VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värden på vattnet - mätteknik  (läst 7985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Värden på vattnet - mätteknik
« skrivet: april 24, 2013, 23:26:56:56 »
Det finns nog femtielva trådar om det här, vet inte vilken jag ska välja att väcka liv i så jag skapar en till.

Förra året fick jag köpa (ärligt på utförsäljning, hos grossist via jobbet) en Scuba+ för 10 kr. Snorbilligt, så jag kunde inte låta den gå förbi. De hade även ett antal kartonger med DPD1-4 och Phenol som jag också köpte, men dessa var inte original till Scuban.

Idag ägnade jag lite tid åt att testa tabletter för att se vad jag ska köpa till Scuban.

Noggrannhet på Scuban.
Klor: 0-1 mg/l +/- 0,2 | 1-2 mg/l +/- 0,3 | 2-3 mg/l +/- 0,4 | 3-6 mg/l +/- 0,5
ph-värde: +/- 0,2 mg/l
Cyanursyra: +/- 10 mg/l
Alkalinitet: +/- 50 mg/l

Alkan är det ju ett otroligt stort felspann på. I alla fall, dagens test blev så här.

DPD 1 (fritt klor)
  Annat märke mätning 1=4,10
  Annat märke mätning 2=4,07
  Scuba=4,32

PH-värde
  Annat märke=7,7
  Scuba=7,86

Alkalinitet=58

Både klor och ph ligger ju inom toleranserna så jag ser ingen mening med att köpa originaltabletter. Jag kommer att testa lite mer en annan dag då jag har tabletter som inte finns original till Scuban, DPD 3 som är bundet klor.

Alkan är ju egentliten ett skämt då mitt värde kan vara i princip noll till nära övre nivå på OK, idealiskt lär vara 80-120 mg/l.

ph var 7,6 när jag mätte första gången. Förra året försökte jag sänka mitt ph och det var sänkt i ca 2 dagar. Sedan tillbaka till 7,6 igen. 7,6 verkar vara ett bra automatiskt värde i vår pool. När man googlar på "ideal" ph i poolen så varierar det, t.o.m. vilket ph vi har i ögat varierar mellan olika skribenter. Men det verkar vara helt OK med ett ph på 7,6 så jag kommer inte att ödsla så mycket tid på det.

7,6 har jag mätt med tablett i glas med färgskala. De stickor jag har (blå burk med gult lock, Aquacheck) är helt omöjliga att få färgmatchning på. I mina ögon så kan det vara allt från 6 till över 8, för ingen färg matchar.

När jag hällde i Alka höj för några dagar sedan så gick ph upp till strax över 8, men det verkar som att det är på väg ner igen. Kommer troligtvis att hälla i resten av det Alka höj jag har kvar, då kommer jag att ha haft i 6 kg i år.

Förra eller året innan var jag sugen på att köpa en sån här:
http://www.termometer.se/pH-8680-liten-smidig-pH-matare.html

Någon som har en som kan ge en recension? Nu verkar det som att jag inte kommer att ha något behov då vårt ph verkar vara hur stabilt som helst på 7,6.

Vad har ni för erfarenheter av era mätmetoder?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #1 skrivet: april 25, 2013, 08:25:38:38 »
Hej!

Jag använder "LaMotte ColorQ Copper 5" (http://www.poolcare.se/sv/lamotte-colorq-copper-5) sen två år tillbaka och det funkar klockrent. Den innehåller test av koppar eftersom jag använder Bioniser för rening, men det finns även en variant som mäter klor (http://www.poolcare.se/sv/colorq-pro-7).
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #2 skrivet: april 25, 2013, 20:45:07:07 »
Har du något papper på den vad det är för noggrannhet? Jag har letat på LaMottes hemsida, men inte hittat något.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #3 skrivet: april 26, 2013, 17:53:45:45 »
Använder tabletter och droppar för klor och pH, samt ett TF-100 testset där man räknar droppar för att mäta alkalinitet mm. TF-100 är bra, men svårt att få tag i.
Scuba+ & Lamotte är säkert bra, skulle gärna ha en :) , men även de har nog sina begränsningar ibland.

Här finns lite mer info:
http://www.troublefreepool.com/pool-school/pool_test_kit_comparison

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad pennan

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #4 skrivet: april 26, 2013, 19:43:06:06 »
Har du något papper på den vad det är för noggrannhet? Jag har letat på LaMottes hemsida, men inte hittat något.

Har bara jämfört pH med en annan digital mätare jag hade och med poolåterförsäljarens tester med gott resultat.
Innan ColorQ:n avgjorde jag kopparhalten m.h.a ögat som med så många andra tester. Enklare att få värdet presenterat med siffror  O0
Sen finns det nog inga mätare som är exakta för rimliga pengar, men det är ju inte nödvändigt i en pool heller.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #5 skrivet: april 26, 2013, 21:15:51:51 »
Nej, men Scubans +/- 50 mg/l på alkalinitet är ju ett skämt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #6 skrivet: april 26, 2013, 21:55:54:54 »
Nej, men Scubans +/- 50 mg/l på alkalinitet är ju ett skämt.

Jo med den mätonogrannheten blir det ju litet som historien om det nya fantastiska testet för gravida med vilket man skulle kunna avgöra om det blev pojke eller flicka med 50 % noggrannhet..  ;D  Men å andra sidan är väl inte alkalinitet det viktigaste att mäta.  VI har hittills aldrig ens mätt den i vår pool och allt fungerar utmärkt ändå. Det är väl först om man får problem med våldiga pH-svängar eller liknande som man börjar bli orolig för alkaliniteten.

Utloggad TommyC

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #7 skrivet: april 27, 2013, 12:36:03:03 »
Ja, alkalinitetens viktighet är nog lite överdriven för de flesta. Första året köpte jag höj alkalinitet och justerade till rätt nivå. Därefter har jag struntat i det och kört med alldeles för låg alkalinitet och inte haft några problem med det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #8 skrivet: april 27, 2013, 13:34:31:31 »
Erica: Att ni inte har några problem är väl ändå ganska självklart. Ni har ju doseringsutrustning som puttar i NaClO (Natriumhypoklorit) vilket höjer ph, sedan sänker ni ph med HCl (saltsyra) och kan därmed hålla jämn nivå. Alkaliniteten är ju till för att hålla ph stabilt på ett "naturligt" sätt. Om alkan är för låg så kan ph börja fluktuera, alkan gör så att vattnet blir stabilt i sitt ph.

Men jag blev lite förvirrad nu när jag letade info om bikarbonat, enligt den här sidan är det två substanser (i princip lika) som båda kan kallas för bikarbonat.

http://school.chem.umu.se/Experiment/120

NaHCO3 när det blandas med syra så blir det Na2CO3, H2O, och CO2. Men de skriver även om HCO3 som bikarbonat. Jag antar att det är det första man använder.
Googlade lite till, och jag hittade då säkerhetsdatabladet för Folkpools Höj Alkalinitet. I den så är det http://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_DE_CB7492884.htm
CHNaO3

Man kommer nog aldrig bli fullärd på det här. Får nog finna mig i att man ska ha hyfsad koll på Alkan om man inte har doseringsutrustning. Behövs nog inte mer koll än så.

Edit:
Ser nu att det är ju samma beståndsdelar i sista länken, men att de skriver det i en annan ordning. Är inte tillräckligt kunnig inom kemi för att förstå om det betyder att atomerna har olika sätt att binda sig mot varann eller om det bara är olika sätt att skriva det. Alltså om NaHCO3 är exakt samma sak som CHNaO3 eller om atomerna har bundit sig mot varann på olika sätt.
« Senast ändrad: april 27, 2013, 15:57:46:46 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #9 skrivet: april 27, 2013, 14:18:30:30 »
Erica: Att ni inte har några problem är väl ändå ganska självklart. Ni har ju doseringsutrustning som puttar i NaClO (Natriumhypoklorit) vilket höjer ph, sedan sänker ni ph med HCl (saltsyra) och kan därmed hålla jämn nivå. Alkaliniteten är ju till för att hålla ph stabilt på ett "naturligt" sätt. Om alkan är för låg så kan ph börja fluktuera, alkan gör så att vattnet blir stabilt i sitt ph.

Men jag blev lite förvirrad nu när jag letade info om bikarbonat, enligt den här sidan är det två substanser (i princip lika) som båda kan kallas för bikarbonat.

http://school.chem.umu.se/Experiment/120

NaHCO3 när det blandas med syra så blir det Na2CO3, H2O, och CO2. Men de skriver även om HCO3 som bikarbonat. Jag antar att det är det första man använder.
Googlade lite till, och jag hittade då säkerhetsdatabladet för Folkpools Höj Alkalinitet. I den så är det http://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_DE_CB7492884.htm
CHNaO3

Man kommer nog aldrig bli fullärd på det här. Får nog finna mig i att man ska ha hyfsad koll på Alkan om man inte har doseringsutrustning. Behövs nog inte mer koll än så.

Ja vi har ett autodoseringssystem till vår nuvarande pool, men har tidigare haft pooler utan denna mycket bekväma finess och det har fungerat där också, utan att vi haft några problem med alkalinitet eller kraftiga pH-svängningar. Vi kanske bara har haft tur eller varit tillräckligt noggranna i vår vanliga tillsyn när vi skötte det manuellt, men något problem med pH-hållningen blev det som sagt aldrig. Men med autodoseringssystemet ligger ju både pH och klorvärdena superstabila.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värden på vattnet - mätteknik
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2013, 12:48:15:15 »
Har testat lite till häromdagen. Jag ligger fortfarande lite högt i ph och fritt klor troligtvis p.g.a. chockklorering. Har poolen öppen så mycket som möjligt då solen bryter ner kloret samt att jag tror att solstrålarna värmer vattnet.

Scuba med originaltabletter: ph 7,84
Scuba med Nitortabletter (phenol): ph 7,45
Scuba med originaltablett: fritt klor 5,19
Scuba med Nitortablett (DPD1): 4,39

Mätglas med Lovibond originaltablett: ph 7,8
Mätglas med Nitortablett phenol: ph 7,8
Mätglaset går bara till 3 i frott klor, så det är ingen mening att försöka mäta.

Med ovanstående som facit verkar det som att Scubans originaltabletter är lite annorlunda, så man ska nog köra med original. Men det är skönt att ha de andra så att man kan kolla två oberoende så att man vet att det stämmer.

Och för en gångs skull lyckades jag få en färg på stickan som jag kunde få att stämma med färg på burken för ph, ph 7,8.
Kloret 5
Alkan 120
Cyanursyra 30-50

Svårt med bilder och färger, men så här såg det ut:
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag