VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?  (läst 13702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« skrivet: juni 01, 2015, 00:55:23:23 »
Hej!
Vi håller på att välja bort pooltaket och satsar på en aut pool skydd istället. Vi tycker inte att ett pooltak är särskilt snyggt.
Räcker det inte med att vattnet är 28 grader? Hur viktigt är det egentligen med ett tak? Vi känner inget behov att bada för jämnan. Men det verkar många som menar att ett tak är ett måste. Är det så viktigt?

Poolgiganten

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2015, 02:09:39:39 »
Jag har inget pooltak och håller 28-29 grader under tiden april-mitten juni.
Jag har dock ett poolskydd som är effektivt, Walu Roll Axio. Inga problem att få eller hålla 28-29 grader under denna period, men högre går inte utan att starta min andra värmeväxlare åxå=kostsamt.
Tror det blir billigare att hålla temp och går snabbare med ett pooltak.

Under sommarmånaderna (slutet juni-slutet augusti) är det inga problem att hålla 29-32 grader. Under den tiden tappar jag "bara" 0.3-0.4 grader/natt. Poolen är isolerad på alla håll. Thermopool som står på 100 cm frigolit. (För att få upp den till rätt nivå) Alla rör är isolerade med Tubolit. Tror ärligt inte att det lönar sig att isolera så väl som jag gjort. Men jag har en låg kostnad att värma och hålla värmen. (Men en hög investeringskostnad)

Tyckte inte heller att pooltak var snyggt eller praktiskt. Bara i vägen hela tiden.
OK, man måste ha vinterplåtar om man inte har tak, men sånt är livet.
Mitt lamellskydd är nedsänkt i poolen så det syns aldrig. Snygg lösning som fungerar bra. Dock väldigt dyrt anser jag. Men nu är det betalt så jag är nöjd.

Skyddet ligger i vattnet på en rulle under trallen närmast i bilden nedan. El motor som är fjärrstyrd.
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad MathiasS

SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2015, 07:33:14:14 »
Klart man inte måste ha pooltak. Det ÄR fult.

Men också väldigt praktiskt. Om 28 gr räcker kan bara du själv svara på. Jag går inte i under 30 och vi har hittat vår sweetspot på 32. Har inte investerat en halv förmögenhet bara för att frysa när jag badar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2015, 07:43:17:17 »
Klart man inte måste ha pooltak. Det ÄR fult.

Men också väldigt praktiskt. Om 28 gr räcker kan bara du själv svara på. Jag går inte i under 30 och vi har hittat vår sweetspot på 32. Har inte investerat en halv förmögenhet bara för att frysa när jag badar.
Jag är av samma åsikt. En dålig sommar blir det väldigt lite badat utan tak. Vi har ett tak som är lägre än de flesta så det är lite mindre fult.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2015, 07:52:29:29 »
De allra flesta som  har pool har ju itne pooltak, så visst går det.
Vi har 32 grader varmt i vattnet med en vanlig "roll-top" pooltäckning (sök på "test av walu") som fungerar skapligt.
Vår värmepump går ca 12 timmar/dygn i snitt över säsongen för att hålla värmen, värmepumpen ger 7-8 kw, poolen är 4 X 8 meter.
Största fördelarna med pooltak är att det blir mindre behov av städning, fungerar som en solfångare när solen skiner, och är lätt att öppna och stänga.
Jag skulle säga att pooltak är en bra pryl, dock en lyxpryl som inte är nödvändig, tar rätt stor plats, och kan vara rätt fula - även om det finns undantag.

Jag skulle inte lita på ett pooltak som vinterskydd i norra Sverige, vi kör helt utan täckning på vintern, vi låser grindarna in mot poolområdet då vi sent på hösten tar av pooltäckningen inför vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2015, 16:40:17:17 »
Jag ångrar dock inte en sekund att vi köpte pooltak, har ett lägre klarglas som funkar skitbra att bada under, men som rickard säger så är det väl lite lyx.

Utloggad Stroker

SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2015, 15:49:41:41 »
Hej!
Vi håller på att välja bort pooltaket och satsar på en aut pool skydd istället. Vi tycker inte att ett pooltak är särskilt snyggt.
Räcker det inte med att vattnet är 28 grader? Hur viktigt är det egentligen med ett tak? Vi känner inget behov att bada för jämnan. Men det verkar många som menar att ett tak är ett måste. Är det så viktigt?
Klart det måste hålla tempen bättre än utan..... Men jag tycker dom är gräsligt fula och skulle aldrig vilja ha. Då kan man hellre bygga in den som inomhuspool men till frågan. jag håller med solfångare och numera värmepump inte under 29 grader och oftast ligger tempen över 30.. med bra 400micron bubbelplast när det inte badas.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad TommyC

SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2015, 17:22:00:00 »
Hur viktigt eller oviktigt ett pooltak är kan man ju bara avgöra själv. Vi hade bara bubbelplast som pooltäckning under de första sex somrarna i huset. För oss var pooltaket ett väldigt stort lyft. Detta blir den femte sommaren med taket. Ett poolhus skulle passa mig ännu bättre men passar tyvärr dåligt på vår tomt.

Bubbelplasten var alltid full med växtdelar som delvis alltid hamnade i vattnet. Det gick aldrig att bada spontant utan att städa först. Vid kyla, snålblåst och regn badar inte vi utan tak. Med pooltak är men oberoende av vädret så länge dygnsmedeltemperaturen håller sig över ca 10 grader.

Det där med vattentemperaturen är också individuellt. 28 grader är ju ganska ok, 29 bättre än 28, 30 bättre än 29, osv men optimal temperatur för oss är 32 grader. Har man en gång provat att bada i 32 grader så kan man till nöds nöja sig med 31 grader. Det är min erfarenhet. Innan vi hade pooltak och värmepump tyckte vi att 25 grader var ganska bra. Första oktober förra året tog vi årets sista bad i 27,5 grader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2015, 08:34:40:40 »
Som jag ser på det så är jag beredd at ta en extra kostnad i form av något år tidigare byte av linern.
Vi har kört med 32 grader i typ 8 år nu (startade på 28, sen 30, och efter ca 3 år 32 grader).
Jag ser inga större tecken på åldring av linern, men visst, det finns de som haft samma liner i 30 år, och det kanske man inte kan förvänta sig om man kör 32 grader.
Vår pool är typ 12 år nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stroker

SV: Nödvändigt med pooltak vid 29 grader i vattnet?
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2015, 11:03:35:35 »
Håller med, ett pooltak ser ju för xxxxx ut :). Tar bort hela det "lyxiga" intrycket som en pool ger. Däremot är jag sugen på att inom några år glasa in hela poolen med stora öppningsbara glaspartier. Ett platsbyggt uterum Mao.
Ni skriver om "32 grader" i era pooler. Jag har fått det förklarat för mig att det är Max 30gr som gäller i en linerpool, hur ser ni på det?
Samma här med poolrum istället kanske med ett typ jalusitak då det ju inte behöver vara glasklart.men till Linern.
Min har hållit i 14 år innan den gav upp men den blev som papper detta året och de skulle snarare bero på att jag inte hade ett membran mellan isolering och liner som sakta lakade ur mjukmedlet. Nu var min liner ingen färdig utan var en modellsvetsad och lite tjockare än vanligt. Tippar på en millimeter ungefär. Den har aldrig veckat sig trots maxtemper på 34 grader ibland. Nya linern tål upp till 40 grader enligt tillverkaren Alkorplan och den är 1.5mm tjock.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan