Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vatten kvalitet - Hjälp  (läst 4384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeising1

vatten kvalitet - Hjälp
« skrivet: januari 19, 2015, 19:16:07:07 »
Hej ett MSPA som vi använder året om. Vi har lite problem med vattenkvaliten. Vi upptäckte att PH och alkaliska nivån var låg. La in lite kemikalier mot detta och nu är alla värden bra men vattnet är "mjöligt" och vi får en vit sörja i filtren. Vad beror detta på och vad ska vi göra? När man kör igång bubblet blir det mycket skum på vatten ytan.

MVH Eric

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2015, 22:49:01:01 »
Har ni hårt (kalkrikt) vatten ? I så fall så har ni nog fått en kalkutfällning. Troligtvis är då pH-värdet för högt. Ni kan ju också ha fått i andra föroreningar, sm t.ex. sololja, tvål, schampo, tvättmedel m.m. i ert spa, men kalkutfällning låter väl som det mest troliga.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2015, 08:24:46:46 »
När pH blir lågt så slutar kloret fungera, du får algbildning som är grå.
Det krävs en ordentlig schockklorering + ca 3 dygns filtrering innan vattnet klarnat.
Fritt klor skall vara på 5-10 hela tiden det är grått vatten.

Det där har hänt mig några gånger, och schockklorering har fungerat varje gång.

Att byta vatten är ju annars en fungerande lösning.
Att Alka och pH sticker iväg kan vara ett tecken på att det börjar bli dags att byta vatten, det är i alla fall min erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad p1457

SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2015, 21:13:50:50 »
Hej!

Jag tror Richard skrev fel ang kloreffekten.

När pH är lågt verkar kloret bättre, när pH blir högt verkar kloret sämre.
Klor i vatten växlar mellan klorgas, underklorsyra och hypokloritjon, där är det underklorsyran man vill ha, vilken verkar ca 20x bättre än hypokloritjonen. Vid pH 7,5-7,6 är det ungefär 50/50 mellan underklorsyra och hypokloritjoner i vattnet, högre pH betyder mer hypokloritjoner, lägre pH med underklorsyra.
Bäst desinfektion får man vid pH 6-7, vilket är alldeles för surt och leder till bl a korrosion och hälsorisker.

Klorgas behöver man inte oroa sig för då den bildas först vid pH under 3-4.

Jag är ingen kemist, men jobbar i branschen.

För att hjälpa TS med felsökning:
Se till att filtret är rent
Ställ in pH mellan 7,0-7,4
Chocka vattnet
Kontrollera pH igen
Flocka vattnet
Använd medel för att sänka kalknivån.

Och hela tiden vid grumligt vatten: filtrera massor

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2015, 09:00:11:11 »
Min pH har varit under 4 enligt stickorna, DET är vad jag menar med lågt pH, och då fungerar kloret dåligt.
Men det fungerar även dåligt om man har högt pH.
Egentligen är det ju ett väldigt smalt område som anses vara "rätt" för badvatten, allt under och över det rekommenderade försämrar funktionen på desinficeringen, eller är skadligt för utrustningen.

Min erfarenhet av lågt pH är i alla fall att det lätt blir "grått vatten", och att man kan få svartmögel, vilket jag tolkar som att desinficeringen inte har fungerat bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2015, 09:12:04:04 »
Enligt den här sidan så är kloret mer verksamt ju lägre pH du har.

http://www.hach.com/DisinfectionSeries02

HOCL är bättre på desinficering.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad falmarkspeter

SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2015, 09:33:39:39 »
skadligt för utrustningen.

Min erfarenhet av lågt pH är i alla fall att det lätt blir "grått vatten", och att man kan få svartmögel, vilket jag tolkar som att desinficeringen inte har fungerat bra.

Är det OK med lite spekulation från en Newbie?
Du tror inte att du kan ha förväxlat "grått vatten"/svartmögel med effekterna av korrosion? Om pH är så lågt (rejält surt och korrosivt) så är väl Kloret mer aggressivt...

/Peter

Utloggad p1457

SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2015, 09:50:10:10 »
Precis, och HOCl = underklorsyra.
Under pH 4 börjar HOCl istället att omvandlas till C2, och säkert fungerar det annorlunda från HOCl även om C2 dödar bakterier bättre, men så lågt pH vill man ju inte ha av andra skäl.

Jag har en del teoretiska kunskaper, men väldigt begränsade praktiska erfarenheter. Av spabad noll erfarenhet. Jag vet att i framförallt spabad blir skötselproceduren väldigt individuell då alla badar olika.
En stor anledning till att jag är här på forumet är för att lära mig av era erfarenheter, jag vill absolut inte slå någon på fingrarna.

Hur har det gått med spavattnet Jeising1?

Utloggad Erica

SV: vatten kvalitet - Hjälp
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2015, 12:17:47:47 »
Med så lågt pH som 4 så blir ju vattnet rejält aggressivt och ögonirritation likaväl som korrosion på olika detaljer lär bli resultatet. Vattnet lär inte vara hälsosamt att simma i. Metaller kan gå i lösning och råkar man då svälja lite vatten så följer de ju med. Så våldsamma pH-svängar måste man ju försöka att undvika. Har man ramlat så lågt ned så är det ju badförbud som gäller tills dess att man fått ordning på vattnet.

Vi kör vår pool med pH=7.6 vilket fungerar utmärkt. Det är något högt kanske, en del rekommenderar 7.4, men det ger i vart fall inte irriterade ögon.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag