VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?  (läst 2311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrilleFredriksson

Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« skrivet: mars 26, 2020, 15:03:57:57 »
Hej! 
Jag har nyligen fått hem min poolvärmepump (en Hydro Pro black) och håller som bäst på att projektera placering och inkoppling. I installationsanvisningen står att den ska placeras så att vattenintaget är placerat över vattenytan. Det är ju gott och väl och enkelt att förstå men jag vill ju alltid veta orsaken till olika regler, särskilt som i detta fall när poolen är en ovanmarkspool inbyggd i ett trädäck och det finns massor av plats under däcket, men då i samma höjd som poolen.

Så kan ngn förklara orsaken till att intaget ska ligga över vattenytan vore jag tacksam :)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2020, 20:02:41:41 »
Ja det skulle vara intressant att höra skälet till det, jag har svårt att tänka mig något bra skäl.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2020, 10:34:31:31 »
Kan det tänkas hänga ihop med möjligheten att koppla loss inlopp/utlopp för service utan att poolen töms, eller om det blir en skada i värmeväxlaren så skall inte poolen tömmas.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2020, 20:30:16:16 »
men service löser man ju med ett par ventiler så är saken biff.....och om något går sönder så kommer ju vattenpumpen pumpa ur allt vatten ändå...?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #4 skrivet: april 04, 2020, 09:19:50:50 »
men service löser man ju med ett par ventiler så är saken biff.....och om något går sönder så kommer ju vattenpumpen pumpa ur allt vatten ändå...?

Jo jag håller med, eftersom jag tycker det var en ovanlig rekommendation försöker man ju förstå anledning. Kanske tillverkaren vill ”friskriva sig” från översvämning t.ex. vid sönderfrysning etc. för pooler som står helt vattenfyllda på vintern genom denna formulering.

FrilleFredriksson kan du inte fråga butiken som sålde värmepumpen.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad oskarsson

SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2021, 20:35:20:20 »
Jag har skaffat en Hydro-Pro P12 och blev också fundersam över att pumpen ska placeras ovan vattenytan. Jag mailade Bevo Nordic och fick följande svar:

”It is recommended to install the water pipe higher than the pool surface to prevent water flowing freely to the heat pump, i.e. if the filter pump is off there shouldn't be water inside the heat pump.

You must not allow water to freeze inside the heat pump during winter as this can crack the heat exchanger and frost/freezing damage is generally not covered by the manufacturer’s warranty.

Therefore the requirement is to prevent water staying inside the heat pump when the filter pump is OFF.”

Ser risken för sönderfrysning som ganska liten bara man kopplar loss in/utlopp i god tid vid säsongsslut. Enda risken jag ser annars är att man kör cirkulationen på timer och det blir en ordentlig köldknäpp samtidigt som man är bortrest.

Vet att tråden är gammal men det är kanske fler som undrar över anvisningen.

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2021, 18:30:42:42 »
Jag har skaffat en Hydro-Pro P12 och blev också fundersam över att pumpen ska placeras ovan vattenytan. Jag mailade Bevo Nordic och fick följande svar:

”It is recommended to install the water pipe higher than the pool surface to prevent water flowing freely to the heat pump, i.e. if the filter pump is off there shouldn't be water inside the heat pump.

You must not allow water to freeze inside the heat pump during winter as this can crack the heat exchanger and frost/freezing damage is generally not covered by the manufacturer’s warranty.

Therefore the requirement is to prevent water staying inside the heat pump when the filter pump is OFF.”

Ser risken för sönderfrysning som ganska liten bara man kopplar loss in/utlopp i god tid vid säsongsslut. Enda risken jag ser annars är att man kör cirkulationen på timer och det blir en ordentlig köldknäpp samtidigt som man är bortrest.

Vet att tråden är gammal men det är kanske fler som undrar över anvisningen.

Ja om man gör som de allra flesta i Sverige och kopplar bort och vintertömmer poolen i augusti/september torde risken för sönderfrysning vara minimal. Resten löser man med unionskopplingar/ventiler.

Vi kör pumpen dygnet runt under juni-augusti. då det är svårt att synka pumpen med klorinatorn (intex-grejor)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump ovan eller under vattenytan?
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2021, 09:30:53:53 »
Om systemet är tätt kommer värmeväxlaren att vara fylld med vatten (och kunna frysa sönder) oavsett var värmepumpen är placerad höjdmässigt.
Men visst, om värmeväxlaren fryser sönder så rinner det ju inte ut nåt vatten ur poolen, så man kanske slipper att linern går sönder (som kan ske om det är is i poolen och vattennivån plötsligt sjunker).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan