VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pappfilter istället för sandfilter?  (läst 8459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjrn

Pappfilter istället för sandfilter?
« skrivet: oktober 24, 2012, 23:48:45:45 »
Har en inomhus pool med sandfilter.
Funderar nu på att ta bort sandfiltret och byta ut det till ett vanligt pappersfilter, för att slippa backspola mm som jag tycker är lite stökigt, finns det någon som har synpunkter angående detta.....blir poolen inte lika ren mm?

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2012, 06:34:43:43 »
Hur ser pappersfiter ut som är gjorda för att filtrera 20- 40 kubik?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad bjrn

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2012, 11:51:54:54 »
Det var inte direkt "pappersfilter" jag menade utan filterpatron i polyester, men det var just skillnaden på renhet med sandfilter som jag lurade över......samt att man slipper göra massa misstag och spola bort all sand.....då hjärnan inte fungerar varje gång........ ???

länkar till de filter jag menade:

http://www.poolmans.se/shop/product_info.php?cPath=87_89&products_id=406 upp till 45 kubik

http://www.poolmans.se/shop/product_info.php?cPath=87_89&products_id=405 upp till 18 kubik
« Senast ändrad: oktober 25, 2012, 23:07:59:59 av bjrn »

Utloggad Erica

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2012, 22:35:35:35 »
Vi hade tidigare en annan pool med patronfilter, men jag kan inte se några fördelar med dessa jämfört med sandfilter, utöver att de är billigast för små pooler. Sandfiltret har en helt annan kapacitet, speciellt om det någon gång skulle gå riktigt galet typ att ni får poolen full med alger eller annat skräp. Backspolningarna är väl inget problem med en inomhuspool - man får ju i så pass lite skräp att backspolningsintervallerna blir väldigt långa.

I vissa lägen som t.ex. om man fått utfällning av järn eller annat som man kan behöva flocka för att få bort så fungerar det bättre med sandfilter. Efter vad jag hört är kombinationen av flockning och patronfilter inte så lyckad.

Totalt sett tror jag att du kommer att få svårare att hålla poolen ren om du byter. Och om du nu tycker att det är för jobbigt att backspola så finns det ju automatiska backspolningsventiler att köpa...

Utloggad Ingvar

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2012, 08:31:17:17 »
Patronfilter kan rena minst lika bra som sandfilter under normala omständigheter om man bortser från att det inte funkar att flocka. Den aktiva filterytan blir väldigt stor i ett patronfilter och gör det t.o.m. möjligt att fånga mindre partiklar än i ett vanligt sandfilter.

Jag tror att sandfiltren är populärast just för att de hanteringsmässigt är bekvämare. Det är ju en del meck med att ta ut patronfiltret och rengöra det, i stället för att bara vrida på ett vred och backspola.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad elvings

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2012, 10:20:05:05 »
Kanske lite svar på gränsen men,

har varit med om att en 17kubikspool fick järnutfällning. såg förjävligt ut och ägaren provade med sitt vanliga patronfilter.(intexpool) Allt var i rödlila nyans och botten gick ej att se.

Gjorde väl slut på 4 patroner under ett par dagar och det blev inge bättre.

Lånade ut mitt sandfilter, basic3, och efter 24 timmar var poolen kristallklar.

Själv använder jag patronfilter i min intexultra samt spa och det funkar ypperligt.

Så JA, under normala vattenförhållanden så är patronfilter inget fel.

Spara ditt sandfilter så att du kan använda det i nödfall.

ÖVRIGT:
Skall nu prova 3-månadersfilter från kuben i mitt spa. De skall vara tätare och "engångs". får se hur bra de är. De ligger på en lastbil på väg till mig just nu.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Staikko

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2014, 09:54:16:16 »
Gammal tråd men ni lever nog fortfarande...
Kubens filter såg ju bra ut, hittar dock inte om dom passar Intex pumb B.
Någon som vet?

Utloggad Erica

SV: Pappfilter istället för sandfilter?
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2014, 15:42:13:13 »
Patronfilter följer med de allra minsta poolerna av kostnadsskäl, men jag kan inte se några fördelar jämfört med ett sandfilter. Förr eller senare riskerar man att hamna i ett läge som filtret inte klarar och då står man där. Dessutom är sandfilter väldigt lättskötta, mindre jobb än med patronfilter. Om man tycker att det är för jobbigt att vrida på ventilen för att backspola filtret, ja då finns det ju backspolningsautomatik som tillval på många sandfilter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan