VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumprum/maskinrum!  (läst 13144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmertz

Pumprum/maskinrum!
« skrivet: juli 31, 2006, 21:00:35:35 »
Hej alla! Ska i dagarna börja med mitt poolbygge, en pool 4x8x1,5 m med halvrund trappa, solfångare från svenska poolfabriken, ska bli så kul så! En undran till de erfarna: Maskinrum finns såklart att köpa "färdigt" men det går väl lika bra att göra ett maskinrum med tex lecasten och någon impregnerad platta i botten eller? Ett rostfritt pumprum kostar ändock 12.000 riksdaler, är ju underhållsfritt men.... Finns det några tips från er vad gäller maskinrummet? Bygga i vad? Hade tänkt att ha det under pooldäck med lucka, är det bra?
Pool 4x8 m svenska poolfabriken, romersk trapp på ena långsidan. 4 solpaneler + 6.5 Kw elvärmare.

Poolgiganten

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
SV: Pumprum/maskinrum!
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2006, 21:35:07:07 »
Hej
Jag byggde ett nytt maskinrum nu i sommar. Grävde en liten håla som jag dränerade, ställde 3 leca-block och ovanpå byggde jag ett litet "hus". Se bild.

Låter lite från pumpen, så jag ångrar att jag inte la pumpen längre från altanen, men det blir ju bättre tryck på vattnet om den står närma poolen.

Micke
/Micke i Halmstad

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumprum/maskinrum!
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2006, 21:45:19:19 »
Velkommen til forumet.

Det finnes også noen glassfiber/plastkasser å få kjøpt, type som vegverket bruker å ha sand i.

Utloggad Fia

SV: Pumprum/maskinrum!
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2006, 22:19:11:11 »
Hej Hompz.

Är poolen nära huset? Har du inget utrymme att ställa rening/pump som är "inomhus"? Garage, uthus/friggebod, etc.
Då slipper du ta in allt på vintern.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Holmertz

SV: Pumprum/maskinrum!
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2006, 22:34:45:45 »
Jomen, poolen ligger nära huset/altan och jag har en liten vebod i anslutning till poolen/huset men den är ej isolerad. Är det kanske smartare att lägga maskinrummet i den? Kommer i så fall få maskinrummet mot husets vägg. Isoleringstips i maskinrumsgropen?
Pool 4x8 m svenska poolfabriken, romersk trapp på ena långsidan. 4 solpaneler + 6.5 Kw elvärmare.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Pumprum/maskinrum!
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2006, 09:49:28:28 »
Hej,

Jag byggde ett litet poolhus precis bredvid poolen! Kostade 600:- på byggmax med allt! I vinter sen kommer jag göra i ordning i förådet och ställa allt där istället!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan