VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödevakt som pumpskydd?  (läst 24576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #40 skrivet: april 15, 2018, 22:11:41:41 »
Falsk säkerhet!!!

Vid uppstart av poolen idag hade det kunnat gå riktigt ILLA pga just flödesvakten....

Först gick allting bra, allting fungerade och inga läckor. Jag fortsatte dock regelbundet att kolla i pumprummet som ligger i källaren på bostadshuset. När jag öppnar pumprumsdörren för sista gången på kvällen sprutar det vatten över HELA rummet. Såg ut som en brandsprinkler som startade från flödesvakten...

Som ni ser på bilden var det flödesvakten som ”gått av på mitten” och pumpen tryckte med full kraft ut det nyligen chockklorerade poolvattnet inte bara över hela rummet och dess innehåll, (inklusive minimaster, dospumpar och invallningskärl till kemidunkarna som flöt i dessa.....) utan fyllde även effektivt övre delen av flödesvakten, där 230V! anslutningen som driver reläspolen sitter....
 <help>

Pumpen gick dock som vanligt så styr-strömmen flöt tydligen genom flödesvakten på något sätt. Jordfelsbrytaren hade inte heller stoppat pumpen. Jag funderade LÄNGE på när jag installerade flödesvakten om jag även skulle lägga pengar på en 24V SELV-trafo och byta de andra reläerna till 24V’s drivspolar för att inte dra 230V till flödesvakten. Det hade känts bättre just nu MEN hade varken undvikt eller stoppat katastrofläckan.

Kan tillägga att jag vid installationen av flödesgivaren var mycket noga med att aldrig vrida på övre delen av givaren utan drog fast den mha muttern längst ner och reflekterade över vilken tur jag hade att den hamnade i rätt rotationsriktning när jag dragit åt så att den tätade mot anborrningsbygeln.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #41 skrivet: april 16, 2018, 15:51:42:42 »
Oj då det låter ju mindre bra, men någon katastrof verkar det ju inte ha hunnit bli. Men att jordfelsbrytaren inte löste ut är nog inte så konstigt. Vatten som sprutar mot något leder knappt el alls (vattensprinklers används för att hålla stora högspänningsställverk saltfria vid stormar), det är först när vatten blir liggande mellan en spänningsförande del och en jordad d:o som det händer något. Har du saltvattendrift så leder ju vattnet bra mycket bättre, då lär processen gå betydligt snabbare, å andra sidan är ju el+saltvatten farligare än d:o för sötvatten.

Varför inte kombinera din flödessensor med en fuktsensor eller ett översvämningslarm som definitivt kommer att att reagera om något sådant här händer ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #42 skrivet: april 17, 2018, 08:11:57:57 »
Känns som att den där typen av skada borde ha uppstått under vintern, att någon eller något stött till plastdetaljen så pass hårt att den nästan gått av, och att trycket av pumpen fick den att lossna så småningom när du startat poolen.
Jag har varit med om en liknande incident vad gäller centralventilen på vårt sandfilter, det står alldeles bredvid vår lilla trapp "ned" i ekonomidelen.
Min teori är att "någon" snubblat på trappen under vintern och greppat tag i handtaget för att inte ramla, men bara gudarna vet vad som egentligen hänt.
Förstår man att man har utsatta delar placerade på ett sätt som gör att de riskerar att stötas till av något så kan det nog vara en god ide att skydda dessa på något sätt.
Det är i alla fall min lärdom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #43 skrivet: april 17, 2018, 14:14:37:37 »
Den där någon, han som är släkt med ingen och alla. Kan det vara herrn själv efter ett något antal för många bastubärs...  >:D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #44 skrivet: april 17, 2018, 14:39:47:47 »
 O0 ;D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #45 skrivet: april 17, 2018, 15:46:55:55 »
Snåla inte med kritiska komponenter - köp kvalitetsflödevakt i mässing istället!

Den som jag har installerad är tillverkad av tyska Henke-Sass, Wolf och har REED-kontakter som kommer aldrig i kontakt med klorvattnet.
https://www.henkesasswolf.de/cms/en/industrie_produkte/durchflussmesstechnik/durchflusswaechter/dw_r/

Titta på bifogade bild och data sheet!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #46 skrivet: april 17, 2018, 20:32:06:06 »
Snåla inte med kritiska komponenter - köp kvalitetsflödevakt i mässing istället!

Den som jag har installerad är tillverkad av tyska Henke-Sass, Wolf och har REED-kontakter som kommer aldrig i kontakt med klorvattnet.
https://www.henkesasswolf.de/cms/en/industrie_produkte/durchflussmesstechnik/durchflusswaechter/dw_r/

Titta på bifogade bild och data sheet!

/Dimi

Kvalitet är väl alltid bra men mässing mot klorvatten är inte en helt lyckad kombination. Vi har själva på en tidigare pool vi hade sett ventiler i mässing bli rejält angripna av klorvattnet. Och även om reed-reläet inte har någon kontakt med klorvattnet så måste ju gänggången och nedre delen på givaren ha det.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #47 skrivet: april 17, 2018, 23:06:39:39 »
Håller med om att det kan finnas många orsaker till det som inträffade inkl. någon tidigare olycka som jag inte känner till. Dock känns det som att jag bör ändra på något och inte bara reklamera/köpa exakt samma lösning igen. Då anledningen till haveriet är oklar så känns inte risken noll att detta inte händer igen...dessutom ser jag ju nu när givaren gått av att el-delarna isoleras från vattnet bara med en liten liten oring på ”paddelhandtaget”, skulle kännas tryggare med en plastvägg gjuten i ETT stycke och magnetisk koppling genom materialet.

Tack Dimitris76 för info om Henke-Sass Wolf och DW-RE som jag sett säljs av åtminstone två poolåterförsäljare för detta syfte, dock utan referens till tillverkarens art.no. Att det är reed-element och inte microbrytare känns klar säkrare och dessutom ett utförande i metall som tål större krafter. Valde dock bort denna förra sommaren pga att jag inte lyckades gå till botten med exakt vilken metall (korrosionsbeständighet) det var. Brons som kan se ut som mässing används ju som bekant i poolvattenpumpar från en Svensk ÅF och DET verkare ju inte vara katastrof....

Med energi från alla era goda idéer fortsatte jag sökandet och såg att just HSW (Henke-sass...) i katalogen listar olika materialval/alternativ förutom mässing, tex Rostfritt och RF/PVC för just nämnda DW-RE switchen. Dessutom har de varianten DW-LE med justerbar känslighet och utförande helt i plast och med reed element och inte microbrytare. Dock bara 180V i standardutförande och än så länge oklart var man ev. Kan köpa denna som dessutom har halvtums utv. Gänga som passar direkt i anborrningsbygeln enligt bifogad bild.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #48 skrivet: april 18, 2018, 08:12:53:53 »
Kvalitet är väl alltid bra men mässing mot klorvatten är inte en helt lyckad kombination. Vi har själva på en tidigare pool vi hade sett ventiler i mässing bli rejält angripna av klorvattnet. Och även om reed-reläet inte har någon kontakt med klorvattnet så måste ju gänggången och nedre delen på givaren ha det.

Själva paddeln och sin fjäder är i rostfritt. Klorvattnet skall alltså - som du sa - komma i kontakt bara med nedre delen av givaren. Reedkapseln ligger utanför flödet och aktiveras genom givarens hus via magnet.
Även Pahlens termostat har ett dykrör som monteras med gängade muff i samma metallmaterial. Materialvolymen är för stor jämfört med kontaktytan för att kunna orsaka till något problem inom rymlig tid antar jag.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #49 skrivet: april 18, 2018, 08:15:41:41 »
Jag skulle vara noga med gängtejp om jag använde mässing i kontakt med poolvatten.
Har en bekant som hade en mässingsskarv i mark, det höll i ca 15 år sedan gick den isär.
Blev en dyr affär då skarven låg under en asfalterad yta.
Så länge man kan se till att vattnet inte kryper upp i gängorna borde det dock hålla i tiotals år det som visas på bilderna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan