VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjare söker råd och tips  (läst 1575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cisco

Nybörjare söker råd och tips
« skrivet: juli 24, 2018, 22:45:07:07 »
Tjena,

Nu är det så att vi har precis skaffat hem ett spabad och känns lite som att man blir överöst med information om kemin på vattnet. Har köpt en digital mätare för pH Cl och Alk. Innan vi badade nu ikväll så var alla värden hyfsat bra tyckte jag, pH: 7,5 Cl: 0,4 Alk 130. Efter vi hade badat så tog jag först ett test som i stort sett visade samma resultat, men eftersom vi ska resa bort en vecka nu så mätte jag en extra gång och då helt plötsligt var klornivån nere på 0,0. Hur kan det ske så fort? Ca 5 minuter mellan testerna. Jag hade den Ozonatorn på under denna tiden, kan det bero på det?

Vad har ni för tips när man ska resa bort en vecka? Nu har jag köpt Week Tabs Klor, som jag har tagit två tabletter av enligt instruktion och lagt i en dossör. Räcker det så?

Hur ofta ska man chock klorera vattnet enligt era erfarenheter? Och vad ska man göra däremellan, nu har jag "Starter Klor" - Som jag antar är för att chocka, och "Week Tabs" som jag nu använder när jag åker bort, men ska den oxå användas som underhålls klor och bara ta ur flottören när man badar?

Har även pH+ och pH- men det är ganska självförklarande.

Har även ett medel som heter "KlarPool" och "SeaClear" för flockning. Har ni några tips gällande detta?

Och till sist min fundering kring ozonator, ska jag använda ozonatorn varje gång man badat tillsammans med underhålls klor eller på nåt annat sätt??

Alla tips och råd mottas :)

Poolgiganten

Utloggad TamiPena

SV: Nybörjare söker råd och tips
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2019, 09:40:43:43 »
Neviem, koľko mi môže pomôcť získať tieto informácie, pretože chcem získať prístup k množstvu informácií, neviem, ako mi pomôcť?

Utloggad Telekiter

SV: Nybörjare söker råd och tips
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2019, 12:24:19:19 »
Tjena,

Nu är det så att vi har precis skaffat hem ett spabad och känns lite som att man blir överöst med information om kemin på vattnet. Har köpt en digital mätare för pH Cl och Alk. Innan vi badade nu ikväll så var alla värden hyfsat bra tyckte jag, pH: 7,5 Cl: 0,4 Alk 130. Efter vi hade badat så tog jag först ett test som i stort sett visade samma resultat, men eftersom vi ska resa bort en vecka nu så mätte jag en extra gång och då helt plötsligt var klornivån nere på 0,0. Hur kan det ske så fort? Ca 5 minuter mellan testerna. Jag hade den Ozonatorn på under denna tiden, kan det bero på det?

Vad har ni för tips när man ska resa bort en vecka? Nu har jag köpt Week Tabs Klor, som jag har tagit två tabletter av enligt instruktion och lagt i en dossör. Räcker det så?

Hur ofta ska man chock klorera vattnet enligt era erfarenheter? Och vad ska man göra däremellan, nu har jag "Starter Klor" - Som jag antar är för att chocka, och "Week Tabs" som jag nu använder när jag åker bort, men ska den oxå användas som underhålls klor och bara ta ur flottören när man badar?

Har även pH+ och pH- men det är ganska självförklarande.

Har även ett medel som heter "KlarPool" och "SeaClear" för flockning. Har ni några tips gällande detta?

Och till sist min fundering kring ozonator, ska jag använda ozonatorn varje gång man badat tillsammans med underhålls klor eller på nåt annat sätt??

Alla tips och råd mottas :)

Detta ämnet är behandlat massor av gånger under "spaforumet" så sök där så finns massor av info. Vad gäller ozonatorn så ska den alltid va igång, men den brukar ju skötas automatiskt av styrsystemet och gå samtidigt som reningscyklerna. Normalt inget man behöver fundera över.

/Urban. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan