Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför badmössetvång  (läst 3244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Varför badmössetvång
« skrivet: juni 20, 2015, 17:31:46:46 »
På facebook blev en bild delad av släktingar till mig som är på semester i Italien där de hade badmössa på sig. Visade sig att det var tvång på badmössa för att bada i poolen. I kommentarkedjan kom även en kommentar från en annan släkting i Ecuador att det även där var tvång på badmössa.

En annan kommentar var att det var för att man inte behövde så höga halter av klor, och att badvakterna skulle slippa de farliga ångorna. Jag har frågat vilka farliga ångor, det enda jag kan komma på är ju trikloraminer.

Vad har ni för erfarenhet av det här och vad har ni för teorier om varför och möjliga förenklingar för poolägaren att ha krav på badmössa?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Varför badmössetvång
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2015, 18:30:50:50 »
Det förekommer sådana regler också i Sverige - speciellt för extravarma pooler typ rehabbassänger och liknande. Det motiveras ofta med att de då kan ha lägre klorhalt. Om detta skall vara sant måste man ju då utgå från att de badande inte tvättar håret tillräckligt bra varför mera skräp hamnar i poolen... <hmm>

Det är ju helt klart att hår sätter sig i silar m.m. , men med korrekta silkorgar så är det inte något större problem. Men det finns ju olika strikt syn på vad man får ha i vattnet. Vi har bekanta som inte ens tillåter att man använder smink om man skall bada i deras pool. Själva är vi inte alls strikta med sådant och vi har inte haft några problem med vårt vatten.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag