CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkalinitet  (läst 44495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2007, 09:14:51:51 »
Snabba ryck Fia,

Stog med ett paket från Nitor i handen häromdagen, men det var bara pH/klor har du hittat stickor som tar alkaliniteten också ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Alkalinitet
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2007, 09:22:22:22 »
Kolla om inte butiken kan ta hem art.nr. 290721. På de stickorna finns alla tre.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan från Linköping

SV: Alkalinitet
« Svar #12 skrivet: maj 27, 2007, 09:43:38:38 »
Mätstickor finns hos folkpool, de mäter alla tre värden...kolla återförsäljare.

//Johan

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2007, 10:05:05:05 »
Hej,

Medan ni svarade här har jag surfat på mätutrustning hittade ett par intressanta alternativ:

http://www.hannainst.se/acatalog/HI_3825_Swimming_pool_professional_test_kit.html

Dyrt men troligen bra !!

http://www.biokleen.se/sidor/pool/MatningpH.html

Palintestkitet här verkar också bra !!

Någon som har erfarenhet av något testlkit (mer än Cl och pH)  som inte är stickor, kanske har är jag helt ute ock cyklar men provrör och droppar eller tabletter känns lite mer tillförlitligt..

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2007, 21:06:39:39 »
Hej,

Har idag beställt ett testkit enligt länken biokleen, verkar lagom ambitionsnivå för oss hemmapoolare.

Det var inte lätt att hitta ett ställe att köpa detta på. Alla poolbutikerna i Hbg trakten var av åsikten vi har ingen som tror sig behöva mäta ngt annat än klor och pH. Jag fick snacka direkt med Biokleen som var justa och skall skicka ett kit till mig lite utanför de vanliga rutinerna.

Tycker det är konstigt om så få känner behov av att mäta ngt annat än klor och pH, vi borde kollektivt ställa krav på poolhandlarna för att få in dylika produkter i sortimentet.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2007, 21:14:59:59 »


Jag brukar också fundera lite över det här.
Klor och Ph ok, sen är det bara att bada liksom...

Men vad händer om man tappar ett fat 95-oktanig benisn i poolen?
Märks det på Ph och /eller klorhalt?

Eller några hekto arsenik...eller....

Hur vet man att det är vatten ö h t man badar i bara för
att "Ph och klorvärden är ok"?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad SingingSailor

SV: Alkalinitet
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2007, 13:31:14:14 »
Intressant testkit du hittat Housedad, berätta gärna mer om det när du fått det!

Jag använder teststickor från folkpool ("Aquacheck") som mäter pH, fritt klor, alkalinitet och stabilizer. Finns även i en "6
-i-1" version som även testar bundet klor och hårdhet. Men som flera andra rapporterat så tycker jag noggrannheten är dålig. pH är mycket svårt att tolka färgen på, och klorvärdet är jag misstänksam mot. Jag köpte testtabletter på Harald Nyborg för klor och pH - bra pris, 89:-! Mycket lättare att tolka pH värdet med tabletter. Klor ger dessutom högre värde på tabletterna än stickorna, t.ex. har jag fått 1,5ppm på tabletter och 0 på stickor, eller 3 på tabletter och 1,5 på stickor.

Jag är också förvånad över att man nästan bara pratar om pH och fritt klor. De är ju de viktigaste, och bör mätas ofta, men ändå borde man väl kolla övriga värden åtminstone någon gång per säsong? Jag har inte så mycket praktisk erfarenhet, men har läst mig till en del eftersom jag har problem med korrosion på min värmeväxlare. Här är några problem man kan få av fel värden på hårdhet, alkalinitet och stabilitet (cyanursyra):

Fel alkalinitet: pH ändras lätt (framförallt av syra) och korrosion.
Hårdhet: korrosion eller kalkavlagringar
Stabilitet (cyanursyra): hög klorförbrukning eller klorblockering

Vad man har för värden beror på vilket vatten man använder och vilka poolkemikalier man använder. Vattnet varierar mycket, t.o.m. inom en och samma kommun. Jämför följande värden för alkalinitet och hårdhet för olika vattenverk i Karlstads kommun:
http://www.karlstad.se/tv/va/vatten/Vad%20far%20du%20i%20kranen.pdf
(alkalinitet anges i mg/l = ppm, hårdhet i hårdhetsgrader där 1 hårdhetsgrad motsvarar 20 ppm)

Klortypen man använder påverkar också:
Dagsklor och chockklor (kalciumhypoklorit) höjer pH värdet, men också hårdheten. Använder man bara dagsklor så borde vattnet så småningom bli alltför hårt? Hårdhet kan man inte minska på annat sätt än att byta vatten tror jag...

Veckoklor, klorpuckar (triklorisocyanursyra, symclosen) sänker pH värdet, och höjer cyanursyranivån. För mycket cyanursyra gör kloret verkningslöst, och kan också bara minskas genom att byta vatten...

(Finns också något som heter Snabbklor, som är en annan kemikalie som främst används i småpooler).

Som sagt, jag har inte så mycket praktisk erfarenhet än, ovan är baserat på teori. Men, jag gillar att mäta och veta saker...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alkalinitet
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2007, 15:32:55:55 »


Jag brukar också fundera lite över det här.
Klor och Ph ok, sen är det bara att bada liksom...

Men vad händer om man tappar ett fat 95-oktanig benisn i poolen?
Märks det på Ph och /eller klorhalt?

Eller några hekto arsenik...eller....

Hur vet man att det är vatten ö h t man badar i bara för
att "Ph och klorvärden är ok"?

Jag har läst någonstans att man rekommenderar att det byts ut ca 20 liter vatten/person/bad.

Om 2 personer badar 1 gång/dag i 4 månader så innebär det att man bör ersätta ca 5 m3 vatten varje säsong.

I vår pool badas det betydligt mer än så även om man slår ut det på hela säsongen...

Läste någon annanstans att man rekomenderade utbyte av 1/3-del av poolens vattenmängd varje år för att säkerställa vattenkvaliten.

Efter att jag läst detta om utbyte/omsättning av vatten håller jag det inte lika farligt att backspola länge varje gång trots att det innebär att jag får fylla på 1m3 vatten efteråt.  :o
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alkalinitet
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2007, 15:35:19:19 »
Intressant testkit du hittat Housedad, berätta gärna mer om det när du fått det!

Jag använder teststickor från folkpool ("Aquacheck") som mäter pH, fritt klor, alkalinitet och stabilizer. Finns även i en "6
-i-1" version som även testar bundet klor och hårdhet. Men som flera andra rapporterat så tycker jag noggrannheten är dålig. pH är mycket svårt att tolka färgen på, och klorvärdet är jag misstänksam mot. Jag köpte testtabletter på Harald Nyborg för klor och pH - bra pris, 89:-! Mycket lättare att tolka pH värdet med tabletter. Klor ger dessutom högre värde på tabletterna än stickorna, t.ex. har jag fått 1,5ppm på tabletter och 0 på stickor, eller 3 på tabletter och 1,5 på stickor.

Jag är också förvånad över att man nästan bara pratar om pH och fritt klor. De är ju de viktigaste, och bör mätas ofta, men ändå borde man väl kolla övriga värden åtminstone någon gång per säsong? Jag har inte så mycket praktisk erfarenhet, men har läst mig till en del eftersom jag har problem med korrosion på min värmeväxlare. Här är några problem man kan få av fel värden på hårdhet, alkalinitet och stabilitet (cyanursyra):

Fel alkalinitet: pH ändras lätt (framförallt av syra) och korrosion.
Hårdhet: korrosion eller kalkavlagringar
Stabilitet (cyanursyra): hög klorförbrukning eller klorblockering

Vad man har för värden beror på vilket vatten man använder och vilka poolkemikalier man använder. Vattnet varierar mycket, t.o.m. inom en och samma kommun. Jämför följande värden för alkalinitet och hårdhet för olika vattenverk i Karlstads kommun:
http://www.karlstad.se/tv/va/vatten/Vad%20far%20du%20i%20kranen.pdf
(alkalinitet anges i mg/l = ppm, hårdhet i hårdhetsgrader där 1 hårdhetsgrad motsvarar 20 ppm)

Klortypen man använder påverkar också:
Dagsklor och chockklor (kalciumhypoklorit) höjer pH värdet, men också hårdheten. Använder man bara dagsklor så borde vattnet så småningom bli alltför hårt? Hårdhet kan man inte minska på annat sätt än att byta vatten tror jag...

Veckoklor, klorpuckar (triklorisocyanursyra, symclosen) sänker pH värdet, och höjer cyanursyranivån. För mycket cyanursyra gör kloret verkningslöst, och kan också bara minskas genom att byta vatten...

(Finns också något som heter Snabbklor, som är en annan kemikalie som främst används i småpooler).

Som sagt, jag har inte så mycket praktisk erfarenhet än, ovan är baserat på teori. Men, jag gillar att mäta och veta saker...

Jag håller på att utreda om jag får sälja denna typ av produkter i min webshop, alltså lite mer avancerade mätkit, sånt som de flesta poolbutiker inte för.
Vad tror ni om det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

SV: Alkalinitet
« Svar #19 skrivet: maj 29, 2007, 15:51:01:01 »
Jag tror på det.
Men det som stoppar en lite är priset.

Kör på Rickard.  O0

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag