VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkalinitet  (läst 44494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #20 skrivet: maj 29, 2007, 17:13:21:21 »
Hej,

Har idag fått testkitet. Jag hoppas det blivit ngt missförstånd som kan redas ut för det vara bara ett valigt klor/pH kit med tabletter och en instruktion som borde legat bland teststickor....

Jag hade direkt din tanke Richard och frågade personen jag talade med om han var intresserad av poolforum som säljkanal.
Idagsläget var svaret nej pga pågående förhandlingar med potentiella återförsäljare. Men hittar vi ngt som är rätt så är kanske vi lite mer som skriver här lite mer pooltokiga än "poolsvensson" så jag tror själv att ett prisvärt testkit skulle sälja bra genom forumet om du har sådana möjligheter Richard.

Kommer att rapportera progress kring testkitet som om specen är korrekt fortfarande är intressant trots missen i första kuvertet.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Christina

SV: Alkalinitet
« Svar #21 skrivet: maj 29, 2007, 18:00:20:20 »
Hej,

I Housedad´s länk till Biokleen, så står det "Vattnets alkalinitet sänks med pH-minus och höjs med pH-plus." Så då kanske jag inte behöver köpa speciell höj alkalinitets medel eller bakpulver. Utan kan änvända mig av PH plus för att få upp värdet på alkaliniteten. Så Ph-plus har två funktioner, höjer PH värdet och alkaliniteten ??

Richard, jag skulle köpa om det fanns i din shop.

//Christina
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad SingingSailor

SV: Alkalinitet
« Svar #22 skrivet: maj 29, 2007, 18:54:18:18 »
Det som står i Biokleens länk är (delvis) fel. Total alkalinitet höjs med bikarbonat (kallas i poolhandeln alka+ och diverse andra namn). Alkalinitet "förbrukas" av pH minus, och andra syror, t.ex. veckoklor. Det vi menar med alkalinitet här är mängden bikarbonat i vattnet.
För att röra till det, så har jag läst att alkalinitet även används som term för att beskriva hur basiskt vattnet är, dvs hur mycket över pH 7.  Se vidare http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm
Det går att göra detta krångligt om man vill...

Alltså: Höj alkalinitet med bikarbonat. Justera pH med höj/sänk pH.

Här är en annan bra länk om poolvatten, kemikaliedosering mm:
http://www.havuz.org/

Rickard, sälj gärna bra testkit!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Christina

SV: Alkalinitet
« Svar #23 skrivet: maj 29, 2007, 20:19:06:06 »
SingingSailor, du är urduktig. Tack för förklaringen. Nu förstår jag.
Jag ska köpa Höj Alkalinitet till helgen. Men eftersom PH-värdet alltid har varit bra och aldrig haft några svängningar, så provar jag med försiktighet.

/Christina
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #24 skrivet: maj 29, 2007, 21:13:24:24 »
Hej,

Höj alkalinitet = bikarbonat enligt tidigare inlägg i tråden. Vi har en obesvarad fråga var köper man det "kilovis"
det blir lite dyrt i krydd/bakhyllan på ICA.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Alkalinitet
« Svar #25 skrivet: maj 29, 2007, 22:41:22:22 »
I någon tråd har jag läst om någon som får tag på bikarbonat (=natriumvätekarbonat) på pappersbruk. Jag köpte nyss 5 kg från miamipool för 225:-, kallas där Alka+. Överkomligt tycker jag.

Vill man öka hårdheten däremot så har jag ett budgettips:
Köp 25kg "vägsalt" för under 200:-, det räcker i flera år... Innehåller samma ämne som produkterna i poolbutiker, kalciumklorid. Dock är det inte kvalitetstestat på samma sätt, så använd det på egen risk...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #26 skrivet: maj 29, 2007, 23:01:22:22 »
Hej,

Alka+ funkar för mig, är det Nitor eller vilket är fabrikatet. Får jaga i Hbg, har inte sett alka+ hos ngn av poolfirmorna.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Alkalinitet
« Svar #27 skrivet: maj 29, 2007, 23:13:52:52 »
Alka+ är Miamipools namn.
Folkpools benämning är "Höj Alkalinitet". Jag tror det är precis samma sak, och priset skiljer sig nog inte mycket heller.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad utopiazz

SV: Alkalinitet
« Svar #28 skrivet: juni 04, 2007, 15:47:33:33 »
Hej,

Höj alkalinitet = bikarbonat enligt tidigare inlägg i tråden. Vi har en obesvarad fråga var köper man det "kilovis"
det blir lite dyrt i krydd/bakhyllan på ICA.

/ Housedad

Natriumbikarbonat/bikarbonat (Natriumvätekarbonat)Från ett bageri eller livsmedelsgossist. Finns i 5kg och 25kg säckar. Jag skulle gissa att en en 25kg kostar runt 400kr och lär räcka läääääänge

/Johan
« Senast ändrad: juni 04, 2007, 15:54:13:13 av utopiazz »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #29 skrivet: juni 04, 2007, 17:42:34:34 »
Hej,

Nu har jag varit och fått mitt vatten testat, pH 7,4 alkalinitet 108.

Konklusionen av det är nog att mitt vatten verka vara i balans eller ?
Trodde jag skulle köra i bikarbonat för att få upp alkaliniteten men det verkar ju inte behövas enligt dagens mätning (hos folkpool med eletroniskt instrument och tillhörande stickor).

Får väl leva med lite svajigt pH om inte det andra testkitet levereras och ger andra indikationer....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag