VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur stor pool?  (läst 5889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slarren

Hur stor pool?
« skrivet: augusti 13, 2015, 11:34:35:35 »
Halloj!

Jag kommer då aldrig igång med att bygga en pool för det är så mycket funderingar i mitt huvud hela tiden.

Ibland är jag tvärsäker på att bygga en pool i thermoblock men sen så ångrar jag mig och tänker att en jf fritid storpool duger väl säkert åt mig.

Just nu så funderar jag över storleken på poolen. Jag har jättestor tomt så den sätter inga begränsningar för storleken på poolen.
Vad är nackdelarna med en stor pool förutom att den kostar mer att bygga?

Blir det mycket dyrare uppvärmning? Blir alla tillbehör mycket dyrare? Pumpar, värmare, täckning?
Är det värt storleken eller ska man bara ha en klassisk 4x8? <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Hur stor pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2015, 11:44:44:44 »
Ja, allt blir nog dyrare, inte minst taket för varje storlek du måste gå upp.
Bäst värde för pengarna är nog att gå på något 'standard'-mått, tex 8x4.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Hur stor pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2015, 12:43:22:22 »
Jag hade nog gått upp lite, speciellt på längden för att få plats med en riktig trappa/GT hylla om du inte har några bekymmer med utrymme. Lite dyrare att bygga, inte så mycket mer vatten da djupet jo inte blir samma som i resten av poolen, vattenytan blir jo lite större, så du förlorar lite mer värme där, men jag tror inte det blir så stor skillnad i uppvärmning eller storlek på pumpar etc. Jag kör med samma pump/filter lösning som jag hade gjort om jag hade byggt en 8X4.
Om det är värt den extra kostnaden blir väl upp till var och en. Jag skulle inte byggt en pool utan trappan/GT hyllan, men andra vill nog säja att detta inte är viktigt alls.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur stor pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2015, 13:13:13:13 »
Vi ville heller ikke ha laget basseng uten trappan/GT hyllan. Valget vårt falt på Wanaka 750 med 2x trapp og hylle i midten.

Vi valgte hvitt basseng.

http://luxe-pools.fr/out/pictures/generated/product/2/665_665_75/piscinevolet_piscinecoqueavecvolet_voletpourpiscine(8).jpg

 
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad Slarren

SV: Hur stor pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2015, 13:25:09:09 »
Ja en GT-hylla vore ju förstås jäkligt fint! Jag vill ju ha poolen mest för att mysa och supa i tillsammans med polarna medan frugan även tycker att det kan vara najs att simma lite. @exposed vad får man ge för en sån där balja?
Hur lång tycker ni man behöver ha då? 10m?

Utloggad TommyC

SV: Hur stor pool?
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2015, 16:42:25:25 »
Vi har den udda storleken 3,4 x 7,8 m vilket räcker bra då vi oftast är 2 personer som badar och sällan fler än 4 personer. Skulle jag vilja öka något mått så skulle jag i första hand öka längden. Varje meter extra märks nog ganska bra så 3,4 x 10 m skulle passa utmärkt. Bredden 3,4 m räcker för att mötas simmande samtidigt som kostnaden för taket blir lägre. Vår pool har lite mindre djup än normalt på ca halva ytan, det håller nere volymen och därmed uppvärmningskostnaden.

Vi har en invändig hörntrappa som fungerar ganska bra men en trappa/hylla längs hela kortsidan skulle vara bättre som föreslås ovan.

Kolla aktuella priser på tak innan ni låser måtten. Fundera på om inte ett fast tak som bara delvis går att öppna skulle fungera bättre. Vi gillar värme och drar inte isär taket om det inte är minst 25 grader i luften. Under taket är det varmt och mysigt även om det regnar och blåser kalla vindar där ute.

Vår pool är idag poolblå (jotun 7010) men nästa gång jag plastar om den (gelcoat och topcoat) så blir den vit både för att det är snyggt och för att vit gelcoat finns på hyllan.

Om kostnaden inte spelar roll så är det så stort som möjligt som gäller. Är man ofta fler än 4 personer så ska nog bredden vara minst 4 meter.
« Senast ändrad: augusti 14, 2015, 18:10:36:36 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

SV: Hur stor pool?
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2015, 20:34:00:00 »
Smal och lång verkar perfekt om man vill simma. 3,4x10m låter idealiskt i mina öron.

Nu har jag 8x4m och det känns som ett minimum om man vill simma. Vill man bara plaska runt spelar storleken inte så stor roll, kan jag tycka.

Jag har stege men idag hade jag nog byggt med trappa. Bra sätt att ta sig ner i vattnet, bra för barn, bra om man bara vill sitta och njuta.

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur stor pool?
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2015, 10:52:18:18 »
Ja en GT-hylla vore ju förstås jäkligt fint! Jag vill ju ha poolen mest för att mysa och supa i tillsammans med polarna medan frugan även tycker att det kan vara najs att simma lite. @exposed vad får man ge för en sån där balja?
Hur lång tycker ni man behöver ha då? 10m?

Hei!

Jeg er ikke helt sikker på hva selve "baljan" ligger på, men jeg vil tro at den ligger på 150-200' NOK. Min totale regning fra Pahlen blir på 340'. Da er baljan, automatisk lamelltrekk, renseanlegg, skimmer, rør, Idegis poolstation + klor/PH styring - inkl beholdere for klor/ph, Dolphin M5, Poolblaster, varmepumpe, ledlys og 100% montering inkl.

Men med tanke på poolrobot er ikke dette bassenget optimalt. Da er det MYE bedre uten trapp og rette vegger. Jeg fikk med en poolblaster på kjøpet etter at jeg klagde på at Dolphin ikke tok vegger/trapp i bassenget. Ville uansett ha valgt trapper en gang til. GThyllan er VELDIG fin og det er plass til mange.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur stor pool?
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2015, 10:54:16:16 »
Ja en GT-hylla vore ju förstås jäkligt fint! Jag vill ju ha poolen mest för att mysa och supa i tillsammans med polarna medan frugan även tycker att det kan vara najs att simma lite. @exposed vad får man ge för en sån där balja?
Hur lång tycker ni man behöver ha då? 10m?

Hvis fruen ønsker å svømme, hvorfor ikke montere motstrøm? Jeg vil tro at det blir billigere i lengden med tanke på kjemikalier og oppvarming. Tak/sikkerhetstrekk blir også dyrere jo større basseng du har.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan