VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av reningssystem  (läst 1509 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mresteen

Val av reningssystem
« skrivet: februari 12, 2019, 11:28:20:20 »
Hej!

Jag funderar på någon automatisering till sommaren.
Förra året var första året med pool och vi körde med klorpuckar vilket fungerade bra men (för det mesta).

Vad har ni för tankar kring automatisering?
Klor automatik eller saltklorinator?
Annat att tänka på?

Var inne på en lokal poolbutik och där sa de att vill jag slippa problem så kör puckar.
Tycker det låter konstigt, ska inte automatik hjälpa...

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Val av reningssystem
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2019, 16:08:49:49 »
Tror att det beror på hur man själv är som person, teknikintresserad eller inte. Automatik är heller inte utan problem eller arbete, men en annan sorts arbete. Justera in, kontrollmäta, hålla rent mätprober och filter. Sen kostar flytande jox mera än puckar. Om man inte tror man behöver göra något alls med ett automatiskt system så blir man en besviken kund, kanske därför många säljare är lite försiktiga.

Uppgraderade själv från puck till MiniMaster och är helnöjd. Men då hör jag till tekniknörd skaran som gillar att hålla på med detta.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Val av reningssystem
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2019, 22:38:49:49 »
Tja, när det gäller klorautomat eller saltvattenklorinator så finns det ju olika meningar om vad som är bäst. Eftersom jag är borta längre perioder var jag tvungen att ha ett automatiskt reningssystem. Jag satsade på en ganska avancerad saltklorinator och har inte ångrat det en sekund (än så länge...).

Klor via Minimaster eller liknande är säkert också en bra lösning. Det som avgjorde var att jag tycker det är behagligare att bada i saltvatten. Men smaken är ju delad även där...
Jag tycker inte att det mycket jobb med diverse injusteringar och mätningar, men det beror ju naturligtvis på vilket system man har.

Har haft min apparat i fem år nu. Eftersom den inte skall köras med lägre vattentemp än 20 grader så kör jag en chockklor vid uppstarten. När vattentemperaturen är över 20 grader kalibrerar jag två sensorer (tar 5 minuter) och kollar saltkoncentrationen i vattnet.

Det enda jag behöver köpa förutom en säck salt (eftersom jag ju tömmer ut en del vatten vid vinterstängning) är en dunk med utspädd saltsyra vartannat år. Gör inget annat under hela sommaren. Kollar naturligtvis värdena i poolen då och då, och har ett par gånger ändrat klorinställningen. Men det är bara en menyinställning.

Men det är klart, vill man ha rostfria delar i poolen faller ju salt bort. Jag är absolut ingen teknikfreak, vill bara ha ett lättskött system med minimala krav på tillsyn.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan