CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger och mjölkigt vatten  (läst 27099 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Alger och mjölkigt vatten
« skrivet: augusti 11, 2007, 13:25:09:09 »
Har problem med vår pool och hittade detta forum med massor av kunniga människor som jag hoppas kan hjälpa mig. Har en ovanmarkspool (Bauhaus) ca 14 kubik med patronfilter. Vi fick alger i poolen, tyvärr upptäckte jag det inte förrän vattnet blivit grönt eftersom de bara finns på botten och inte på sidorna. Chockklorerade igår (24 h sedan) och har i omgångar rensat botten från alger med hjälp av den sorts dammsugare som följde med poolen som kopplas till trädgårdsslangen samt en fjärilshåv. Har fått upp mycket enbart med hjälp av håven, kan verkligen rekommenderas!

Kruxet är bara att nu är vattnet helt mjölkigt och det är tydligen fortfarande alger på botten. Blir inte klok på om vattnet är grönt fortfarande eftersom det är så mjölkigt, endast ca 5-10 cm sikt. Vad ska jag göra? Hur ofta kan man chockklorera? Ph ligger på 7,4 och alkaniteten är bra. Blir lite konfunderad på klorhalten, enligt teststripsen ligger det på 1,0 men jag undrar om man kan lita på det. Jag snålade inte på kloret precis...

Oerhört tacksam för alla tips jag kan få!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2007, 14:17:04:04 »
Du kan behöva chocka flera gånger o det kan ta några dagar innan de försvinner. Fortsätt att håva o dammsuga o glöm inte att backspola ofta.
Det går åt en hel del klor för att få bort alger och det tar tid!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2007, 14:53:48:48 »
Ska jag chockklorera igen fastän vattnet är mjölkigt? Hur tätt kan jag göra detta? I gång per dygn? Ska jag sänka ph ytterligare?


Utloggad Fia

SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2007, 21:14:43:43 »
Ph´ts idealvärde är 7,6 så sänk inte! Chocka 1 gång till o låt sen reningen göra jobbet, vänta ett dygn o se hur det ser ut..
Missa förut att du hade patronfilter, se bara till att det inte "geggar" igen. Om du lyckats att ta upp mycket av algerna så när du chockat så rör om vattnet så det blandar sig ordentligt.
Återkom o berätta hur det går.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2007, 08:32:33:33 »
Ska chockklorera idag igen så får jag se hur det går. Hör av mig så fort jag vet! Bytar patronfilter ca 2 ggr per dygn under tiden så de ska väl ta en del. Jag har fått för mig att det ska räcka att chockklorera och att man inte ska hälla i algmedel så jag ger det några försök.

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2007, 07:13:55:55 »
Chockklorerade igår och rörde om ordentligt. Pumpen/filtret har nu fått gå ca 20 timmar och jag har bytt filter två gånger och beläggningen som sätter sig är gråbrun till färgen nu, men vattnet ser fortfarande inte ok ut. Vattnet är inte grönt så som tidigare utan mer mörkgrått och vitmjölkigt. Man kan ana botten nu (det kunde jag igår också) men det ser fortfarande inte bra ut. Vad ska jag göra? Chockklorera igen? Har mätt värdena med teststrips; Alkanitet ok, ph 7,4 - cl ger en färg som inte riktigt är med på skalan men det är mest likt den färg som är 1,0.
« Senast ändrad: augusti 13, 2007, 07:30:20:20 av ll030302 »

Utloggad Fia

SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2007, 18:50:41:41 »
Prova att blanda 1 liter poolvatten med 1 liter kranvatten o testa sen vattnet igen, tänker mest på klorhalten. Eftersom du chockat så borde halten vara högre. Hur mycket chockklor har du använt per gång?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2007, 20:59:54:54 »
Enligt vad som stod på förpackningen skulle man ta 150 g per 10 m3. Vi har ca 14 m3, men jag har tagit i "i överkant" och använt ca 260 g per chockning. När jag testade igen i eftermiddags var inte heller färgen på teststripsen överrensstämmande med skalan vad gäller ph... (stripsen var orange men det finns inte på skalan, så jag provade en strips i vårt vatten i kranen -likadant där- just nu stämmer ingenting) Nu, ca 1,5 dygn efter senaste chockkloreringen, när jag provade som du föreslog, 1 liter poolvatten och 1 l kranvatten så var cl 0!, ph orange (som inte finns med på skalan men som är mest likt den färg som motsvarar 7,4)

Idag efter att jag dammsugit botten var allt vatten alldeles mjölkigt, så nu har jag stängt av pumpen och hällt i flockmedel o hoppas att det hjälper. Jag kan ju fortfarande inte se botten och om där är kvar fler alger.... Har använt flockmedel tidigare till att få bort fällningar av järn och det har funkat bra, har pumpat ut "tussarna" med hjälp av dränkbar pump innan vi satt igång pumpen med patronfiltret i. Vet inte om det var fel att flocka, men jag ville inte chocka igen när vattnet bara blir vitare och vitare för var dag som går.
« Senast ändrad: augusti 13, 2007, 21:08:28:28 av ll030302 »

Utloggad Fia

SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2007, 22:10:54:54 »
Håller med, ingen mer chock. Skulle inte hälla i mer kemikalier nu! Pumpa ur "tussarna" efter flockningen o låt sen pumpen o reningen jobba några dagar o se vad som händer.
Någon annan som har någon idé?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Alger och mjölkigt vatten
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2007, 10:00:04:04 »
Hur går det, märker du någon skillnad än?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag