VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cykler för vattenrening Spabad?  (läst 1544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars.norrbom@hotmail.com

Cykler för vattenrening Spabad?
« skrivet: november 12, 2019, 12:42:37:37 »
Jag har precis köpt ett hus med ett Spabad. Det går ca 1300 liter i det och cirkulationspumpen är på 110 W

Jag förstår inte riktigt hur jag ska komma underfund med hur många reningscykler jag sak köra på ett dygn eller hur långa de ska vara? Jag förstår ju att det är lite beroende på hur mycket vi badar och hur många vi är som badar. Jag kan inte läsa mig till det heller här på forumet. Borde finnas någon slags tabell...1300 lit 2 pers/2 ggr vecka=2 cykler/dygn i 2 tim osv...?

Sedan har jag också svårt att få till rätt klormängd och rätt PH, jag mäter med sådana där enkla/billiga stickor som man ska hålla under vattenytan en stund och sedan läsa av på burken? Ska jag köpa något annat att mäta med och hur ska jag dosera för att komma till bukt med klor- och PH-värdet?

Sedan sist men inte minst. Finns det någon slags ekvation på hur kallt jag kan kan ha i vattnet (ekonomiskt) om jag ska upp till 40 grader på helgerna för att få badet att gå så billigt som möjligt? Tänker att det går ju en hel del energi att värma från 10 grader upp till 40 också jämfört med att ha kanske 30 grader hela veckorna och sedan höja på helgen....eller kanske mest ekonomiskt att ha 40 hela tiden? :-\  <dontkn>


Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Cykler för vattenrening Spabad?
« Svar #1 skrivet: november 12, 2019, 13:34:42:42 »
Jag har precis köpt ett hus med ett Spabad. Det går ca 1300 liter i det och cirkulationspumpen är på 110 W

Jag förstår inte riktigt hur jag ska komma underfund med hur många reningscykler jag sak köra på ett dygn eller hur långa de ska vara? Jag förstår ju att det är lite beroende på hur mycket vi badar och hur många vi är som badar. Jag kan inte läsa mig till det heller här på forumet. Borde finnas någon slags tabell...1300 lit 2 pers/2 ggr vecka=2 cykler/dygn i 2 tim osv...?

Sedan har jag också svårt att få till rätt klormängd och rätt PH, jag mäter med sådana där enkla/billiga stickor som man ska hålla under vattenytan en stund och sedan läsa av på burken? Ska jag köpa något annat att mäta med och hur ska jag dosera för att komma till bukt med klor- och PH-värdet?

Sedan sist men inte minst. Finns det någon slags ekvation på hur kallt jag kan kan ha i vattnet (ekonomiskt) om jag ska upp till 40 grader på helgerna för att få badet att gå så billigt som möjligt? Tänker att det går ju en hel del energi att värma från 10 grader upp till 40 också jämfört med att ha kanske 30 grader hela veckorna och sedan höja på helgen....eller kanske mest ekonomiskt att ha 40 hela tiden? :-\  <dontkn>



mmm....flera frågor men jag kan väl försöka svara på någon av dem.

Reningscykler är lite upp till dig. Det spelar inte jättestor roll hur du ställer in det där. Vissa spabad har rening 24 tim/dygn och andra kör 2 tim 2 ggr/dygn (vilket kanske är lite väl lite ändå). Jag köra med rening mellan kl 00:00-04:00 och kl 12:00-17:00 (på mitt spabad kan man ställa in exakt klockslag).

När det gäller kemin så finns det spaltmeter skrivet här på forumet om det där...bara söka.

Jag kör med 38 grader dygnet runt, året runt. Ändrar bara temp på senvåren/tidig höst (37,5 grader) och på sommaren 37 grader. Är det riktigt varmt på sommaren drar jag ner till 32-33 grader, vilket jag tycker är lagom avkylning. Vill jag då bada varmt, om det råkar va kyligt ute, så tar det bara en timme knuffa upp tempen från 32 till 37,5 grader. Ekonomiskt så blir det dyrare att ha varmt hela tiden men skillnaden blir inte så mycket, gissningsvis är det bara några tior/månad i skillnad jmf med att hålla på och dra värmen upp och ner. Jag prioriterar definitivt att kunna spontanbada och då måste man ha varmt hela tiden.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan