CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aktivt syre  (läst 8314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annica72

Aktivt syre
« skrivet: juli 06, 2010, 23:09:04:04 »
Jag har en nystartad Intex-pool som mäter 3,5 m x 75 cm (tror jag).  ::)

Köpte ett klorfritt startkit och började med att stabilisera PH. Fick använda lite PH-, då det var lite högt.
Testade syrehalten och fick ingen färg alls med tabletten i test-grejen. Jag tolkade det positivt, men å andra sidan - varför skulle man tillsätta syre i så fall. Kan någon förklara för mig varför syrenivån ska vara mellan 3-8 och vad som är farorna med för låg respektive för hög syrehalt? Bör jag chocksyra?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Aktivt syre
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2010, 23:45:40:40 »
Aktivt syre förbränner smuts, bakterier och virus - det är därför rening med syre fungerar.
Får lite "syre" = farlig pool,  för mycket "syre" = farlig pool.
Du bör ha ett syrevärde som ligger i det rekommenderade området för att ha ett vatten som är rent, men ändå inte skadligt för de som badar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Aktivt syre
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2010, 12:24:46:46 »
För att mäta mängden aktivt syre så får du inte vänta mer än två timmar efter att ha tillsatt medlet. Väntar du längre så kommer indikatorn inte att visa rätt värde (eller inget värde alls).

Sen skiljer sig inte aktivt syre från andra produkter (för mycker eller för lite kan vara skadligt)

Utloggad Mr.T

SV: Aktivt syre
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2010, 14:25:59:59 »
Ett tips till den som använder Aktivt Syre i sin pool är att extradosera med Algmedel! En speciell vätska som är avsedd endast för att döda och/eller motverka alger!

Det man ska komma ihåg är att Aktivt Syre ger en generellt sämre kemisk rening i poolvattnet, jämfört med klor, och därför är det extra viktigt att se till att man har rätt eller till och med har lite högre Syrevärden i poolen så att risken för bakterieodling osv minimeras!

Utloggad utopiazz

SV: Aktivt syre
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2010, 01:16:39:39 »
Vi doserar syre och algmedel enligt doseringsanvisning för respektive produkt. Inget extra algmedel alltså och det funkar utmärkt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag