VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasskiva över inomhus pool och sedan ställa möbler?  (läst 10123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zike

  • Gäst
zike
Glasskiva över inomhus pool och sedan ställa möbler?
« skrivet: september 01, 2006, 21:50:43:43 »
Finns det någon bra lösning på hur man kan täcka över en inomhus pool och använda ytan när man inte använder poolen. Typ ett glasgolv som kan skjutas undan? Gärna ett glasgolv som är tåligt som man kan ställa möbler på.

Poolgiganten

Utloggad simmme

SV: Glasskiva över inomhus pool och sedan ställa möbler?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2006, 03:25:24:24 »
Hej
Jag går med precis samma funderingar!!
hoppas det är någon som har en bra lösning...


Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Glasskiva över inomhus pool och sedan ställa möbler?
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2006, 12:09:24:24 »
Hej.
Jag har funderat på detta och jag har svårt att tro att ett glasgolv är den rätta lösningen. Om det skall vara hållbart så får man köpa härdat glas och det blir nog ganska dyrt (har ej kollat men hör med en glasmästare). Till detta måste du ha ett regelverk som kan bära upp den tyngd du kan få. Detta föreslår jag att du bygger i tryckimpregnerat trä typ som ett trallgov.
Men,,, jag tror att jag har en annan lösning som jag tror kan fungera. Du kommer nog inte ifrån regelverket men sedan kommer det fina.
Du kan köpa plastskivor på EKO (finns bl.a. i Fjälkinge Kristianstad).
http://www.bergendahlsgruppen.se/ekostormarknad/
De är 0.6x1.2m och som kostar 119 kr per skiva. De är 1.5 mm tjocka och finns även i 1x2 m pris 339 kr per skiva. Men du måste nog, tror jag ha ett c/c avstånd på reglarna på 30 cm för att det skall vara säkert.Förslagsvis kan du lägga en tunn alu-list i skarven mellan skivorna så att det blir snyggt.
Men detta är bara funderingar du får själv avgöra hur du skall göra. Det är kanske billigare med glas, du får kolla.
Hoppas att det hjälpte dig (er) i funderingarna, har själv funderingar åt samma håll men jag håller fortfarande på och bygger poolen så jag är inte så långt kommen ännu. Kolla gärna på mitt bygge.

Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Glasskiva över inomhus pool och sedan ställa möbler?
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2008, 10:36:16:16 »
Finns det någon bra lösning på hur man kan täcka över en inomhus pool och använda ytan när man inte använder poolen. Typ ett glasgolv som kan skjutas undan? Gärna ett glasgolv som är tåligt som man kan ställa möbler på.
Om än gammal tråd är det fortfarande en spännade, och utmanande, fråga....  :o - Någon som fullföljt?  <dontkn>

För att utmana lite....
Fanns en gång ett nöjesställe med dansrestaurang och pool där man på danskvällarna hade glastäckt poolen och använde som "levande" och upplyst dansgolv!
Golvet kunde sen i "vanlig" restaurang- och lobbymiljö hissas upp, poolen exponeras och badas i - ett mäkta härligt arrangemang som gav många goa' upplevelser med kombinerade bad- och relaxmöblerad avd. i restaurang- och barmiljö - snacka om lyckad partystämning!
Poolen var större än 100 kubik och glasgolvet höjdes med skruvfunktionen (typ "billyftsprincip") och i sitt upplyfta läge fungerade det bl.a. som takbelysning, dekorativt värre!
Bärande konstruktion var i stål och glaset var modell härdat.

Kan för egen del se möjligheterna i en. ev. kommande inomhuspool (ja, Lotteröd, OM poolen min nu byggs över med skjutbart tak eller motsvarande...  ;D ) där man med strategiskt placerade, synkade elstyrda skruvfunktionspelare kan höja/sänka ett pooltak/golv utan problem.
Tanken kittlar och för inte så länge sen såg jag beg. billyftspelare....beg. stålskrot finns också gott om och "handy-man" är vi alla lite till lags så kanske....?  >:D

Ändrat: 100 kubik... inte 100.000, sorry  :o
« Senast ändrad: oktober 14, 2008, 21:14:53:53 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan