CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool  (läst 11218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nidhögg

Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« skrivet: juli 26, 2014, 19:56:39:39 »
Hejsan!
Har en rund ovanmarkspool, Ø4.57x0.91, som sandfilterpumpen börjar ge upp på.
Den läcker och suger luft, har försökt byta packningar men det blir inte bättre så jag kollade på en ny, såg att de kostade 1500:- så det är ju överkomligt.
Dock är frågan, ska jag köpa en likadan som jag har idag eller en annan?
Har en sån där pumpen sitter ovanför sandfilter, känns som en liten lustig konstruktion då man väl vill ha pumpen så lågt som möjligt för att undvika luftbubblor?

Nåväl, jag har en sån här, 4500 l/h:


Funderade på antingen en från Jula, för 1500:-, 4000 l/h:


Eller en INTEX från BR Leksaker, 1700:-, 8000 l/h, ser ut som man kan ha uv-ljus på denna också?


Vilken rekommenderas?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2014, 20:17:31:31 »
Hur får du till UV  ???

Utloggad Nidhögg

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2014, 21:03:28:28 »
Ingen aning, kändes som att det såg ut som att man kan stoppa in en uv-lampa i den genomskinliga koppen, ungefär som dom som finns på den jag har idag (den översta) där man kan skruva bort plastlocken och stoppa in uv-ljus och dopp-värmare. Men jag kan ha fel :)

Utloggad nyburjare

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2014, 21:20:46:46 »
 ::) njaaaa nu är du lite fel på det, så lät fixar du i nte UV rengöring :angel: inte ens om det var möjligt skulle du kunna använda uttaget där koppen sitter där flödar bara vatten vid backspolning och sköljning,det är till för att du skall se när vattnet blir klart och spolningen är klar

Utloggad nyburjare

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2014, 21:24:24:24 »
Doppvärmare  ;D in i filtret för att värma poolvatten.???  Som till ett akvarium >rulla<

Utloggad Nidhögg

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2014, 21:31:07:07 »
Ok, då hade jag fel :)
Inte för att det egentligen spelar någon större roll, kör inte med uv idag och det funkar fint, tänkte mest om det kunde vara något som vägde över, men då spelar inte det någon roll då :)
Då är frågan vilken som är bäst av dessa två, eller om det finns någon annan som är bättre?
Med 4000 l/h filtrerar jag poolen 7.68 ggr per dygn, vilket borde räcka gott och väl, men Intex-pumpen kanske är bättre kvalité än Julas?


Såhär ser UV-filtret ut man kan köpa till min pump, då kan du förstå varför jag blev lite lurad: :)


Och såhär ser värmaren ut, så ja, det finns, även om jag inte har det :)
Tror den ligger på 3000 watt, men jag håller 27º med enbart överdrag så det är heller inget jag behöver, men som sagt, det finns :)

Utloggad nyburjare

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2014, 21:44:52:52 »
Kvaliten är nog likvärdig dvs ganska låg det är nog ingen produkt man köper och tror skall hålla i många säsonger.

Nää ;D du har inte 3000 w i den doppvärmaren, då måste den vara 3-fas annars har du en drift ström på 13 A <antman> vad har du för proppskåp >:D

Utloggad Nidhögg

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2014, 22:06:44:44 »
Men det var ett JÄVLA ifrågasättande?!
Jo, den är på 3000w, mitt proppskåp är 16A, men jag har inte värmaren ifråga så jag vet inte vad mina elskåp har med saken att göra? Jag har dessutom trefas 25A avsäkrat till mitt fristående garage á 180m², om det är intressant att veta? Då kanske jag kan driva något annat jag inte har?

Här har du produktfakta:
"El-värmare: värmare till ClearWater Pro sandfilterpump. Clearwater värmare med termosäkring skruvas i Clearwater Pro sandfilterpump.
​Rekommenderas för badtunnor och pooler med upp till 4 m3 vatten.
​Skruva i värmaren, plugga i kontakten  i ett jordat eluttag - enklare kan det inte bli
​Värmaren har en termosäkring som slår ifrån värmen vid 40°C.
Effekt: 3000W"
Länk: http://www.svenskstugservice.se/Sandfilterpump-och-reningsverk.htm

Är det något mer du ska ifrågasätta eller har du någon kommentar annat än "kvaliten är nog ganska låg" för att följa topic?
"Expert på pool" var det...

Utloggad nyburjare

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2014, 22:17:42:42 »
Expert på pool är ju nu ingen titel jag själv väljer, däremot väljer jag själv min signatur,  nybörjare... jag tåler ifrågasättande och även jag kan ha fel och hetsar inte upp mig för sådant jag förbehåller mig dock rätten till min egen åsikt och rätten att besvara din fråga med min egen åsikt och det är att dessa filter inte på något sätt kan beskyllas för att vara en high end produkt,  inte minst priset talar för detta,  därmed inte sagt att du inte blir nöjd eller att de inte uppfyller dina krav och förväntningar dock kan jag inte känna till dessa utan måste självklart besvara din fråga efter mina referenspunkter.... gonatt

Utloggad Nidhögg

SV: Köpa ny sandfilterpump till Intex ovanmarkspool
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2014, 22:25:19:19 »
Jag är inte ute efter någon high end-produkt, jag är ute efter något som kan hjälpa mig hålla en god vattenmiljö i min pool så min lilla dotter kan njuta av den hela sommaren. Därför tänkte jag fråga här, på ett poolforum, där jag antog att det fanns folk som kunde hjälpa mig välja en produkt som passar inom ett pris-intervall som jag anser passar en pool som följde med husköpet.

Däremot reagerar jag när folk kommer in i tråden med en översittar-attityd och ifrågasätter mina uppgifter på ett oförskämt sätt som antyder att jag inte har den blekaste aning om vad jag pratar om, speciellt när det visar sig att jag har rätt uppgifter.
Nåväl, sov gott.


Någon annan som har några tips och råd om vilken pump som är vettig, inom prisintervallet upp tipp 2-3000:-, som jag kan köpa?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag