CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Algproblem, ser ingen bättring.  (läst 1242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
Algproblem, ser ingen bättring.
« skrivet: juni 26, 2011, 22:08:26:26 »
Har haft algproblem sedan nästan 2 veckor nu.

Innan problemen kom var det inget bra väder på ett par veckor så jag använde inte poolen och hade soltäcket på hela tiden. Med jämna mellanrum kollade jag PH och Klor-värden och allt så bra ut. Under denna tiden dammsög jag inte poolen, det kanske man skulle gjort? För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta ett nytt vattenprov såg jag att poolen hade blivit helt grön, värdena låg bra även då.
Jag ckockklorerade, dammsög och lär pumpen gå dygnet runt. Efter någon dag hällde jag även i flockningsmedel. Fortsatte att dammsuga med ca 2 dagars mellanrum.

Nu när jag kom hem efter några dagars midsommarfirande på annan ort så verkade den vara lite bättre jag kunde se botten men riktigt grön på botten. Jag dammsög idag men nu är den gröngrumlig igen, kan kanske vara att jag rörde runt skiten lite???

När jag efter dammsugningen tog nytt vattenprov verkar PH vara ok och kloret var fortfarande högt, borde inte kloret sjunka efter några dagar?

När jag gjorde provet var det med mätglas som man häller x-antal droppar i som sedan färgar vattnet. Det är detta jag brukar använda.

Jag kom på att jag även har mätglas fast med tabletter som man lägger i istället för droppar. Med dessa verkar PH ligga för högt ca 8.0.
Kan det vara så att dropparna jag brukar använda visar fel och att jag alltid har haft ca 8 i PH-värde och därmed har ställt till detta? Man har ju hört om mätstickor som kan bli för gamla men det kan kanske droppar också bli?

Vad ska jag göra? Man har ju läst här på forumet om dessa problem men då brukar de försvinna efter några dagar. Ska jag kanske försöka med algdräpare?

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag