CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spa-lock  (läst 2015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nissemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vissefjärda
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Spa-lock
« skrivet: oktober 23, 2023, 16:08:24:24 »
Hej!
Helt rudis på detta ämne men har p.g.a. dålig impulskontroll köpt ett begagnat spa. Sundance 880 Cameo. Allt fungerar och finns med. För 5000 behövde jag inte heller gå till banken...
Nackkuddarna är dåliga och kostar tydligen bortåt 1000/st om man skall ha original. Sanslöst när hela rasket kostade 5'.
Min fråga: Locket är inte speciellt fräscht efter 10 år så det får nog bli ett nytt. Att få bort locket när man skall bada verkar inte helt enkelt, det väger en del. Jag har funderingar på att hissa hela rasket rakt upp m.h.a. en winch. Jag har byggt tak över baljan så det är inte några tekniska problem.
Så: brukar det bli kondens på lockens undersidor när de ligger på badet??
Det kan ju bli lite regnigt om de är så.
Visserligen kan man ju lyfta lite "osymmetriskt" så att ev. kondens rinner åt baksidan och ner utanför badet.
Kommentarer??
Mvh
Nisse i Småland
Rastlös gammal gubbe. Måste hålla på med allt möjligt.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spa-lock
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2023, 09:53:32:32 »
Vi har kört utan kuddar i många år just på grund av priset.
Går säkert göra nåt eget om man är lite händig och hittar rätt material.
Om locket är tungt så har isoleringen troligen sugit åt sig vatten, så det isolerar dåligt, kanske lägga pengarna på det istället?
Kolla på de locköppnare som finns, vi har en som liknar denna och det fungerar helt OK: https://www.trygghandel.se/sv/artiklar/locklyft-spabad-2.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nissemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vissefjärda
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Spa-lock
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2023, 17:35:12:12 »
Ett nytt lock till spa-badet blir det, det gamla ser rätt unket ut med sömmar som gått sönder.
För att slippa ett dubbelvikt lock som en vägg så tänkte jag snickra till en ram till det nya locket och fira upp det i taket när badet skall beträdas. 3 eller 4 wire och en liten el-winch fixar det.
Jag har ju noll tidigare erfarenhet av spa, hade inte ens sett ett i verkligheten innan jag köpte detta.
Om det blir en massa kondens som skulle regna ner när man firar upp locket måste jag ta hänsyn till det vid konstruktionen.
Det finns lite olika nackkuddar av universaltyp som säkert går att använda. Vi får se.
Jag skall även göra en handikapplift så hustrun enkelt kommer ner i det blöta.
Fortsättning följer...
Rastlös gammal gubbe. Måste hålla på med allt möjligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spa-lock
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2023, 10:38:17:17 »
Det borde inte droppa från locket.
Locket är ju varmare än rummet när du öppnar upp.
(Kondens får man på kalla ytor)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Spa-lock
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2023, 08:30:05:05 »
Det borde inte droppa från locket.
Locket är ju varmare än rummet när du öppnar upp.
(Kondens får man på kalla ytor)

Är inte ditt spalock blött på undersidan när du öppnar locket?

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spa-lock
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2023, 07:45:30:30 »
Nja, kanske initialt, men så snart det utsätts för den lägre tempen "utanför" så blir ju locket varmare än omgivningen och fukten avdunstar.
Nu har jag ju inte provat ha locket hängande ovanför, så det är okänt territorium för mig,  men när jag satt mig i spabadet så hänger ju locket så att säga bredvid, och det är som regel torrt redan innan man satt sig i spabadet.
Kanske hänger det några droppar där just när man öppnar, men de rinner ju av och sedan torkar locket fort just för att locket är varmare om den omgivande luften.

Med början förra vintern så har vi spabadet avstängt mellan oktober och maj, tycker helt enkelt inte att det är värt pengarna.
Senaste åren har vi bara badat pliktskyldigast några gånger/vinter, jag badar hellre bastu på vintern.
På sommaren när vi har poolen öppen, och det är mer folk som badar så är det oftare någon vill sätta sig i SPA-badet, så då används det lite flitigare.
Hade det bara varit upp till mig vete katten om jag haft kvar badet faktiskt.
Kanske inte så bra att skriva det i just detta forum, men med tiden har det utkristalliserat sig att jag hellre badar i poolen (32-33 grader varm) på sommaren, och i bastun på vintern.  <dontkn>
« Senast ändrad: oktober 31, 2023, 07:49:35:35 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nissemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vissefjärda
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Spa-lock
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2023, 17:00:11:11 »
Förmodligen blir det inte något större problem med eventuell kondens.
Jag kommer nog bygga ett nytt lock istället för att inhandla något.
PIR-skivor är ju av polyuretan-typ och har slutna celler vilket tydligen minskar risken för vattenabsorbering radikalt.
Två sådana skivor 2400x1200 50 eller 100 mm tjocka limmar jag ihop och viker till en u-profil av galvad tunnplåt som kantförstärkning.
Skivorna har ett flerskiktslaminat pålagt som är en extra barriär mot fukt.
Lägger på vinyl som får gå ner på sidorna en bit som de färdiga locken har.
En 12V-winch plus lite wire och några block får bli hjälpen för avtäckning.
Det borde fungera, badet är ju 226x226 så det blir ju heltäckning.
Beroende på om jag tar 50 eller 100 mm tjock isolering blir vikten 12-18 kilo.
Kostnaden blir under 5.000 totalt vilket är anständigt.
Vi bor i södra Småland, klimatflyktingar 2014. Tröttnade på att frysa arschlet av oss uppe i Ångermanland.
Fortsättning följer....
Rastlös gammal gubbe. Måste hålla på med allt möjligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag