CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Diverse frågor, renoverar ett spa  (läst 2727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikardeks

  • Gäst
Rikardeks
Diverse frågor, renoverar ett spa
« skrivet: februari 28, 2016, 19:57:22:22 »
Tjena
Jag har bytt till mig ett spa som var i behov av renovering. Spat är 235x245cm .
Jag har inget styrsystem, utan nu styr jag det att värmare och pump går 4ggr a 1h per gång. När jag ska bada så ställer jag av timern och allt får stå att pumpa för fullt tills temperaturen är behaglig. Nu har jag gjort en lång historia ganska kort.
Till min fråga

Tycker uppvärmningen tar lång tid från 28-32 grader på 6h. När jag hoppar i badet känner jag att det "läcker" kall luft/vatten från airjetsen i golvet och från insugningventilerna som är till vattenjets pumparna. Känner jag med handen från utloppet så är det vatttnet riktigt varmt, men det andra som läcker in kallt eller hur jag nu ska förklara det är så pass kallt så värmaren mäktar inte med.

Alla ideer är välkommna värmaren är på 3kw. kan jag på något sätt ändra om så att vatten i jets och övriga pumpar inte sakta rinner tillbaka in i spat?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Diverse frågor, renoverar ett spa
« Svar #1 skrivet: februari 29, 2016, 08:38:36:36 »
OM jag får gissa så gissar jag att vattnet måste cirkulera lite om det inte skall frys när det är kallt ute.
På vår pool går en liten cirkpump hela tiden som säkerställer både filtrering och varmhållning av maskinrum och vattnet som ligger utanför själva baljan, olika tillverkare har löst det på olika sätt.
Har svårt att tro att värmaren inte hänger med p.g.a. cirkulationen.
Vårt SPA drar mellan 10 och 13 kWh/dygn beroende på årstid (mer om vi badar under dygnet)
Hur mycket drar ert bad?

Jag säljer sedan flera år elmätare bland annat för att man skall kunna ha koll på detta: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Normalt skall man ha 3-fas mätare till ett spabad.

Du kör pumpar och värmare i ca 6 timmar/dygn, så om värmaren är på 2 kW och pumpen på 2 kW borde det gå ca 24 kWh/dygn...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Diverse frågor, renoverar ett spa
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2016, 08:18:22:22 »
Jag byggde bubbel system i min badtunna i somras, vattnet i dom slangarna är ju stillastående, och vi badar ca 2 gånger i månaden och värmer enbart då. Det har inte fryst någon gång för mig, men jag har min tunna nergrävd och lagt slangarna innanför frigoliten som isolerar tunnan.
En polare har byggt samma system, men isolerat slangarna med rörisolering, samt att hans tunna inte är nergrävd men inbyggd i terass, hans frös 1 gång när det varit -20 grader ute flera dagar. Kommer enbart kallt vatten första sekunderna när man startar luftpumpen.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag