VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltäckningen tillsammans med en SPM  (läst 6890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Akilles

Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« skrivet: juni 01, 2013, 00:17:39:39 »
Hallojs

Vi har precis blivit med pool då vi flyttat till ett nytt hus. Poolen är en folkpool 4 x 8 m. Pooltäckningen som finns är en gammal halvtrasig variant med skenor och som har varit motoriserad men som nu hanteras manuellt. Jag har lyckats att ta av och sätta på det igen två gånger och det tar nästen en hel kväll att få på det då det kärvar konstant.
Till saken hör att vi har två barn som ännu inte är simkunninga, så att byta känns väldigt prioriterat. Ett annat problem är att vi har en så kallad swimming pool machine (SPM) som sitter på ena kortsidan och gör att det skydd vi har idag inte går ända in mot kanten utan lämnar en springa på ca 15 cm.

Vi har kikat runt på lite olika varianter, men blir inte riktigt kloka på hur vi ska lösa det.

Enklaste lösningen verkar vara att skräddarsy ett vanligt skydd och fästa det med stroppar, dock känns detta lite bökigt, vi skulle helst vilja få till en lösning som är smidigare så att det är enklare att ta av och fram för allt ta på.

Varianten med skenor känns typ ok, men det vi har kärvar väldigt mycket.

Kikat lite på royal tec från poolkungen vilket verkar som en bra lösning, dock vet jag inte hur man kan lösa problemet med SPM'en, kanske typ trappflik skulle funka.

Har Även funderat på om man på något sätt kan bredda själva sargen där SPM'en sitter eller bygga in den, så att det blir en rak kant för skyddet att möta.

Är det någon som har någon bra idé kring detta tar jag tacksamt emot dem.

Med vänlig hälsning,
Johan

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2013, 11:05:48:48 »
Jag har ingen erfarenhet av täckningar (annat än bubbelplast) men jag har sett minst en tråd här där det förklaras hur man smörjer något fabrikat av täckning som använder skenor. Minns att typen av fett har stor betydelse. Kolla med Folkpool.

Fundera på om ni inte ska ha ett pooltak istället. De flesta fabrikat finns med en lucka på gaveln eller gavel som är delad på mitten och viks upp. Pooltaken har många fördelar när det gäller uppvärmning och skydd. Nackdelarna är väl främst högre pris och att de kanske stör utsikten.

Om SPM är en pump som fixar strömmande vatten så kan den ersättas med ett billigt gummiband. Det finns de här som provat båda och tycker att gummibandet fungerar lika bra. De kan ju vara en lösning när pumpen ger upp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Akilles

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2013, 11:39:54:54 »
Hej tack för ditt svar. SPM är en grunka med bräddavlopp och inlopp sittandes i en enhet som sätts/hängs över kanten. Själva täckningen tror jag är från -86 och var från början motorstyrd. Duken är sprucken och skenorna har sett sina bästa dagar och upprullningen saknar vev.

Utloggad TommyC

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2013, 12:12:39:39 »
OK, då måste SPM vara kvar till det är dags för en större renovering av poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2013, 12:38:04:04 »
Hej! Lägg gärna upp ngn bild så är det alltid lättare ge tips!
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Akilles

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2013, 13:09:38:38 »
Japp, den får vara kvar någon säsong till. Men jag har allt funderat på att sätta in vanlig bräddavlopp och inlopp. Då skulle det ju bli enklare. Lägger upp ett par bilder för att förtydliga.


Utloggad TommyC

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2013, 15:12:11:11 »
En grov tryckad regel t ex 45x170 eller grövre längs kortsidan ut över vattnet ev med uttag för SPMen kan kanske minska risken att något barn tar sig i poolen. Inte så snyggt men billigt och framförallt snabbt att ordna. Vill minnas att jag köpt 4,2 m långa reglar på byggmarkaden. Om du har en överhandsfräs kan du ju fräsa ett uttag längs regeln där röret i täckningen kan kilas fast eller t o m låsa fast den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Akilles

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2013, 19:05:14:14 »
Det kanske kan fungera. Lite fundersam över hållfastheten. Det är bra om det håller för en vuxen att stå på. Men om man fäster den dels i sargen vid kortsidan samt låter ändarna gå ut över sargen på långsidan kanske det fungerar. Eventuellt skulle man väl även kunna bygga upp samma höjd på det som blir kvar av sargen på kortsidan och klä in det i något trallmaterial. Eller är jag helt ute och cyklar nu? :)

Utloggad Akilles

SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2013, 19:56:54:54 »
Hur är det med skydden från walu, de ser ganska modulerbara ut. Är det någon som vet om man kan täcka springorna som uppstår i mitt fall genom att den sista sektionen utgörs av ett delat rör och görs endast 15 cm lång?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltäckningen tillsammans med en SPM
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2013, 20:12:06:06 »
Hej! Jag har o antagligen de flesta som har trapp
i samma ände. Som då har poolsafe typ, där fick jag montera fast en trappflik
med hjälp av en skena som skruvas överliggare stång alltså.
Skulle inte det gå göra även där köpa till en lämplig bit
som skruvas fast och sedan använder gummiexpandrar och fäster
så det sitter säkert när ingen är där. Fästanordningar får väl anpassas.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan