CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Laga Liner, svetsa, limma  (läst 966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasX

Laga Liner, svetsa, limma
« skrivet: juli 12, 2023, 15:28:15:15 »
Hejsan

Har en ovanmarkspool Bestway 4.88mm med mönstrad utsida med några hål i som behöver lagas.

Provade att svetsa lite på några provbitar, då jag tänkte att det måste vara det bästa och mest hållbara sättet att laga linern på.
Dock kunde jag notera att det inte funkade så bra, framförallt på grund av att den ena sidan av linern är mönstrad, och det mönstret verkar tryckt på något material som inte är PVC. Därför funkar det inte så bra att svetsa. Lagbitarna som följde med poolen har ju också detta mönster på ena sidan, och skall man få rätt färg åt rätt håll, så måste utsida svetsas mot insidan när man gör lagningen.

Alternativet blir då att limma istället, och då verkar Plastigum 77 vara det som gäller vid limning av mjuk PVC. Men då uppstår så klart frågan, funkar Plastigum 77 emot denna mönstrade yta på linern?

Tänkt beställa den här "företagsvarianten" av Plastigum, och hoppas att det är den bästa och att den håller i många år.

https://plastman.se/fixa-sjalv/lim-lagningslappar/lim/pvc-lim-240-ml-foretag/

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Laga Liner, svetsa, limma
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2023, 09:17:57:57 »
Trycket på linern är ju ett lager som inte är PVC, dessutom är nog de flesta liners behandlade med någon form av lack som ska skydda mot UV.
Jag skulle nog försöka rita upp ytan som ska täckas av lappen, och slipa lite försiktigt så att du får "hål" på ytan med Lack och tryck, även om du inte slipar så mycket att du slipar bort hela mönstret.
Kanske går använda en dremel eller liknande för att få till skaplig precision?
Här kan du se mina testlimningar: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11172.0

Om jag limmar igen kommer jag köra med fingertorrt på båda ytorna, och sedan det tagit fast skapligt försiktigt pensla på lite lim på kanten mellan lapp och liner för att slippa de skarpa kanterna.
Eller, om man har en liten spruta att sätta lim i och trycka ut en minimal sträng med lim i övergången lapp/liner sedan lappen fått härda på plats minst 1 timme.  <dontkn>

Ingen exakt vetenskap detta, man får prova sig fram litegrann.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag