CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värmeväxlare till jf storpool  (läst 1291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eros

värmeväxlare till jf storpool
« skrivet: april 18, 2018, 20:28:48:48 »
Tja!
I höstas köpte jag en Jf storpool 4,5m rund
Funderar nu på vilken värmeväxlare jag behöver till poolen.
Slangarna är isolerad från bvp och poolbotten kommer bli isolerad (kanske även väggarna)
Poolen är på ca 20m3
Har en Nibe bergvärmepump upp till 16kw med poolstyrning o 240 meter aktivt borrhål.
Poolpumpen är på 1hk, 750w.
Funkar 65kw värmeväxlaren från poolklor? Är den ok? priset känns ju väldigt bra, för bra för o vara sant?

Finns många kloka här inne som kan detta, hoppas innerligt någon vänlig själ kan hjälpa mig ;)
Grymt tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: värmeväxlare till jf storpool
« Svar #1 skrivet: april 19, 2018, 09:46:47:47 »
Vet du hur poolstyrningen fungerar, kan du ställa en viss uteffekt/ett visst varvtal på kompressorn som den ska arbeta med för att värma poolen?
OM du skall köpa en "klen" värmepväxlare är det viktigt att värmepumpen inte varvar upp till 16 kW uteffekt för det innebär hög framledningstemp och låg verkningsgrad.
Med en invertervärmepump skall du försöka köra så låg uteffekt som möjligt så den får gå längre perioder med låg framledningstemp hellre än korta perioder med hög framledningstemp.
Så, OM du kan begränsa varvtalet vild poolvärme så bedömer jag att en 65 kW värmeväxlare räcker.
JAg skulle trimma in varvtalet på värmepumpen så den får arbeta med max 40 graders framledningstemp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eros

SV: värmeväxlare till jf storpool
« Svar #2 skrivet: april 19, 2018, 11:48:13:13 »
Grymt tack för bra svar. Ska undersöka o se om jag hittar nått om de. Om de inte går, hur stor värmeväxlare behöver ja då?


Vet du hur poolstyrningen fungerar, kan du ställa en viss uteffekt/ett visst varvtal på kompressorn som den ska arbeta med för att värma poolen?
OM du skall köpa en "klen" värmepväxlare är det viktigt att värmepumpen inte varvar upp till 16 kW uteffekt för det innebär hög framledningstemp och låg verkningsgrad.
Med en invertervärmepump skall du försöka köra så låg uteffekt som möjligt så den får gå längre perioder med låg framledningstemp hellre än korta perioder med hög framledningstemp.
Så, OM du kan begränsa varvtalet vild poolvärme så bedömer jag att en 65 kW värmeväxlare räcker.
JAg skulle trimma in varvtalet på värmepumpen så den får arbeta med max 40 graders framledningstemp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: värmeväxlare till jf storpool
« Svar #3 skrivet: april 19, 2018, 15:05:53:53 »
>100 kw brukar man rekommendera, men du har så pass liten pool att det inte borde behövs OM du kan begränsa uteffekten på värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eros

SV: värmeväxlare till jf storpool
« Svar #4 skrivet: april 19, 2018, 22:55:02:02 »
Tack! Hitta i manualen att du kan ställa max effekten
Så nu är frågan: är poolklors värmeväxlare prisvärd?
Förstår ju att den inte lär ha samma kvalite som pahlen

>100 kw brukar man rekommendera, men du har så pass liten pool att det inte borde behövs OM du kan begränsa uteffekten på värmepumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: värmeväxlare till jf storpool
« Svar #5 skrivet: april 20, 2018, 09:54:06:06 »
Jag har ingen aning, håller den så är den det, går den sönder fort så är den det inte.
Men jag har ingen erfarenhet av just dessa värmeväxlare, det är väl dock troligt att det dom skriver om att de används i någon form av massproducerad produkt (Poolvärmepump) gör att de kan köpas billigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag