser ut att vara för tio monterat filter.

Googlar man lite så hittar man en del olika ventiler så det är nog bara läsa på och välja en som man tror på.


Utloggad TommyC

SV: Välja pump och filter till pool
« Svar #9 skrivet: april 23, 2020, 18:48:44:44 »
Kan ett filter med ca 500mm i diameter och 75-100kg sand vara lagom?
När man läser hos olika återförsäljare så rekommenderas det filter från 50-100kg sand, oftast med ca 500mm diameter.
Läser man länken till Pahlén ovan så är deras rekommendation ett filter med 510 mm diameter som rymmer 100 kg.

Jag tjatar alltid om att man inte ska krångla till saker i onödan om man inte är väldigt teknikintresserad och struntar i kostnader och besvär med onödiga reparationer.

Därför går frekvensomrikare bort för mig liksom det går bort att fylla taket med solceller samt att köpa en ny elhybridbil för egna pengar.

Läsa på som du säger är alltid den rätta vägen till bra beslut.

Automatiserad backspolning tror jag passar bäst för den teknikintresserade som inte skyr extra återkommande underhåll och reparationer. Ventiler av olika slag är en vanlig felkälla i VVS-system som har betydligt enklare driftsförhållanden än vattenreningssystemet i en pool. Läs på ordentligt före investering är mitt ständigt återkommande råd (tjatig jag vet).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag