CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Omvänd saltklorinator"  (läst 1992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

"Omvänd saltklorinator"
« skrivet: mars 22, 2014, 20:38:35:35 »
När jag kom in i maskinrummet idag märkte jag en stark klorlukt. En snabb titt visade att en slang som sprutar in klor (flytande) i systemet börjat läcka och att det sprutade ut lite för varje pumpslag. Jag stängde av pumpen. Då upptäckte jag att en hängande "stalaktit", som en smal liten istapp av ett vitt ämne blidats under läckan och att det fanns en motsvarande uppstående tapp där dropparna landat. Jag började fundera vad detta ämne kunde vara, men med tanke på de ämnen som finns tillgängliga kom jag fram till att det väl måste vara vanligt salt, NaCl. Jag måste ha fått en slags funktion som en saltklorinator fast bakvänt: natriumhypoklorit har reagerat till att bilda koksalt... Någon annan som lagt märke till detta ?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: "Omvänd saltklorinator"
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2014, 22:53:54:54 »
Fru Kemilärare här hemma verkar vara överens med Wiki http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Natriumhypoklorit och dessa två utsagor stämmer ju rätt bra med din egen slutsats.

Har inte sett något sådant kring slangar men när jag tänker efter tror jag att jag sett en vit avlagring i klordunkens lock.

Jag minns att ni har haft läckage på slangarna tidigare och sedan skaffat beständiga slangar som nu inte var beständiga? Skulle vara intressant att förstå vilken spec det var på slangarna som nu satt där. Jag har själv skaffat slang som ska vara syrabeständig etc men man undrar ju om det är "rätt"...

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: "Omvänd saltklorinator"
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2014, 23:35:39:39 »
Nja, innan jag anklagar de "beständiga" slangarna för att inte hålla måttet måste jag kontrollera om det är själva slangen som läcker. Till skillnad från när vi hade problem förra gången så sprutar det inte ut mitt på en slang utan läckaget är vid själva anslutningen mot vattenröret, en liten nippel som slangen dras fast i. Det KAN ju vara slangen som är fel på, men det behöver det ju inte vara.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag