VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värdena på vattnet!  (läst 4875 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slottet

värdena på vattnet!
« skrivet: juli 04, 2009, 16:12:32:32 »
Hej!

Nu har jag haft  min pool igång i två månader och jag är inte riktigt nöjd med mina vattenvärden. Jag kör med saltgenerator och pooltak och mäter mina värden med en aquacheck.

När det gäller kloret kan jag gå från 0 när taket varit av till 8,7 nu när taket varit på i ett dygn.
PH varierar också och jag hade det på 7,6 i förgår och nu när jag mätte var även det på 8,7.
Alkaliniteten ahr alltid varit hög runt 250-268 men vi har ju mycket kalk i vattnet på Öland.

Jag har hällt i över 5 kg PH sänk (vid olika tidpunkter) men det verkar bara hjälp till i några timmar för sedan är ju ph värdet högt igen.

Någon som har några förslag på vad jag ska göra <help> <help> <help> <help>

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Poolgiganten

Utloggad cap

SV: värdena på vattnet!
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2009, 17:57:00:00 »
Använd saltsyra istället för PH-sänk. Saltsyran sänker både alkaliniteten och PH. För att kunna få ett stabilt vatten måste alkaliniteten ner under 130.
Hur mycket saltsyra du behöver beror på din poolstorlek.

Utloggad slottet

SV: värdena på vattnet!
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2009, 18:06:35:35 »
Hej!

Ok, var får jag tag i saltsyra?

Poolen är 56kubikmeter (4,5*9)

MVH
Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad cap

SV: värdena på vattnet!
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2009, 18:36:23:23 »
Saltsyra köper du i bygghandeln eller en färgaffär. Det går nog åt 5 - 6 liter till din poolstorlek gissar jag.
Ta ca 2,5 liter saltsyra i en hink och fyll på med vatten. Töm hinken sakta i poolen. Vänta några timmar och kolla sedan dina värden. Om det behövs mer saltsyra så fortsätt enligt ovan. OBS det kan verka som mätvärdena inte ändras så mycket men de kan sjunka snabbt när saltsyran väl verkar.
Du bör vänta ett dygn mellan behandlingarna, så du ej får för låga värden.
Tänk på att saltsyra är starkt frätande så inget spill!

Utloggad SingingSailor

Se upp!
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2009, 21:31:30:30 »
SE UPP med saltsyran!

Häll ALLTID syra i vatten  ("SIV"-regeln från kemilektionen!) aldrig tvärtom!  Om man häller vatten i syra är det större risk för syrastänk, och i vissa fall får man kraftig uppvärmning av syran som också kan ge stänk. Syra i ögonen är inge bra...  Det är för övrigt en bra regel för alla kemikalier, slå kemikalien i vatten och inte tvärtom.

pH sänk sänker för övrigt också alkaliniteten, och går lika bra att använda som saltsyra. Det krävs dock lite större mängd pH sänk. Å andra sidan är saltsyran lite farligare att hantera.

Det är normalt att pH sjunker när du har i pH sänk och sedan stiger igen. Det beror på att du fortfarande har hög alkalinitet, och den får pH att stiga i takt med att kolsyra frigörs från vattnet. Du kan snabba upp detta genom att lufta vattnet.

Procedur för att sänka alkalinitet: Slå i pH sänk eller saltsyra, lufta vattnet tills pH stigit igen, slå i pH sänk på nytt, och fortsätt så tills alkaliniteten sjunkit tillräckligt.

Här är en bra länk:
http://www.troublefreepool.com/pool-school/lowering%20total%20alkalinity
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: värdena på vattnet!
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2009, 00:17:26:26 »
"Lyssna" på "SingingSailor" är mitt råd! O0 - mycket kemikunskaper - även om han själv menar han är "hobbykemist/amatör" så är det högt över många av oss andras kunskaper.
Också många bra förklaringar i tid. trådar som hjälpt många av oss i olika "poolvattenkemiproblem"  O0
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ferro94

SV: värdena på vattnet!
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2009, 01:01:50:50 »
Hej SingingSailor,

Du nämner "lufta vattnet" både i denna och i en annan tråd. Vad innebär det?

/Ferro94
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad SingingSailor

SV: värdena på vattnet!
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2009, 10:10:08:08 »
Med lufta menar jag att underlätta för koldioxid att kunna avgå från poolvattnet. T.ex. genom att a av poolöverdrag, och rikta munstycken så att vattenstrålen bryter vattenytan.
Lite överkurs, endast intressant om man har för hög alkalinitet.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad slottet

SV: värdena på vattnet!
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2009, 13:53:06:06 »
Hej singing sailor!

Jag tackar för tipset och håller p åför fullt att försöka få ordning på det genom att bara använda PH-sänk, men än så länge efter 5 kg PH-sänk mätte jag vattnet i morse och då var det 8.0 igen, men det har ju gått ner lite så det är väl bara att fortsätta <sol>

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad William

SV: värdena på vattnet!
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2009, 07:46:27:27 »
Har precis nu varit ute och mätt vattnet för första gången, efter det jag startade poolen i maj.
ph var på gränsen till låg, men övriga värden var OK.
Värdet längst ned visade IDEAL.
 
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag