CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motstånd i lång 40 mm slang?  (läst 7819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

Motstånd i lång 40 mm slang?
« skrivet: november 13, 2011, 23:54:02:02 »
Jag har en välfungerande poolpump på 0,55 kW till min 8x4 m pool. Alla anslutningar och slangar är 50 mm. Nu vill jag förlänga slangen på trycksidan, mot poolen, med 500 meter för att använda den som solfångare. Då får jag ungefär 100% av poolens yta. Den bästa PEM-slangen för ändamålet är en jordvärmeslang för den är ganska tunnväggig och billig. Men den är 40 mm.

Frågan är hur min pump fixar detta? Jag kan också köra 2x250 meter men då får jag några tvära kopplingar när jag ska ansluta till 50 mm och då vinner jag kanske inte så mycket egentligen. Jag ansluter en tunnväggig 40 mm till en mera tjockväggig 50 mm så det utjämnar någon mm.

Jag får ingen höjdskillnad att tala om.

Vad tror ni?

Poolgiganten

Utloggad ottohans

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #1 skrivet: november 14, 2011, 08:30:57:57 »
Det finns en tabell som visar tryckfall längst ner på denna sida på rinkabyrör
Där kan man se skillnaden mellan 40 o 50 slang
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2868

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #2 skrivet: november 14, 2011, 19:55:42:42 »
Det går inte alls göra som du tänkt.
Tryckfallet blir skyhögt, och du kommer att få alldeles för lite flöde för att kunna hålla poolen fräsch.

Däremot om du gör ett rejält samlingsrör och drar 5 X 100 meter parallellkopplade "solfångare" så får du inte någon större påverkan på flödesmotståndet.

Jag skulle ändå rekommendera en separat pump, med tillhörande solfångarstyrning.
Och då är det frågan om det blir nåt billigare än att köpa solfångare...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #3 skrivet: november 14, 2011, 22:51:35:35 »
Arean på en 50 mm PEM är 13,07 cm² medan arean på en 40 mm jordvärmeslang är 9,73 cm². Kör jag två jordvärmeslangar parallellt får jag en area som är nästan 50% större än arean på 50 mm slangen så det minskar flödeshastigheten och därmed motståndet. Men jag får samtidigt drygt 70% mer väggyta som bromsar även om plast är halt. Jag vet inte ...

Jag kan ju alltid köra en slinga och se hur det går. Sen får jag kanske dela upp den efterhand om det behövs.

Ett samlingsrör måste vara ganska stort och det blir en del tvära vändningar i flödet, och det kostar motstånd det också. Optimalt vore någon form av Y-koppling för att minimera störningar i flödet. Finns det sådana?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #4 skrivet: november 15, 2011, 06:31:47:47 »
Du talar om 500 meter slang, det adderar flödesmotstånd i massor jämför med de kanske 20 meter som man normalt har i en poolanläggning.
En poolvärmepump skall pumpa typ 100-200 liter/minut, vilket ger höga flödesmotstånd även om du gör två slingor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tjalle

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #5 skrivet: november 15, 2011, 07:07:43:43 »
Jag hade tidigare - manuellt inkopplad -300m 50mm PEM.  Tryckfall OK.

Max c:a 8 kw vid sol OCH vindstilla

Har numera 10 kw VP. Har kvar PEM, men tycker inte det är värt besväret att manuellt koppla in.

Du kan inte ha PEM ständigt inkopplad-kyler på natten och vid regn.

Utloggad Mr kanon

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #6 skrivet: mars 24, 2012, 01:57:24:24 »
Du måste kunna bypassa slingan samt kunna stänga av den när det är dåligt väder m.m. Då kan du ställa så att du får tillräckligt flöde till poolen. Tror inte att det kommer att komma många liter i minuten genom slingan men det som kommer blir varmt om det är soligt ute. Om din pump ger 150 l/min (9000 l/h) så kommer du få ett motstånd på 33 kPa/100m = 33 x 5  = 165 kPa = 1,65 kg det kommer inte att funka. Kör du 50 % genom slinga och 50 % till poolen så kommer du få en ökning på bara ca: 75/min (tryckmotståndet minskar nästan kvadratiskt med flödet) = 9 kPa x 5 = 45/2  = ca: 0,2 kg vilket kommer att funka. .  Nu kommer du få lite lägre motstånd då 6,3:an har större area än 10:an. Det bästa är att dela upp slingan då en vinkel ger betydligt lägre motstånd än 500 m slang. Det ska finnas Y-kopplingar för jag har sett det någon stans. Tänk på att slangen kyls av backen. Bästa är att lägga dom i isolerade glasburar för då dubblar du effekten.

Utloggad aromata

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #7 skrivet: mars 24, 2012, 10:05:45:45 »
Kul att denna tråden vaknar igen. Säsongen börjar ju snart och något i slangväg måste jag göra.

Jag har tidigare kört dubbla slingor 32 mm PN6 på sammanlagt ca 150-160 m. Då blev trycket för högt och jag fick köra en del vid sidan om. Så ventiler för detta finns redan på plats. Jag hade timer på pumpen så att den enbart gick dagtid och därmed slapp jag avkylning på natten. Men vid kallt väder fick jag ställa om flödet manuellt dagtid. Soliga dagar fick jag ut en hel del värme trots att slanglängden var för kort.

Men trädgården växte och solfångaren hamnade i skugga och timern upphörde att fungera. Nu ska jag rigga det hela på en ny plats brevid där solen lyser hela dagen. Jag har min 32 mm slang och eftersom jag är sparsam funderar jag på att använda den och bygga på med samma dimension men då måste jag absolut parallellköra flera slingor. Jag har 50 meter längs ett staket åt söder. Kanske kör jag 6 x 32 mm till och 6 x 32 mm från slingan. Det skulle ge en solfångande yta på drygt 19 kvm (60% av polens yta). Dock verkar det vara svårt att hitta 32 mm PN 6 (godstjocklek 2,0 mm).

Jag har inte räknat på detta ännu.

Utloggad Mr kanon

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #8 skrivet: mars 25, 2012, 23:59:09:09 »
Det gör ingenting ifall inte allt flöde går igenom slingan. Har du en bypass så ställ den så att du inte får för högt tryck efter pumpen. Det spelar ingen större roll ifall det går 8000 l/h eller 4000l/h genom slingan/slingorna, huvudsaken är att dom får tillräckligt med vatten så att dom "kyls" av poolvattnet. Dvs att dom skall kännas kalla så att du tagit ut max värme ur dom. Det bästa är att bygga in dom i lådor med glas på, då dubblar man effekten speciellt om det blåser eller är kallt. Solen värmer ju ändå. Hade idag över 30 grader inne på altan även fast det blåste och bara var 8 grader ute här  i Sundsvall.
« Senast ändrad: mars 28, 2012, 20:40:01:01 av Mr kanon »

Utloggad aromata

SV: Motstånd i lång 40 mm slang?
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2012, 09:33:32:32 »
Det gör ingenting ifall inte allt flöde går igenom slingan. Har du en bypass så ställ den så att du inte får för höft tryck efter pumpen. Det spelar ingen större roll ifall det går 8000 l/h eller 4000l/h genom slingan/slingorna, huvudsaken är att dom får tillräckligt med vatten så att dom "kyls" av poolvattnet. Dvs att dom skall kännas kalla så att du tagit ut max värme ur dom. Det bästa är att bygga in dom i lådor med glas på, då dubblar man effekten speciellt om det blåser eller är kallt. Solen värmer ju ändå. Hade idag över 30 grader inne på altan även fast det blåste och bara var 8 grader ute här  i Sundsvall.

Jag vill gärna ha så snabbt flöde som möjligt i slingan för att kyla den maximalt och därmed minska värmeförlusterna. Men detta är kanske överkurs i praktiken, det är ju sommar och förlusterna ganska små ändå.

Jag tror också att det kan vara bra att bygga in slingan, speciellt vår och höst och i vindutsatta lägen. Men det blir ett paket som är ungefär 0,4 x 50 meter och det blir en del glas att skära till. Egentligen kan jag lägga billig bubbelplast runt paketet och få isolering både bak och fram men då får jag nog räkna med att byta varje år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag