CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepumpen funkar inte  (läst 3215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ferro94

Värmepumpen funkar inte
« skrivet: maj 29, 2013, 21:10:25:25 »
4 härliga problemfria säsonger med pool O0  Årets uppstart var dock inte lika fantastisk: Efter 2 veckor med VP:n på dygnet-runt-blås har jag bara futtiga 17 grader. Grannarna har 28 och jag är mobbad  :'(

Alla lampor ser ut som de ska, men idag hade jag en kille på plats som konstaterade att det inte fanns någon gas i systemet. Fyllde på och drog igång för att hitta gasläckan men då löste säkringen i garaget ut efter bara 15 sek. Väntade ett par timmar innan nytt försök gjordes och då såg allt ut som vanligt igen, dock med samma resultat som det började med, dvs ingen tempökning trots flera timmars drift. Vid uppstart lät VP:n lite konstigt (ökade i varv och oljud i 15 sek för att sedan minska en aning lika länge och sedan upp igen osv. i några minuter). Byt kompressor eller VP, säger killen som var här. Låter dyrt, säger jag...

Hjälp, alla ni som förstår sånt här... Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel och hur det kan åtgärdas.

Har en PSA (Zodiac) Powerpac 2 (köpt hos Folkpool).

/Patrik
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepumpen funkar inte
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2013, 06:26:36:36 »
Om han bara fyllt på gas så kommer den ju med automatik inte att fungera så länge, hade du slut gas så finns där ju en läcka.
Kanske har den frusit sönder, antingen i kondensor eller förångare.
Eller så har du en liten läcka som gör att den kan fungera ett par säsonger.
Att den varvar upp/ned kan tyda på att den är överfylld, och att det finns en givare som reglerar ned varvtalet om temp/tryck blir för högt, men jag är tyvärr för dålig på kylteknik för att kunna säga nåt säkert med en så pass vag beskrivning av problemet.
Kanske kan du höra med Folkpool om de har någon reparatör de kan rekommendera i närheten?

Annars kanske det är lika bra att köpa en ny?

Kolla upp om hemförsäkringen täcker, kanske blir det inte så dyrt ändå om reparatören dömer ut din nuvarande som för dyr att reparera?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ferro94

SV: Värmepumpen funkar inte
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2013, 14:53:00:00 »
Hej Rickard,

Tack för kommentarer och råd. Tog in en ny firma som snabbt kunde konstatera att kompressorn inte kickar igång. Den gör ihärdiga försök, därav "upp/nervarvningen" som jag hörde. När vi plockade isär VP:n var kompressorn så varm att den nästan glödde... Kan man gissa att det var därför säkringen löste ut?

Nåväl, ny kompressor måste beställas från tillverkaren i Frankrike, med några veckors leveranstid. Tycks dessutom bli kostsamt (c:a 11000 för komp + kostnad för arbete mm). Med tanke på att det kanske även är fler delar som tagit stryk har jag nu börjat snegla på en ny VP. Djungel, kan man lätt säga... Priser från 15-35 tkr. Gissar att man får vad man betalar för...

Tacksam för rekommendationer kring fabrikat, modell etc. Bor i Mälardalen, har inget pooltak och behöver värma c:a 45 m3.

/Badsugen (som fan)

Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag