VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?  (läst 5163 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrdanne

15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« skrivet: juli 05, 2018, 09:06:19:19 »
Tjenare!

Sitter redan nu och planerar för en större ovanmarkspool + värmepump till nästa sommar då barnen börjar tycka att den vi har idag är för liten :)

Vi skulle vilja sätta en rund 427 * 122 mm, 15000 l uppe på befintligt trädäck.

Trädäcket byggdes för ca 2 år sen och vi bad då snickarna att förbereda för en framtida pool uppe på trädäcket (utan att benämna någon storlek på denna).
Snickarna använde sig av betongplattor direkt mot tidigare gräsmatta (där det tidigare har stått en ovanmarkspool på 366 * 76 mm d.v.s ca 6500 l) som de sedan satte standard reglar på högkant (för att få upp höjden). CC-mått mellan reglar ligger på ca 50 cm.

Kommer befintligt trädäck att klara denna tyngd? Vi är inte så sugna på att bygga om trädäcket så visar det sig att det inte finns en chans att detta fungerar får vi nog ta ett steg tillbaka och välja en mindre pool.

Vi hade varit väldigt tacksamma för hjälp här.

Jag har bifogat en bild på trädäcket.

MVH

/Daniel

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2018, 10:57:42:42 »
15000 l väger ca 15 ton , skulle du ställt 15 småbilar på hög på terassen ?

Kommer ju att bli känsligt för skador i botten när du har öppna springor mellan trallorna , linern trycks ner där

Utloggad mrdanne

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2018, 11:03:34:34 »
Tack för ditt svar, försöker bara tänka fram vad jag har för alternativ här :)

Har en tanke att skruva bort trallen och stärka upp med extra plattor/reglar så att vi får CC30.
Utöver detta har jag tänkt lägga ut 20 mm frigolit samt att det ingår en "skyddsmatta" i poolpaketet som jag har tänkt använda i botten.

Tror ni detta räcker för att kunna placera poolen uppe på trädäcket?

Hela trädäcket används under vår/höst när pool inte är monterad, därför vill jag helst slippa att såga bort trädäcket och sätta poolen på mark.

Som sagt, tacksam för hjälp här :)

Utloggad justus

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2018, 13:47:30:30 »
På bilden syns en pool som står på dit däck, vilken bottenarea och volym har den?

En pool 15000 liters med din beskrivna storlek kommer ha ett yttryck på cirka 1000kg/m2. Om din befintliga pool bidrar med samma yttryck eller högre så borde det vara ok.

Utloggad mrdanne

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2018, 13:53:46:46 »
Hej Justus!

Tack för ditt svar!

Det nuvarande poolen är 220 x 150 x 60 cm och innehåller ca 1700 l vatten så förmodligen ganska stor skillnad :)

Hade du kunnat hjälpa mig att räkna på detta?

Tackar för hjälpen!

Utloggad justus

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2018, 19:49:48:48 »
Hej

Din nuvarande pool har en bottenarea på 3,3 m2 och vikten är 1700 kg, alltså ett yttryck på ca 500 kg/m2

Jag hade nog skruvat bort trallen och fyllt upp utrymmet mellan reglarna med grus.

Finns många andra trådar om pooler på trädäck.

Lycka till

Utloggad mrdanne

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2018, 22:52:07:07 »
Hej Justus!

Tack igen för hjälpen!

En amatör som jag förstår dock inte riktigt ditt tips.
Menar du att fylla upp med grus till undersida trall så att trallen vilar på grusen?
Kommer denna grus inte bara tryckas åt sidan när trycket från poolen kommer?

Är denna lösning bättre än att lägga ut fler plattor/reglar?

Du får gärna förtydliga :)

Återigen tacksam för all hjälp!

Utloggad justus

SV: 15000 l Bestway rörpool uppe på trädäck?
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2018, 17:47:23:23 »
En amatör som jag förstår dock inte riktigt ditt tips.
Menar du att fylla upp med grus till undersida trall så att trallen vilar på grusen?
Kommer denna grus inte bara tryckas åt sidan när trycket från poolen kommer?

Är denna lösning bättre än att lägga ut fler plattor/reglar?

Menar precis som du säger, att lägga gruset som stöd för trallen. Gruset kommer ju ligga mellan reglarna så det kommer ju att ligga still. Mer reglar och plattor funkar ju också, du bestämmer ju vad som är enklast för dig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan