Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mattes poolbygge!  (läst 10053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mightythor

Mattes poolbygge!
« skrivet: april 18, 2009, 22:29:23:23 »
Hej alla poolare!

Nu ska jag äntligen börja bygga pool. Efter många långa kvällar på diverse forum har jag äntligen kommit till skott. Ett poolpaket från nettopool är inköpt. det blev en 6,5x4,2m åttformad pool med trappa. Den kommer att ställas på en gjuten platta.

Jag har tänkt gjuta så här:

*Schaktning ca 1,5m. Jag har hårt packat sand på hela tomten vilket känns som ett bra underlag.
*Eventuell paddning, beroende på hur kompakt botten känns.
*Fiberduk.
*15cm tvättad Makadam 8-16 som Dräneringslager. (Lite osäker på om 15cm räcker och om 8-16 är bästa alternativet.)
*Dräneringsslang runtom plattan i dräneringslagret som går till en brunn där det vid behov kan sänkas ner en pump.
*Paddning av makadamen.
*Spikning av form (2"x8")
*Isolering 10cm S160
*I med balken som ska vara till åttformade pooler
*Centrerade Armeringsnät (6150)
*Najning av järnen till de 12 plintarna för altanen som kommer att stå på plattan.
*Ingen kantbalk, ingen kantförstyvning. Efter vad jag hört från betongare ska det inte behövas så länge underarbetet är riktigt gjort. Rätta mig om jag har fel...
*I med betong.

Vad tycker ni, några uppenbara fel? Eller "bara" mindre...

Jag har även en skiss som jag plitat  inför utstakningen för grävaren som dyker upp i veckan. Det gula är huset och det gråa framför är en gjuten altanplatta med sadeltak. (taket fortsätter ut från huset) Se bild.

///Mattias
« Senast ändrad: april 18, 2009, 22:38:57:57 av mightythor »

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Mattes poolbygge!
« Svar #1 skrivet: april 19, 2009, 07:46:01:01 »
Jag gör alltid en vot i ytterkanten på plattan där jag gjuter tjockare, du behöver inte göra en "kantförstyvning" med specialbockade armeringsjärn. Lägg i 2 st 10-12 mm armeringsjärn parallellt med varandra runt omkring i voten med ca 50 cm överlapp.
Kantförstyvningen är ju där givetvis av en anledning, om ytterkanterna på din platta ska belastas med tunga väggar tex.
Jag tycker bara att det blir "rejälare" om man gör det på detta viset.
Men det är annars är det inte fel som dom sagt till dig, och det ser bra ut det du skrivit.
Lycka till  O0
/Stefan
« Senast ändrad: april 19, 2009, 07:51:15:15 av Stefan 1 »

Utloggad mightythor

SV: Mattes poolbygge!
« Svar #2 skrivet: april 19, 2009, 12:08:17:17 »
Citera
Kantförstyvningen är ju där givetvis av en anledning, om ytterkanterna på din platta ska belastas med tunga väggar tex.

Jo så är det ju men jag tänkte att när det blir en jämnt fördelad last (ca 1,4ton/m2) av vattnet på "innerdelen" av plattan kanske det inte är lika viktigt med kantbalk.

Om jag nu ska göra en kantbalk ändå. Då borde det väl räcka med 20cm betong där (istället för de 10 jag ska göra på resten av plattan)? Och ska den vara 10cm bred? Eller större?

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Mattes poolbygge!
« Svar #3 skrivet: april 19, 2009, 12:23:59:59 »
 O0 , men gör den ca 250 om du nu ändå ska göra en.
/Stefan

Utloggad mightythor

SV: Mattes poolbygge!
« Svar #4 skrivet: april 19, 2009, 17:55:16:16 »
Om jag förstår dig rätt Stefan, så menar du ungefär så här:

Kantbalk: 20cm hög och 25cm bred.
2 parallella järn i botten av kantbalken (på 4-5 cm höga distanser) som är centrerade i kantbalken på ca 5 cm avstånd från varandra.

Stämmer det?
Eller ska de 2 varven av järn bindas ihop med varandra på något sätt?

Ledsen om det är mycket "småfrågor" men jag har aldrig sysslat med gjutning förut.

Skickar med 3 bilder på omgivningen.
Om ni undrar så är det min telekabel som ska förlängas och flyttas som katten så ihärdigt vaktar...

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Mattes poolbygge!
« Svar #5 skrivet: april 19, 2009, 18:50:32:32 »
Det första du nämner är så jag menar, normalt sett så ska kantförstyvningen vara kraftigare om det hade varit till ett hus tex eller om du skulle mura eller gjuta väggar till din pool.
Men i ditt fall räcker det länge.
Vad rekommenderar tillverkaren av poolen?
/Stefan

Utloggad mightythor

SV: Mattes poolbygge!
« Svar #6 skrivet: april 19, 2009, 19:07:44:44 »
Tillverkaren har en beskrivning för platta till en oval pool. Men då ska stödmurar upp så det blir annorlunda. Till åttan finns beskrivning för en stenmjölsbotten.

Men jag tror att jag gör en kantförstyvning ändå. Inte så mycket mer jobb och inte så mycket dyrare.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Mattes poolbygge!
« Svar #7 skrivet: april 19, 2009, 21:19:42:42 »
 O0
/Stefan

Utloggad mightythor

SV: Mattes poolbygge!
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2009, 13:24:10:10 »
Nu har grävaren varit här. Några nya bilder bifogas.

Dräneringen känns som lite onödig men jag fick tag på grejerna billigt så jag slängde i dom ändå. Grävde inget dike runt om så dräneringsrören ligger lite högt jämfört med plattan (det blir ca 15cm makadam). Grundvattennivån verkar ligga på ca 1km djup efter snack med grannar och grävaren som gjort mycket jobb i området.

Makadam 8-16 har kommit så nu väntar jag på grävaren som ska skyffla i och jämna ut gruset innan paddningen. Sker förhoppningsvis i början av nästa vecka.

Utloggad mightythor

SV: Mattes poolbygge!
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2009, 19:23:02:02 »
Paddning av makadamen avklarad.

Även formen avklarad, bottenisolering och armering gjord. Förhoppningsvis blir det gjutning på fredag.

Ställningen på bilden är för att få ner paddan. Den vägde 85kg och jag var själv så jag lånade hem ett spakblock så gick det bra.

///Mattias

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan