VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fundering kring vintertäckning med presening  (läst 7662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Fundering kring vintertäckning med presening
« skrivet: augusti 13, 2017, 17:13:58:58 »
Har börjat fundera på vintertäckning. Jag har redan en rejäl presenning (680 g/kvm) som jag tänkte försöka använda (jag vet att det är bättre med poolplåtar men det får i så fall bli lösningen när mina egna förslag på lösningar har dömts ut). Det jag funderar över är en finurlig (enkel och billig) lösning så att regnvatten rinner av presenningen och inte bildar ett nedhäng. Det jag vill åt är att skapa en högsta punkt så att vattnet rinner av åt alla håll. Har läst gamla trådar om poolkudde och vinterkudde (om såna finns att köpa kostar de väl lika mycket som poolplåtar). Vore det inte möjligt att istället ha en tjock cellplastbit som ligger på ytan? Det finns ju tjocka flytblock i cellplast. Eller man kanske till och med skulle kunna göra en "billiglösning" genom att limma ihop ett gäng vanliga 100 mm frigolitskivor (antar att man kan limma ihop en tre fyra st med fogskum) så man får en "kloss" som flyter på vattnet och bildar en högsta punkt. En annan lösning jag funderat på är att ta en stor blå plasttunna (som finns "på lagret" i storlek 110 och 220 liter) och kanske t o m köra i några behållare fogskum i den och skruva på locket. Vad säger forumet?

 

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2017, 19:11:47:47 »
Har du staket i rätt höjd runt poolen ? i annat fall är det lag på överdrag som tål att gå på eller står pall för ett antal personer.
Ur säkerhetsynpunkt är det bättre att ha en öppen pool än ett överdrag som man kan hamna under  >:(

Dina ideer låter inget bra , varken för säkerheten, ett kraftig höststorm, 50 mm regn på 1 timme
 eller 40 cm snö.

Men främst ur säkerhetssynpunkt ! vad får ett liv kosta? vad är det värt att sparar några kronor ? kan man inte ta den kostnaden är jag av åsikt att då får man vara utan pool... men det är är ju min åsikt , finns säkert flera

Utloggad aromata

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2017, 19:19:12:12 »
Den där plasttunnan låter ju klockren. Det finns ingen anledning att spruta in skum om du kan få tunnan tät.

Jag har en presenning som flyter. På ett par ställen längs mittlinjen har jag ganska stora öljetter som bildar hål för vattnet. En del löv och annat samlas uppe på presenningen som annars hade hamnat i poolen. Ändå har jag skit som blåser in och lägger sig på botten.

Min variant fungerar men din variant, med en höjd på mitten, är nog bättre. Se bara till att presenningen är väl tilltagen så den täcker ner runt kanterna. Då håller du nog poolen renare.

Utloggad Gotlandspool

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2017, 20:40:57:57 »
Nybörjare: kloka tankar men du missuppfattar mig nog. Presenningen sitter dikt an pooldäcket fäst med 32 stroppar så endast en smal mus kan ta sig in under presenningen. Det håller utan problem för en människa att gå på. För övrigt är poolen 50-100 cm ovan mark. Det jag vill ha är en smart lösning så jag får en högsta punkt på presenningen så att regn och ev snö rinner av. Min fru föreslog en badboll på ytan men jag vill nog ha nåt rejälare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2017, 10:53:34:34 »
Tror det är oerhört svårt att få avrinning från en presenning om du inte gör takstolar som går hela vägen tvärs poolen.
Jag har i alla fall aldrig varit med om att det lyckats.
Och då primärt om det kommer snö så finns ju inte en chans att det skall fungera.

Vi låser grindarna och låter vår pool vara helt utan täckning på vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gotlandspool

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2017, 17:50:33:33 »
Rickard: Möjligt att du har rätt och att jag ska glömma detta (lite av poängen med min fråga är att vettiga och erfarna människor ska avråda). Men jag blir ändå lite nyfiken på vad det är som du menar blir svårt med avrinningen? Menar du att det med en högsta punkt ändå blir "slack" i presenningen där vattnet stannar i en grop, eller hur tänker du? Principen är annars den samma som en poolkudde, bara det att jag funderar på att ha nåt annat som flyter på ytan under presenningen och ger en "högsta punkt" - "jätteboll", en stor boj/kulfender, en frigolitkloss, en plasttunna etc. Snö fattar jag att den inte rinner av men det är ett hanterbart problem på Gotland.   

Utloggad MathiasS

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2017, 18:14:58:58 »
Ser inte problemet med regn, vad händer när det brakar ner 50cm snö?

Så länge du inte har några vassa saker under pressen ka ske det är ok att den trycks ner mot vatttnet?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Cybertron

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2017, 19:58:04:04 »
Vill bara inflika att snö är inga problem på Gotlandd är TS och även jag, bor. I bästa fall kommer det någon cm, i undantag (senast 2011 tror jag) kommer det mkt snö. Men det senaste åren endast ca. 5-7 cm, om ens det.

Men en fråga : Varför har man vinterplåt? Jag har staket runt min pool och låsbara grindar, så för säkerheten behövs inte plåtarna, finns det något annat skäl?

Tömmer man ur 5cm under inloppet? Eller ska det vara mer ?

Ser inte problemet med regn, vad händer när det brakar ner 50cm snö?

Så länge du inte har några vassa saker under pressen ka ske det är ok att den trycks ner mot vatttnet?

Utloggad MathiasS

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2017, 21:13:56:56 »
Jag tänker mig att man för säkerheten inte ska räkna bort plåtarna bara för att man har staket. Man kan ju hamna i en besvärlig situation om man går ner sig i poolen vintertid (även om du som fastighetsägare har ryggen fri). Sedan är det ju ett sätt att få smältvatten att hamna på annan plats än i poolen, vilket ju kan vara en fördel.

Hur mycket du tömmer beror ju på installationen och pooltyp. Jag har väggar som tål is och fall på rören mot  maskinrummet, så jag pluggar inloppen och sänker nivån till under breddavloppet. Då kan jag torrställa maskinrummet och slangar enkelt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Cybertron

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2017, 21:28:58:58 »
Jag tänker mig att man för säkerheten inte ska räkna bort plåtarna bara för att man har staket. Man kan ju hamna i en besvärlig situation om man går ner sig i poolen vintertid (även om du som fastighetsägare har ryggen fri). Sedan är det ju ett sätt att få smältvatten att hamna på annan plats än i poolen, vilket ju kan vara en fördel.

Hur mycket du tömmer beror ju på installationen och pooltyp. Jag har väggar som tål is och fall på rören mot  maskinrummet, så jag pluggar inloppen och sänker nivån till under breddavloppet. Då kan jag torrställa maskinrummet och slangar enkelt.
Ok, men då fyller plåtarna enbart en säkerhetsfunktion. Mitt staket är 170cm högt med självstängande grindar som öppnas utåt, så det är säkert enligt alla konstens regler.
Har en jf pool och tror de säger 5-10cm under inlopp .

Utloggad Gotlandspool

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2017, 22:42:39:39 »
Syftet med vintertäckning (oavsett presenning eller plåtar) för min del är att jag inte vill ha nederbörd i poolen, ska sänka nivån till en bit under inlopp och vill ha det så över vintern. Andra syften är säkerhetsaspekten och att jag slipper massa skit i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2017, 10:08:23:23 »
Vi sänker inte nivån alls i vår pool stoppar bara petflaskor i skimmern och en bit armaflex i inloppen så att de inte sprängs av isen.
Våra PEM-slangar tål att frysa, men har man den där böjliga PVC-slangen skall man nog inte låta det frysa i dem.
Visst, vi får håva upp lite löv på våren, men det är klart hanterbart för oss i alla fall.
2 dammsugningar så brukar det vara fint i poolen sen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2017, 12:05:25:25 »
Vi sänker inte nivån alls i vår pool stoppar bara petflaskor i skimmern och en bit armaflex i inloppen så att de inte sprängs av isen.
Våra PEM-slangar tål att frysa, men har man den där böjliga PVC-slangen skall man nog inte låta det frysa i dem.
Visst, vi får håva upp lite löv på våren, men det är klart hanterbart för oss i alla fall.
2 dammsugningar så brukar det vara fint i poolen sen.
Jag gör exakt likadant. Och en flytande mörk presenning över vattenytan. Jah har fått lite mörka fläckar av löv och annat som ändå hamnar i poolen men jag sköter inte den städningen perfekt.
Jag har skimmer i rostfritt. Har du det också? Har kanske viss betydelse ...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fundering kring vintertäckning med presening
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2017, 08:08:07:07 »
Skimmer av plast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan