VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader  (läst 17314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« skrivet: september 17, 2007, 21:20:48:48 »
Hej alla poolare!
Har idag inhandlat denna testare, enligt folkpool skall denna vara bra.
Klarar av klor,PH alkaliteten.
Är det någon som har erfarenhet av denna testare om man kan lita på den??
Var ju inte speciellt billig men gav ett bra intryck.
Första mätningen på kranvattnet hemma gav
cl=0
ph=7,2
al=80
Mätte sedan poolen vilket blev
cl=10
ph=7,2
al=27
önskar synpunkter
saludos carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #1 skrivet: september 17, 2007, 22:17:56:56 »
bild eller länk till var man kan läsa om den tack!
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #2 skrivet: september 18, 2007, 09:24:33:33 »
Hej jjboy!
Här kommer länken, jag köpte den hos erikstedts i Eskilstuna som är representant för Folkpool
Verkar väldigt lättanvänd kostar mellan 6 - 700 kr
kunde tyvärr inte kopiera bilden enkelt
http://www.aquachek.com/trutest/
saludos carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Ante

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #3 skrivet: september 18, 2007, 09:47:18:18 »
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #4 skrivet: september 18, 2007, 16:25:58:58 »
Tack Ante för hjälpen med bilden!
Är exakt den jag köpt.
Har provat allt droppar, tabletter, stickor och allt ger olika resultat.
Därför så tänkte jag att köper man en lite dyrare sak så kanske man kan lita på den
oevsett om den visar någon 10-del fel det kanske inte bör vara 100%igt men det skall
vara enkelt att mäta samt att det skall gå att lita på.
Efter att jag mätte 1:a gången igår så har jag haft i 1 kg aktionchock idag hur länge måste jag vänta innan jag kan mäta igen.
Tackar för all hjälp
saludos Carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad aromata

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #5 skrivet: september 18, 2007, 18:48:18:18 »
Mätaren är säkert bra men bara för att man får avläsningen i exakta siffror så behöver den inte visa rätt. Den svaga punkten är säkerligen teststripsen och är inte dessa helt tillförlitliga kan man inte heller lita på mätarens exakta svar.

Att teststripes i allmänhet är otillförlitliga verkar många här vara överens om och därför är jag tveksam till mätapparaten, hur bra den nu än skulle vara.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #6 skrivet: september 19, 2007, 07:37:24:24 »
Mätaren är säkert bra men bara för att man får avläsningen i exakta siffror så behöver den inte visa rätt. Den svaga punkten är säkerligen teststripsen och är inte dessa helt tillförlitliga kan man inte heller lita på mätarens exakta svar.

Att teststripes i allmänhet är otillförlitliga verkar många här vara överens om och därför är jag tveksam till mätapparaten, hur bra den nu än skulle vara.
Hej Aromata!
Verkar ju lite konstigt att denna säljs över hela europa/världen och det verkar bara vara Sverige som har problem med mätningen, eftersom jag nu köpt den så skall jag försöka lite på värdena annars får man väl jämföra och se om man kan få fram hur mycket fel den visar såblir det väl en koffiecient.
saludos carlos <sol> <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad PelleSthlm

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #7 skrivet: september 19, 2007, 08:22:10:10 »
Kontrollmät dina värden m h a DPD-tabletter. De är ju vedertaget mer träffsäkra än teststrips och borde därmed vara en bra jämförelse.

Utloggad aromata

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #8 skrivet: september 19, 2007, 18:10:36:36 »
Hej Aromata!
Verkar ju lite konstigt att denna säljs över hela europa/världen och det verkar bara vara Sverige som har problem med mätningen, eftersom jag nu köpt den så skall jag försöka lite på värdena annars får man väl jämföra och se om man kan få fram hur mycket fel den visar såblir det väl en koffiecient.
Jag säger inte att den är dålig. Av egen erfarenhet vet jag bara att det är lätt att låta sig luras av apparater med exakta siffror. Det ser vetenskapligt exakt ut men flera t.ex digitala termometrar brevid varandra kan visa olika värden.

Apparaten verkar (för?) billig för att vara helt tillförlitlig. Men kanske har jag fel i detta fallet. Testa samma vatten vid upprepade tillfällen och se om du får samma resultat varje gång. Meddela gärna här hur det går!!!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #9 skrivet: september 21, 2007, 20:04:55:55 »
Hej Aromata!
Verkar ju lite konstigt att denna säljs över hela europa/världen och det verkar bara vara Sverige som har problem med mätningen, eftersom jag nu köpt den så skall jag försöka lite på värdena annars får man väl jämföra och se om man kan få fram hur mycket fel den visar såblir det väl en koffiecient.
Jag säger inte att den är dålig. Av egen erfarenhet vet jag bara att det är lätt att låta sig luras av apparater med exakta siffror. Det ser vetenskapligt exakt ut men flera t.ex digitala termometrar brevid varandra kan visa olika värden.

Apparaten verkar (för?) billig för att vara helt tillförlitlig. Men kanske har jag fel i detta fallet. Testa samma vatten vid upprepade tillfällen och se om du får samma resultat varje gång. Meddela gärna här hur det går!!!
Hej Igen!
Jag håller helt med dig men det vore ju enklare att få ett snabbt svar som man törs lita på
Tycker att allt som du skall jämföra är svårt men man lär sig kanske.
Tack för alla synpunkter, skall kontrollera era förslag med den Digitala mätaren
När jag har ett vatten som kan vara någorlunda stabilt blir kanske till våren
Är i det läget att jag tänkte stänga poolen inför vintern.
Fortfarande är det 16 grader så jag inväntar 7 grader som ni sagt.
Nu har jag kontrollerat läget och det är enligt nedan:
Stickorna,DPD-tabl, dropparna, Digitala mätaren
Cl= 10 eller 3
Ph= 7,9-8,1
Al=40-70
Har tänkt sänka PH till 7,2 innan jag chockar + algdräparen
Vad är viktigt inför chockningen?
Verkar i nuläget vara högt klorvärde har det någon betydelse min digitala
Mätare visade 9,8.
Vad tycker ni att jag skall göra innan jag chockar och stänger ner kan jag stänga som det är?
Behöver hjälp eftersom det är 1:a gången jag skall stänga
Saludos carlos

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan