CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thomas ovanmark pool 2013/2014  (läst 21290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonasp

SV: Thomas ovanmark pool 2013/2014
« Svar #20 skrivet: april 07, 2015, 08:25:34:34 »
Snyggt bygge! Jag är väldigt intresserad av hur du gjort med Raspberryn. Har själv byggt ett enkelt styrsystem med en PIC men tänkte göre det lite snyggare med web-gränssnitt och skaffade en RPI. Tyvärr var det en större tröskel än vad jag räknat med att komma igång. Kan du beskriva hur du byggt upp systemet? Programeringsspråk, datalagring, grafgenerering etc. Skulle vara mycket tacksam!
/Jonas

Poolgiganten

Utloggad Thomas-

SV: Thomas ovanmark pool 2013/2014
« Svar #21 skrivet: april 25, 2015, 19:48:29:29 »
Hej Jonas,

Tackar.

rPI'n har ju ett antal general purpose pinnar som man kan slå på/av via mjukvara, finns moduler för perl, python, c och säkert många många fler. Jag hade som plan att lära mig python när jag började med projektet, men kom bara så långt att jag skrev en funktion för att kontrollera en av GPIO pinnarna som jag använder för att slå på/av värmen.

Då jag är mycket mer hemma på Perl så skrev jag ett kontrollprogram som tar hänsyn till dag/tid och jämför inställd temperaturnivå med värdet från poolen.

Temperatur proberna är kopplade till rPI'n via 1-wire, kör owfs modulen så man kommer åt värdena som enkla textfiler.

Graferna skapar jag manuellt genom att läsa av 1-wire sensorerna var 5'e minut för att sedan lägga in datat i rrdtool filer.

Tanken är att jag även ska styra poolpump, klorinator och poolbelysning, ska fortsätta jobba på det nu i vår.

Undrar du något specifikt så är det bara att fråga.

Utloggad Thomas-

SV: Thomas ovanmark pool 2013/2014
« Svar #22 skrivet: maj 17, 2015, 15:31:59:59 »
Plan för 2015.

Flytta ut poolpump, sandfilter och eventuellt salt klorinatorn från tvättstugan till poolen, dels för att få självrinning på sugsidan till pumpen samt att minimera risken för läckage inomhus.

Iom att pumpen kommer stå utomhus så kan jag inte köra den 24/7 längre då den säkerligen kommer störa grannarna, alltså måste jag börja styra både pump och saltklorinator via rpi'n.

Status just nu

Gjutit en liten platta bredvid poolen där utrustningen skall ställas samt skruvat upp tak för skydd mot regn och poolstänk. Har även beställt hem en elcentral och tillbehör (IP65) för att koppla in allting, 50mm gult skyddsrör är redan färdigdraget från tvättstugan ut till poolen.

Att göra

  • Skaffa 50M 5*1.5 kabel
  • Dra ut strömkabel + en eller två cat5 för styrningsändamål
  • Skruva upp elcentral
  • Sätta upp utomhusuttag för 230V för musik
  • Beställa LED lister för att ljussätta altanen
  • Få hit elektriker för inkoppling av central och all AC

Utloggad Varmtibadet

SV: Thomas ovanmark pool 2013/2014
« Svar #23 skrivet: juli 11, 2015, 23:57:51:51 »
Eller så här...  :)

Tror inte på en sådan lösning, blir nog för tungt helt enkelt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag