CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vart tar saltet vägen?  (läst 3231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flundran

Vart tar saltet vägen?
« skrivet: augusti 22, 2014, 07:56:03:03 »
Jag har en några månader gammal pool 3,5 x 7 m med saltklorinator. Från början hälldes det i 150 eller 175 kg poolsalt och saltklorinatorn var nöjd och visade grönt ljus. Efter 2 månader fick jag signal att salt fattades, varför jag adderade först 25 kg salt och sedan 25 kg till, men saltklorinatorn ber fortfarande om mer salt. Saltstickor efter de nya 25 och 50 kg salt visade saltkoncentrationer som var mycket låga - som om det bara fanns 25 resp 50 kg salt i hela poolen (men vattnet har ju faktiskt varit salt hela tiden). Jag har bara returspolat filtret ett par gångar kort så det har inte tappats av en massa vatten...
Förbrukas det salt över tiden?? Vart tar saltet vägen??
 ???

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2014, 09:29:12:12 »
Hej måste vara ngt problem med klorinator. Salt späs ut
med tiden, då man får i mer vatten så minskar koncentrationen.
Vet inte vad för modell du har lite olika krav på vad det skall vara
för salthalt. Jag har märkt nu under sista månaden att jag behöver
fylla på med lite mer salt då har det regnat rätt mkt fått backspola
en del
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2014, 10:49:29:29 »
Saltet försvinner inte annat än genom backspolning (eller läckage)... 150 kg salt borde gett dig en bra nivå i en pool av den storleken.
Jag lade till kanske 10 kg salt förra året och har lagt till ca. 25 kg i år p.g.a. mer utnyttjande och mer backspolningar...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2014, 21:21:58:58 »
Inte ens en defekt saltklorinator kan äta salt...  Men det har ju varit extrema nederbördsmängder den senaste tiden - kan en massa vatten ha kommit i uppifrån, ev. med hjälp av stuprör m.m.  - bräddar poolen i ett sådant läge kan ju salt försvinna. En annan möjlighet (utöver rena mätfel) är väl om poolen har någon läcka som gör att antingen vatten läcker ut (skulle ni märka om ni inte har automatisk nivåreglering förstås) eller att om grundvattennivån stigit upp utanför poolen, vatten omsätts mellan poolen och omgivande mark ?

Utloggad Flundran

SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2014, 14:09:52:52 »
Jag undrar om någon har erfarenhet av AquaCheck teststickor för salt. Efter att jag har fyllt på 75 kg salt extra i poolen de sista 10 dagarna (och poolen var salt dessförinnan) visar stickorna en salthalt som motsvarar att det skulle finnas totalt 27 kg salt i hela poolen.
Är sådana här stickor helt opålitliga? O-pool-itliga...
Flundran

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2014, 14:23:54:54 »
Vet inte vad det är för märke på mina men man ska låta dem stå i ca. 2 cm vatten tills ett gult snöre högst upp blir svart... De har alltid fungerat bra för mig...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Flundran

SV: Vart tar saltet vägen?
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2014, 21:10:23:23 »
Tack!!
Jag har alltid stoppar ned hela stickan i vattnet - det är kanske felet - får kolla bruksanvisningen bättre
Flundran

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag